InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Nintendo DSi heeft vele mogelijkheden

Nintendo DSi heeft vele mogelijkheden

De mogelijkheden van de Nintendo DSi zijn gigantisch. De spelcomputer heeft twee bewegingsgevoelige camera's en een internetbrowser waarmee je op het internet kunt surfen. Spellen en programma's downloaden wordt een fluitje van een cent. De beide schermen zijn iets groter dan de vorige versies namelijk geen 3 maar 3,25 inch. Verder is de DSi voorzien van een SD-kaartslot en is het apparaat te gebruiken als een mp3-speler. De DSi is iets platter en langer dan zijn voorganger.

Nieuwste generatie

Al enkele maanden is hij uit, de laatste versie van de Nintendo DS, het derde model in de rij. Het menu is gewijzigd en bestaat uit een aantal pictogrammen (beeldjes) naast elkaar met daaronder een balk waarmee je van links naar rechts en omgekeerd, kunt scrollen. Je klikt met de stylus (pennetje) op het voorbij komende pictogram en opent het programma. Voorbeelden van programma's in de vorm van pictogrammen zijn Winkel, Foto, Muziek, Browser, en Notepad. Het aantal programma's is uitbreidbaar, mits je genoeg geheugen hebt. Daarom is het SD-slot een enorme verrijking.

De DSi heeft meer functies dan de DS Lite en is twaalf procent dunner omdat het Gameboy Advance-slot is weggelaten en deze spellen dus ook niet meer worden ondersteund. Het apparaat is een stuk lichter geworden.

Games

Spellen voor de DSi worden steeds verder ontwikkeld. Deze kunnen ook gebruikt worden op de DS en DS Lite. Bestaande spellen voor oudere DS-generaties kunnen ook op de DSi gespeeld worden. Wel hebben de nieuwe spellen een kopieerbeveiliging én een regiobeveiliging om kopiëren tegen te gaan. Bij de aanschaf krijg je 1000 punten mee waarmee je spellen van de Nintendo DSi-shop kunt downloaden. Deze zijn gratis tot 800 punten per spel. Verderop meer over dit onderwerp.

Naast het aanbod van ruim 1000 Nintendo DS-games, is het mogelijk om exclusieve spellen en programma"s op het systeem te downloaden in de Nintendo DSi Shop, die direct via het systeem toegankelijk is.

Internet

Een ingebouwde Wi-Fi ontvanger zorgt voor de internetaansluiting. Wanneer je op het winkelpictogram klikt kun je gratis de browser met pictogram downloaden en eenvoudig surfen op het internet. Om dat zo aangenaam mogelijk te maken is de Opera DS-browser grondig verbeterd. De beide schermen worden hierbij gebruikt en met de stylus wordt snel typen eenvoudig als je ook het programma Moving Notepad, een eenvoudig schrijfblok, hebt gedownload.

Heb je het geheugen uitgebreid met een SD-kaart dan kun je meerdere applicaties downloaden. Games en programma's kunnen online worden gekocht bij de Nintendo DSi Shop. Inmiddels is het aantal websites waar spellen kunnen worden gedownload fors uitgebreid. Downloaden gaat het best met een R4-kaart-pakket met pc-adapter en een 2gb micro-SD geheugenkaart! Zorg dat er met de computer verbinding is met internet en sluit de adapter aan op de USB-poort. (Op InfoNu.nl zijn meerdere artikelen te vinden waarin uitgebreid wordt uitgelegd hoe te downloaden.)

DS download sites

Er zijn op dit moment al vele downloadsites te vinden op het internet, maar hou goed de auteursrechten in de gaten. Sommige games zijn illegaal, downloaden is op eigen risico.

De bekendste sites zijn:

  • http://www.rom-freaks.net/
  • http://www.npower.nl/nl/ (Nederlands)
  • http://www.frozen-roms.in/
  • http://ndash.org/en/?lnk=dsn
  • http://www.romsite.net/
  • http://nintendoroms.goedbegin.nl/ (overzicht)

Muziek

Het gebruik van meerdere SD-kaarten maakt de DSi multifunctioneel. Je kunt bijvoorbeeld een kaart met alleen muziek in het apparaat stoppen zodat je een volwaardige MP3-speler hebt. Het flashgeheugen van de spelcomputer zelf is maar 256 megabite. Er kunnen AAC-bestanden worden afgespeeld op de Nintendo DSi. Er is een koptelefoonaansluiting en ingebouwde stereospeakers die een surround-geluid kunnen simuleren. Met de ingebouwde microfoon kun je zelf opnames maken en bewerken.

Camera's

De Nintendo DSi heeft twee camera's, één aan de buitenkant en één aan de binnenkant maar ze zijn verschillend van resolutie. De buitencamera heeft een resolutie van 3 megapixel en de binnencamera van 0,3 megapixel en dat is heel weinig. De kwaliteit van de foto's zijn te vergelijken met die van een iets oudere mobiele telefoon. Je kunt wel leuke dingen doen met de foto's omdat je ze met het fotoprogramma kunt bewerken. Je kunt dingen toevoegen of weglaten en uiteraard delen met anderen. Via een SD-kaart kunnen de foto’s ook overgezet worden naar de PC of je Nintendo Wii om deze te delen via WiiConnect24.

Scherm

De Nintendo DSi beschikt over 2 ge-upgrade LCD-schermen die beide 3,25 inch groot zijn. De schermen bezitten de nieuwste helderheidsinstelling die een nog helderder beeld geeft, maar de batterijduur wel drastisch naar beneden brengt, namelijk tot 4 uur.

Nintendo DSi

Vanaf 23 oktober 2009 kwam Nintendo DSi met meer kleuren op de markt: Metallic Blue, Light Blue en Red. Het programma Flipnote Studio (inclusief Facebook-functie) is er al op geïnstalleerd. Deze Facebook-functie bied je de mogelijkheid jouw bewerkte fotos direct op je Facebook-profiel te plaatsen, zodat de grappige resultaten die de beeldbewerkingsmogelijkheden van de Nintendo DSi Camera opleveren, snel en handig met iiedereen gedeeld kunnen worden. Je kunt met Flipnote Studio tekeningen veranderen in echte tekenfilms.

Het spel Style Boutique kan worden gespeeld op Nintendo DS, Nintendo DS Lite en Nintendo DSi dat spelers uitdaagt om een eigen kledingboutique te beginnen. Meer informatie is te vinden op Nintendo DS family
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Nintendo
  • Dixons
  • Gadgetzone
  • Tweakers

Reageer op het artikel "Nintendo DSi heeft vele mogelijkheden"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!