InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Rodland: een zeldzaam nintendo spel

Rodland: een zeldzaam nintendo spel

Wie aan Nintendo denkt, denkt waarschijnlijk aan Mario en de vervaarlijke draak Bowser. Al jarenlang spelen deze populaire karakters een hoofdrol in de games van Nintendo maar daar bleef het natuurlijk niet bij. Op de populaire grijze Nintendo Entertainment System (NES) console, met het distinctieve klepje, heb je genoeg andere spellen die zeker de moeite waard zijn en sommige zijn in de loop der jaren ook nog eens begeerlijke collectoritems geworden. Hier lees je over het spel: Rodland

Waar speel je Rodland op?

Rodland is het spel dat je onder andere kunt spelen op de NES, de Nintendo Entertainment System uitgekomen in het jaar 1983. Het spel heeft een vierkante vorm en past ook alleen in de NES console. Je kunt Rodland echter ook op andere consoles vinden. Voor de Game Boy heb je ook een cartridge die de titel Rodland draagt en is tegenwoordig ook een zeldzame collectoritem geworden.

Naast de NES en de Game Boy zijn er nog meer platforms waar rodland op gespeeld kan worden.

Wat is Rodland?

Rodland is een bijzonder adventure spel ontwikkeled en uitgegeven door het bedrijf Jaleco. Je speelt als een fee, genaamd Tam en Rit, en probeert zo de verschillende wezens in elk level te verslaan. Je gebruikt een toverstaf (rod) om de monsters of wezens te vernietigen. Elk level heeft een aantal verschillende wezens met elk hun eigen krachten.

Je kunt als fee niet springen. Je gebruikt namelijk ladders om bijvoorbeeld een monster te ontwijken. In de levels zelf vind je ook ladders en tunnels om naar de verschillende locaties te komen. Als je alle monster hebt verslagen ga je door naar de volgende level. Dit herhaalt zich net zo lang totdat je bij je uiteindelijk doel komt.

Je kunt het spel zowel met één als twee personen spelen. Je moet voor de ‘’two players’’ functie wel een extra controller hebben. Samen kun je dan de verschillende boze monstertjes vernietigen. Tijdens het spelen kun je tevens wisselen van karakter. Player één kan tijdens het spelen dus switchen naar Rit en player twee wordt dan Tam.

Het spel is in principe voor iedereen te spelen maar houd er wel rekening mee dat het spel niet heel makkelijk is. Als beginner heb je het vrij moeilijk met het verslaan van de monsters in elke level en het aantal levens dat je hebt is ook niet gigantisch. Om de zoveel levels vecht je tegen een eindbaas die tevens erg lastig is om te verslaan. De besturing van zo'n oud spel is natuurlijk al lang niet meer state-of-the-art en dat merk je ook tijdens het spelen. Desalniettemin is het een verslavend spel en naamate je het vaker gespeeld hebt zul je ook snel beter worden.

Waarom is Rodland op de NES zeldzaam?

Dit spel is zeldzaam en een collectoritem geworden omdat het spel nooit in Amerika is uitgebracht en er zijn destijds slechts weinig spellen verkocht in Europa. Jaren later werd het spel opeens wel populair. Oude retro spellen moesten opeens verzameld worden en voor een volledige collectie moest ook het spel Rodland er natuurlijk bij.

Door deze stijging van populariteit is de prijs ook gigantisch gestegen. Tegenwoordig is de vraag naar dit spel veel groter dan het aanbod. Op internet is het spel soms nog verkrijgbaar maar houd rekening met hoge bedragen. Sommige spellen gaan weg voor 500 euro of meer!

Heeft u nou nog een stapel van deze oude Nintendo spellen ergens in een kast of in een doos op zolder liggen? Ga snel even kijken of dit spel er tussen zit! Wellicht heeft u dit kostbare juweeltje in uw bezit! Let wel op dat het spel met boekje en doosje meer geld oplevert dan wanneer u louter het spel alleen heeft.
Gerelateerde artikelen
New Nintendo 3DS: Beter 3D-effect en meer mogelijkhedenNew Nintendo 3DS: Beter 3D-effect en meer mogelijkhedenIn 2015 werd de New Nintendo 3DS op de markt gebracht. De 3D-technologie die voor het eerst werd aangekondigd in 2011 op…
Nintendo spellen downloaden en de wetNintendo spellen downloaden en de wetNintendo spel downloaden en de wet hierop: Nintendo is een populaire spelcomputer. We onderscheiden de DS, de DSI en de…

Reageer op het artikel "Rodland: een zeldzaam nintendo spel"

Reactie

Jordy, 24-01-2016 17:33 #1
Ik heb het spel, ik heb alleen het hoesje er niet bij maar het boekje wel, hoeveel zou het waard kunnen zijn? Reactie infoteur, 16-03-2016
Het spel is dan nog best veel waard. Je kunt het testen door bijvoorbeeld een marktplaats advertentie te plaatsen. Je kunt dan bekijken hoeveel er voor geboden wordt. Ik zal het spel zeker niet voor te weinig verkopen!

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 20-11-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Reacties: 1
Schrijf mee!