InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Hoe maak ik van mijn PSP een iPod?

Hoe maak ik van mijn PSP een iPod?

Hoe maak ik van mijn PSP een iPod? De PSP van Sony is een geavanceerde draagbare game console. Wat minder bekend is dat je de PSP heel eenvoudig kan laten functioneren als een draagbare video en film speler, een web browser, een personal organizer en zelfs als een volwaardige Mp3-speler. Met de tips uit dit artikel is het mogelijk om op eenvoudige wijze de PSP te gebruiken als Mp3-speler. Met deze suggesties voor opslag, categorisering en afspelen van muziekfiles maak je van je PSP in een handomdraai een echte iPod!

Wat je eerst moet weten voor je begint

Het eerste en belangrijkste om te weten is dat de PSP niet elk format muziek file ondersteunt. Je kunt dus niet zomaar muziek downloaden in verschillende formats om dat vervolgens naar de PSP te verhuizen. De vroegere versies van de PSP accepteren enkel Mp3 en kunnen dan ook geen WMA of WMV afspelen. Latere versies kunnen dat wel maar dan nog is het niet echt raadzaam vanwege de file-grootte van deze formats. Je zult dan ook eerst files moeten converteren naar Mp3.

Hoe zet je files om naar het juiste mp3 format?

Mp3 neemt relatief weinig opslagcapaciteit in vergeleken met andere muziek en audio formats. Het omzetten naar Mp3 is bovendien erg eenvoudig met een Mp3 converteer programma op Internet. De meeste van deze programma’s zijn kosteloos, simpel en zetten bijna ieder format audio of muziek om naar Mp3 formaat.

Hoe zet je muziek op de PSP?

Zodra al je files zijn geconverteerd naar Mp3 ben je klaar om muziek op je PSP te gaan zetten:
  • Allereerst verbind je de PSP aan je pc of laptop via de USB kabel.
  • Vervolgens druk je op de “Home”knop en scroll je naar “Setting” via de navigatie buttons.
  • Tenslotte zoek je naar USB-connection and druk je de “X” toets in om je selectie te kunnen ingeven.

Op je PC verschijnt nu de mededeling dat er een nieuwe removable drive is gevonden. Wanneer je klikt, zal er een folder, genaamd “PSP” verschijnen in het “My Computer” scherm. Wanneer je deze folder aanklikt, vind je daarin de subfolder “Music”. Mocht deze folder niet bestaan, maak hem dan zelf aan.

Nu kun je heel eenvoudig je favoriete muziek van je computer naar je PSP console verhuizen. Via drag-drop of copy-paste plak je de gewenste muziek in deze folder. Wanneer je klaar bent met het verhuizen van de files, druk dan op de “O” toets op de Sony PSP.

Categoriseren van muziekfiles op de PSP

Om je muziek te kunnen opslaan in de vorm van albums is het enige dat je hoeft te doen de gewenste groep audio files op te slaan onder één en dezelfde folder. Je slaat hiervoor de folder met de naam van het album op onder /PSP/MUSIC op de memory stick. De PSP kan alleen folders zien op één niveau diepte; daarom is het helaas niet mogelijk om bijvoorbeeld onder de hoofdfolder “Michael Jackson” alle verschillende subfolders van albums van Michael Jackson op te slaan. Je moet dus kiezen voor ofwel opslag per artiest ofwel opslag per album van specifieke artiesten.

Kiezen en afspelen

Navigeer naar Music Memory Stick en druk op X om een lijst van alle songs en albums of artiesten te zien, die binnen de /PSP/MUSIC/ folder zijn opgeslagen. De folders worden alfabetisch weergegeven. Selecteer het album, waarnaar je wilt luisteren en druk opnieuw op X. Een lijst van songs wordt nu weergegeven, waarbij ook specifieke metadata, verbonden aan de files, worden vermeld. Denk bijvoorbeeld aan de naam van de song, de artiest en de album art van het betreffende album.

Wanneer je op het driehoekje drukt verschijnt er vervolgens links in het scherm een menu met opties voor Afspelen, Delete of Informatie. Wanneer je kiest voor Informatie en op X drukt zal de volledige lijst met metadata worden vertoond met inbegrip van de titel, de artiest, het album, het genre, de grootte, de datum en de tijd, en lengte van de song.

Wanneer je kiest voor Afspelen wordt het geselecteerde nummer eenvoudig afgespeeld en kun je eindelijk beginnen muziek luisteren via je PSP!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een spelcomputer ombouwenVeel mensen denken dat je spelcomputer ombouwen illegaal is en verboden. Maar het is pas illegaal als je gekopieerde spe…
Spelconsoles vergelijken, hoe kies je de besteSpelconsoles vergelijken, hoe kies je de besteAls je spelconsoles gaat vergelijken is het belangrijkste dat je kijkt naar het soort spellen dat je wilt gaan spelen. D…
De iPod ShuffleDe iPod ShuffleDe iPod Shuffle is de kleinste MP3 speler van Apple. Ondanks zijn formaat is hij erg gemakkelijk te gebruiken. Je kunt h…
Mp4 spelers: wat zijn het precies?Mp4 spelers: wat zijn het precies?Een nog niet zo heel lange tijd geleden werd de mp3 speler bekend. De IPod is daar een erg goed voorbeeld van. Iedereen…
De ultieme gadget: De PSP Go van SonyDe Play Station Portable is enorm populair. Het is dan ook een geavanceerde, kwalitatief hoogstaande en draagbare game c…
Bronnen en referenties
  • Playstation-musicmovieandgame.blogspot
  • http://www.nch.com.au/switch/index.html?ref=google&ref2=switchrow&gclid=CMbUod3jjpsCFcME3godbXkrqA (converter)
  • Sony-psp-tips-tricks.blogspot

Reageer op het artikel "Hoe maak ik van mijn PSP een iPod?"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 27-01-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: Play Station Portable
Schrijf mee!