InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Nintendo Dsi, de beste keuze?

Nintendo Dsi, de beste keuze?

Nintendo Dsi, de beste keuze? De Nintendo Dsi is inmiddels al de derde DS en sinds 4 april 2009 te koop in Nederland. Het is de nieuwste gameconsole van Nintendo en opvolger van de Nintendo Dsi lite. De nieuwe gameconsole lijkt qua uiterlijk veel op zijn voorganger maar er zijn zeker merkbare verschillen.

Het merk Nintendo

De Nintendo Dsi komt van het Japanse bedrijf Nintendo, wat in 1889 opgericht is door Fusajiro Yamauchi. Het bedrijf begon eerst met het maken van een kaartenspel en ging zich meer en meer richten op speelgoed. Bijna honderd jaar later belande het bedrijf in de markt voor videospellen en bracht in 1980 zijn eerste gameconsole uit, genaamd Nintendo Game & Watch. Met dit spel werden de personages Mario en Donkey Kong geïntroduceerd! Sindsdien heeft het bedrijf zich ontwikkeld en onder andere de Nintendo 64, Nintendo Wii en de Game Boy uitgebracht. Maar ook meerdere spellen als Pokémon en the legend of Zelda.

Nintendo DS

De Nintendo DS serie werd voor het eerst geïntroduceerd in 2005 en is opvolger van de Game Boy. Waar de Nintendo DS vooral verschild is met zijn twee schermen en dat is waar de naam DS (Dual Screen) ook voor staat. De Nintendo DS serie gameconsoles kenmerken zich door de twee schermen, waarvan het onderste scherm touchscreen is. Daarnaast heeft de DS een microfoon, twee schouderknoppen, vier speelknoppen, selectknoppen en een aan/uit knop. Daarnaast heeft het ook een wifi functie waarbij je verbinding kunt maken met andere Nintendo DS systemen en dus tegen anderen ook kunt spelen. Ook heb je de mogelijkheid om met elkaar te chatten met Pictochat.

Nintendo Dsi

De Nintendo Dsi is de derde gameconsole in reeks DS serie en is in 2009 uitgebracht. Het is de opvolger van de Nintendo Ds Lite die al 40% kleiner was dan de eerste DS en de Dsi is weer een stuk kleiner (12%). De Dsi verschilt echter vooral in dat het 2 camera’s heeft, waarin één aan de binnenkant en één aan de buitenkant en dat het grotere schermen heeft. Andere nieuw functies zijn onder andere de muziekspeler (alleen AAC bestanden), een nieuwe webbrowser (opera) en verbeterde internetmogelijkheid om nieuwe games te downloaden. Een nadeel is echter wel dat het GBA slot verdwenen is. Dit slot was bedoeld voor de oude Gameboy spellen die je op deze manier nog steeds kon spelen. Het slot is nu vervangen door een Sdcard slot. Hieronder een overzicht van nog meer verschillen:
  • Kloksnelheid processor is verdubbeld naar 133Mhz.
  • Het ram gehouden is vergroot naar 16 Mb.
  • De Dsi heeft 256MB intern geheugen.
  • Wifi door middel van WPA2, wat beter beveiligd is.
  • Kleinere batterij, waardoor hij 14 uur meegaat (DS lite 19 uur).
  • DSI kan voorzien worden van nieuwe firmware.
  • Oude Flashkaarten niet meer bruikbaar.

Populaire spellen Nintendo Ds

Wat zijn populaire spellen voor de Nintendo Ds.

Mario & Sonic: op de Olympische Winterspelen

Mario is een oud bekende van Nintendo en Sonic is van de Sega gameconsole en samen gaan ze deze keer naar Canada naar de Olympische Winterspelen. Ze gaan echter niet alleen, maar samen met 20 andere personages, als Yoshi, Donkey Kong en Luigi, zijn ze de strijd aan! Allerlei winterspelen komen aanbod waar iedere personage weer zijn voordeel heeft.

Pokémon Heart Gold

Pokémon Heart Gold gaat natuurlijk om het bekende Pokémon en zijn er inmiddels al aardig wat spellen uitgebracht. Het doel van het spel is om de beste pokémontrainer te worden en alle Pokémon te vangen. In deze versie zijn weer nieuwe Pokémon personages en een nieuwe omgeving.

The Legend of Zelda: Phantom Hourglass

Ook dit is een oude bekende in de Nintendo reeks. Het spel draait zich om Prinses Zelda en held Link die haar moet redden van Ganon. Het gehele verhaal speelt zich af in fantasieland Hyrule. In deze versie draait het om de piratenprinses Tetra, die Link moet redden nadat ze versteend is. Het is een echt avonturenspel met raadsel.

Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Inmiddels alweer het vierde deel voor de DS en speelt zich af in de stad Liberty City. Het gaat om de Chinese gang genaamd Triads, waar Huang Lee naar Liberty City gaat om een antiek zwaard te brengen naar zijn oom. Het is belangrijk dat ze dit zwaard krijgen zodat zijn familie de macht behoudt over de Traid bendes. Maar het gaat al snel fout en hij zint op wraak.

New Super Mario Bros

Dit spel gaat over eerder genoemde Mario. In dit spel bestuur je hem die de Prinsess Peach moet bevrijden, maar natuurlijk allerlei raadsels moet oplossen en slechteriken moet verslaan. Gedurende het spel wordt hij steeds sterker waardoor hij zijn vijanden kan verslaan.

Gebruik van Flashkaarten Dsi

Flashkaarten zijn kaarten die je kunt gebruiken voor je Nintendo Dsi en zijn van dezelfde grootte als een normaal kaartje van een spel. De flashkaart is echter zo ontworpen dat je hierin een geheugenkaartje kan stoppen (een SD kaart) waardoor je de mogelijkheid hebt om gedownloade en/of zelf gemaakte games te kunnen spelen. Naast games kun je er ook muziek en films opzetten. Met de nieuwe Nintendo Dsi betekent het echter wel dat de flashkaarten die werkten voor de Nintendo DS lite niet meer werken en je dus een nieuwe moet kopen. Inmiddels zijn er ongeveer vier flashkaarten die werken voor de Nintendo Dsi.

Nintendo Ds lite of Nintendo Dsi?

Vanaf het begin dat de Nintendo Dsi werd geïntroduceerd zijn veel mensen twijfelachtig of deze nieuw Nintendo Ds inderdaad de moeite waard is om te kopen. De nieuwe is een stuk duurder dan de Lite versie en de verschillen zijn zeker merkbaar, maar voldoende? De nieuwe heeft 2 camera’s, grotere beeldschermen en is lichter, maar gaat ook minder lang mee qua batterijduur en heeft geen GBA slot. De spellen kunnen prima gespeeld worden op de Lite versie, alleen hier ligt het grootste probleem. Nintendo gaat spellen uitbrengen die alleen op de Dsi gespeeld kunnen worden. Hierdoor word je als Lite gebruiker straks te kort gesteld en blijf je achter met alleen de oudere spellen. Er zijn natuurlijk meerdere redenen die voor ieder wel of niet belangrijk is, maar als ik nu nog een Lite versie heb, zou ik deze gewoon nog even blijven gebruiken en wachten totdat de Dsi goedkoper wordt. Wordt dit mijn eerste Nintendo DS? Dan zou ik zeker voor de Dsi gaan.

Algemene informatie

Specificaties
Processorarm946e-s
Processor-kloksnelheid 133 MHz
Resolutie256x192 pixels
Audio-uitgang stereo
AansluitingIEEE 802.11b (Wi-Fi)
Type geheugen flash
Intern geheugen 256 MB
Uitbreidbaar geheugen ja
Beeldschermgroott3.25 inch
Batterij levensduur 14 uur
Camera binnenkant 0.3 megapixel
Camera buitenkant 3 megapixel
Ondersteunde audio-formaten aac
Cardreader SDHC
Oplaadtijd ongeveer 2,5 uur
Gewicht en grote Nintendo Dsi
Hoogte 1.89 cm
Breedte13.7 cm
Diepte7.49 cm
Gewicht214 gram

Prijs

Adviesprijs is 169 euro.

Internetpagina Nintendo Dsi

http://www.nintendo.nl/NOE/nl_NL/systems/nintendo_dsi_11513.html
© 2010 - 2019 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Japans bedrijf NintendoAlle gameliefhebbers kennen het merk Nintendo. Het heeft tenslotte een rol in hun leven gespeeld. Nintendo staat bekend…
De draagbare Nintendo Wii U consoleNintendo heeft sinds kort hun nieuwe console voorgesteld. Deze zou opnieuw de strijd moeten aan gaan met Sony die ondert…
Alle soorten van de Nintendo DSAlle soorten van de Nintendo DSDe Nintendo DS is een gat in de markt, iedereen heeft er wel van gehoord en heel veel mensen hebben er één of meerdere.…

Reageer op het artikel "Nintendo Dsi, de beste keuze?"

Infoteur: Misterlak
Laatste update: 13-03-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!