InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Playstation 4: krachtige spelcomputer

Playstation 4: krachtige spelcomputer

Playstation 4: krachtige spelcomputer Momenteel is de Playstaion 3 nog in gebruik. Maar Sony is al bezig met de ontwikkeling van de Playstation 4, die volgens sommigen na 2015 wordt verwacht. Wat heeft deze nieuwste spelcomputer te bieden en wat is er verbeterd tegenover de Playstation 3? De technologie gaat steeds meer vooruit en ontwikkelt zich in snel tempo, en dat zien we vooral terug in de nieuwste krachtige Playstation 4:

Playstation

Wie nog met de Playstation 1 heeft gespeeld, keek zijn ogen uit bij Playstation 2 en draaide door bij station 3. Welke technologie mogen we dan bij nummer vier gaan verwachten? De allereerste Playstation werd in 1994 geboren, uit een mislukte samenwerking met Nintendo. Deze hadden het plan om samen een console te bouwen, wat niet van de grond kwam. Deze eerste Playstations werden in 1994 in Japan geïntroduceerd. Vanaf 1995 konden ook Europeanen kennis maken met de Playstation. Het gamen was toen nog vrij nieuw. Door middel van reclames werden er toch een groot aantal verkocht. De Playstation werd in het jaar 2000 vervangen door de Playstation 2. In totaal zijn er 7.300 games voor de Playstation en de Playstation 2 te verkrijgen. In 2006 komt de Playstation 3 op de markt. Vanaf 2007 was deze ook in Europa te verkrijgen. Hiervan waren er eerst twee versies verkrijgbaar, een met 40 GB harde schijf en een van 60 GB harde schijf en met backwards compatibility. In 2008 kwam er een versie met 80 GB harde schijf uit en de versies met backwards compatibility werden niet meer gemaakt. In 2009 kwamen er nog versies met 120, 160 en 250 GB harde schijf uit. De Playstation 3 werkt in tegenstelling tot de andere Playstations met Blu-ray Discs.

Playstation 3 VS Playstation 4

De Playstation 3 zou tien jaar lang mee moeten gaan, volgens Sony. Nu gaan geruchten de ronde dat ze de Playstation 4 uit willen geven vóór de uitkomst van de derde x-box. In ieder geval werd de Playstation 4 eerst na 2015 verwacht. Volgens nieuwe bronnen zou de Playstation 4 tegen het einde van 2011 in productie gaan. Of de Playstation 4 ook daadwerkelijk tien jaar lang mee moet gaan, is maar de vraag. Gamers zijn al snel op een spelcomputer uitgekeken en willen weer nieuwere techniek. Voor degene die deze nieuwste spelcomputer in de toekomst gaat aanschaffen, zal levensduur daarom niet een eerste vereiste zijn.

Hardware en software

Hoe de Playstation 4 eruit komt te zien of wat er verbetert of aangepast gaat worden, is nog onduidelijk. Wel zou de 4 tweemaal krachtiger zijn dan de huidige 3. Ook zou er misschien geen harddisk in zitten en zou de Playstation juist via internet verlopen. De Playstation 4 zal zal geen nieuwe CELL-architectuur bevatten, maar deze aanpassen en verbeteren. Het XDR-geheugen zou vervangen gaan worden door het JEDEC-geheugen. Een website, de FDG-online, die in Amerika gevestigd is, beweert echter dat de nieuwste Playstation een Power7-cpu van IBM als hart krijgt. Voor de grafische processor zou Sony hebben gekozen voor de PowerVR Series 6-architectuur van Imagination Technologies. Beiden technieken zouden ergens vanaf 2010 voor het eerst hun intrede gaan doen op de markt.

Gerucht of waarheid

Het duurt nog even voor de nieuwe Playstation op de markt zal komen. Tot die tijd zal het voorlopig nog bij geruchten blijven, en afwachten tot de Playstation 4 gelanceerd wordt. Gamers kijken er in ieder geval al reikhalzend naar uit. Sony zelf reageert niet op de geruchten en zal dus ook niet naar buiten brengen waaruit de Playstation 4 zal bestaan. Dit is ook te begrijpen, de Playstation 4 moet voorzien zijn van een verbeterde techniek die iedereen zal aanspreken en het is natuurlijk niet de bedoeling dat concurrenten met deze informatie aan de haal gaan.

