InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Halo Wars voor de XboX 360

Halo Wars voor de XboX 360

Halo Wars voor de XboX 360 Wie kent de Halo serie niet? Hij is absoluut ongekend populair. Het is waarschijnlijk ook daarom dat er geen einde aan lijkt te komen. Want waarom zou je stoppen met iets dat goed is en wereldwijd veel fans heeft? Lees dus in de tussentijd hier wat jou als Halo liefhebber allemaal nog te wachten staat!
  • Ontwikkelaar: Ensemble Studios
  • Publisher: Microsoft Game Studios
  • Spelcomputers: Xbox 360
  • Release datum: 28 februari 2009
  • Genre: Sci-fi Real-time strategy
  • Modes: Single player, Multiplayer, Co-op, Xbox Live
  • Media: DVD
  • Input methode: Xbox 360 Controller

Gameplay

Halo Wars is een real-time strategy game dat zich afspeelt in het Halo universe. Het spel is ontwikkeld door Ensemble Studios voor de Xbox 360. Het is tevens het laatste project van Ensemble Studios, althans zo lijkt het nu. Door hen zijn we in het verleden zelden teleurgesteld. Volgens de trailer speelt het verhaal zich af 20 jaar voor de gebeurtenissen van Halo: Combat Evolved. Tot nu toe zijn vijf karakters bij naam genoemd: Captain Cutter, Sergeant Forge, Professor Anders, een onbekende Arbiter, een AI genaamd Serina, en de Prophet of Regret.

Halo Wars maakt gebruik van species en voertuigen die we al kennen uit andere Halo games, maar ook nieuwe. Voor besturing maak je veel gebruik van de A-knop, voornamelijk voor het selecteren via drie stappen; klik om een unit te selecteren, dubbelklik op een unit om alle units van die klasse te selecteren of "paint brush" en selecteer alle units waar de "brush" overheen gaat. Het selecteren van een unit geeft de speler de mogelijkheid om commando's te geven en met het selecteren van een aantal gebouwen krijg je een "circle menu", min of meer het belangrijkste menu in het spel, waarmee je het hele scherm en dus alle gebouwen en units kunt controleren.

De belangrijkste ontwikkelaar van Halo Wars, Graeme Devine, heeft aangegeven dat het in deze versie van de game meer gaat om de strijd en het gevect dan om de economie; de gamer moet "een oorlog managen en er niet alleen naar kijken". In sommige campagnes is de nadruk op resources wat minder, maar bijvoorbeeld multiplayer battles vereisen zeker nog de skill van het managen van een economie.

Ontwikkeling

Halo Wars kreeg voor het eerst bekendheid in de pers op X06 tijdens de media briefing van Microsoft op 27 september 2006. De eerste details over de game kwamen naar buiten via 1UP.com. Op X06 werd ook een trailer getoond. Deze was ontwikkeld door Blur Studio en hierop is een groep Warthog voertuigen te zien die zoeken naar een vermiste unit soldaten. De recon patrol wordt gekilld door gecamoufleerde Elites die de-cloaken en aan de strijd beginnen met steun van Banshees. In de strijd zijn diverse menselijke en Covenant voertuigen en soldaten te voet te zien. Aan het einde zie je de Spartan Group Omega met hun MJOLNIR armor.

Een kleine demonstratie van Halo Wars werd aan de media onthuld op E3 2007 in juli 2007, en een demo video kwam op de Xbox Live Marketplace in augustus 2007. Omdat eerdere real time strategie spellen nogal eens werden bekritiseerd vanwege hun control schemes, heeft Ensemble de controls al ontwikkeld ruim voor ze Microsoft benaderden.
Weekelijkse playtests werden gehouden binnen Ensemble om zowel de art als het design naar het hoogste level te brengen en zoveel mogelijk te kunnen doen met de feedback die hier op komt. Medewerkers van Microsoft werden op Xbox Live gespot toen zijn "Halo Wars Alpha" speelden in april 2008, wat uiteraard leidde tot veel jaloezie binnen de gamerswereld. Ensemble bevestigde later dat de Alpha versie een tutorial en multiplayer versie was met beperkte mogelijkheden. In oktober 2007 werd in het Official Xbox Magazine al bekend gemaakt dat er voor de release van Halo Wars eerst een demo beschikbaar komt voor het brede publiek.

Bungie Studios heeft overigens weinig te maken met de ontwikkeling van Halo Wars. Sinds de splitsing van Microsoft en Bungie Studios, zal Bungie Ensemble Studios alleen bijstaan als het gaat om de ontwikkeling van de omgeving van de game en de algemene 'feel' met het spel.
De muziek voor Halo Wars is gecomponeerd door Stephen Rippy, die ook al de muziek voor de Age of Empires serie voor zijn rekening nam. Hij heeft aangegeven dat het lastig was muziek te ontwikkelen die wel echt het Halo universe gevoel overbracht, maar nog steeds ook wel nieuw was. Vanwege de iconische achtergrond van de muziek, komen ook elementen van de Halo trilogie muziek, geschreven door Martin O'Donnell, terug in de game om het echte Halo-gevoel te behouden.

Release

Afhankelijk van vertraging die nog wel eens willen optreden bij de release van games zal de release van Halo Wars plaatsvinden op 28 februari 2009. Of in Nederland dezelfde datum zal worden gehanteerd is onbekend maar het is sowieso wel gepland voor het eerste kwartaal van 2009.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Halo moedervlek (halo naevus): symptomen en behandelingHalo moedervlek (halo naevus): symptomen en behandelingEen halo naevus is een goedaardige moedervlek met een gedepigmenteerde ring eromheen (zie foto). Een halo moedervlek wor…
Marketing: Sociale beïnvloedingstechniekenMarketeers en reclamemakers maken gebruiken van allerlei beïnvloedingstechnieken waar de doorsnee consument geen weet va…
Star Wars: De meest succesvolle Science Fiction film serieStar Wars: De meest succesvolle Science Fiction film serieStar Wars is een wervelend episch ruimteavontuur. De Star Wars films staan in de top-10 van meest succesvolste films all…
Halo’s & lichtverblinding door ziekte of behandeling aan oogHalo’s & lichtverblinding door ziekte of behandeling aan oogLicht is van cruciaal belang voor het gezichtsvermogen. Mensen zien voorwerpen wanneer licht hierop weerkaatst en zo in…
Star Wars en technologieStar Wars en technologieScience fiction lijkt slechts vermaak en natuurlijk is het ook vermaak, alleen heeft science fiction soms ook invloed op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Halo Wars voor de XboX 360"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 02-07-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: Games 2009
Schrijf mee!