Playstation 5

In 2005 voorspelde een futuroloog de toekomst voor de Playstation 5. Een futuroloog is iemand die de toekomst voorspelt aan de hand van de wetenschap. Deze meneer voorspelde dat "de Playstation 5 net zo krachtig zal zijn als het menselijke brein". Volgens hem zal verder de mogelijkheid bestaan om in 2050 je brein te downloaden op een computer. Maar wellicht is er dan al de Playstation 7 of 8 uit. Terug naar het heden: Bij de Playstation 5 zou het gaan om realistische spellen met realistische beelden. Verder zal men met de Playstation 5 virtueel rond kunnen rijden in de eigen buurt, dit allemaal aangesloten met het internet. Maar eerst eens de opkomst van Playstation 4 afwachten.
Gerelateerde artikelen
PlayStation 4, wat zijn de mogelijkheden?PlayStation 4, wat zijn de mogelijkheden?De PlayStation 5 is in aantocht, maar wanneer de opvolger van de PlayStation 4 op de markt komt is op dit moment (mei 20…
Gratis Playstation (PS3) games downloaden en spelen op de PCGratis Playstation (PS3) games downloaden en spelen op de PCHet kan allemaal. Gratis Playstation, waaronder PS3 games, op de PC downloaden en spelen. Met een Playstation emulator k…
Spelconsoles vergelijken, hoe kies je de besteSpelconsoles vergelijken, hoe kies je de besteAls je spelconsoles gaat vergelijken is het belangrijkste dat je kijkt naar het soort spellen dat je wilt gaan spelen. D…
Playstation 4, de nieuwe gameconsolePlaystation 4, de nieuwe gameconsoleOp 20 februari 2013 introduceerde Sony Computer Entertainment Inc. (SCEI) haar nieuwe console. Sony belooft een krachtig…
Playstation 4: een revolutie in de gamewereldPlaystation 4: een revolutie in de gamewereldOp 21 februari 2013 was het dan eindelijk zo ver. De releasedatum van de Playstation 4 werd bekendgemaakt. Er werd ook a…
Bronnen en referenties
  • http://nl.playstation.com/

Reageer op het artikel "Playstation 4: krachtige spelcomputer"

Reacties

Echt Waar, 06-12-2011 16:42 #7
Als Sony dezelfde trend doorzet met de tijd tussen nieuwe spelcomputers zal de ps4 in 2012 uitkomen en in 2013 dus hier komen. Reactie infoteur, 20-12-2011
We wachten geduldig af… :)

Het, 25-11-2011 12:01 #6
Mhm, ik wil na de jaarwisseling in 2012 een PS3 kopen, maar als ik dit lees en PS4 dan uitkomt kan ik beter sparen toch? maar ja als het kan zijn dat ps4 pas 2015 uitkomt dan heb ik weer voor niks gewacht, weet iemand er iets meer over ofzo? of moet Sony maar ff wat duidelijker worden.? Reactie infoteur, 20-12-2011
Een moeilijke keus, want het is niet te zeggen wanneer de PS4 uitkomt. Succes!

Robbie, 16-11-2011 15:23 #5
Inmiddels begint 2011 tegen het einde te lopen, maar is er nog steeds niks te vernemen van de ps4… :D

Ik heb de ps3 (dat was mijn eerste game console) in 2008 gekocht, maar tenzij de ps4 echt bizar goed is wacht ik daar een tijdje mee want anders kan je een vermogen op zij leggen als je die wilt kopen… :( Reactie infoteur, 20-12-2011
Al het nieuwe spul is nog duur: zodra het nieuwe ervan af is, zakken de prijzen. Wellicht goed om hier rekening mee te houden.

De Alwetende, 19-03-2011 10:43 #4
Degene die dit stuk geschreven heeft gelooft ook alles wat ie op internet leest…

PS3 gaat nog zeker 3 jaar mee. Reactie infoteur, 19-03-2011
En dat heb jij zeker op het internet gelezen? Misschien gaat de PS3 nog wel tien jaar mee. Je weet het niet he?

Daniel, 15-12-2010 21:21 #3
Wat komt nou als eerst uit denken jullie? De nieuwe Xbox of de Playstation 4?
Volgens mij komen ze allebei rond 2012 uit.:-) Reactie infoteur, 16-12-2010
Ik geloof dat de ps4 eerder uitkomt, maar het zal erom hangen want x-box wil niet achterblijven natuurlijk ;)

Wesley, 07-12-2010 07:58 #2
Hallo heb eens een vraag wanneeer precies wordt de ps4 verwacht? Want ik weet anders niet of ik dan nog een ps3 moet halen?

gr wesley Reactie infoteur, 07-12-2010
De verwachting is in 2011, maar hier wordt nog niks over los gelaten.

Rakker126 (infoteur), 12-09-2010 16:38 #1
Gezien het feit dat de PS3 10 jaar mee gaat zal de PS5 dan in 2022-2024 uitkomen. Reactie infoteur, 12-09-2010
Zo zou je het kunnen uitrekenen Rakker, maar de mens is al snel weer ontevreden en wil meer en nieuwer. Dus waarschijnlijk zal deze dan ook eerder uitkomen. De techniek veranderd sowieso ontzettend snel. We zullen zien :-)

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 22-09-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Reacties: 7
Schrijf mee!