InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Hoe kies je de juiste MMORPG (online role-playing game)?

Hoe kies je de juiste MMORPG (online role-playing game)?

Hoe kies je de juiste MMORPG (online role-playing game)? MMORPG’s, oftewel Multi-Massive Role Playing Games zijn DE hype, en er zijn wel honderden verschillende die je zou kunnen spelen. Maar hoe kies je nu de juiste game die precies datgene heeft wat jij wil? Velen gaan van de ene game naar de andere, omdat net dat ene mist wat een ander spel wel heeft. Hieronder zijn een aantal criteria opgesteld waar online game’s dan wel of niet aan voldoen. Het zet alles op een rijtje en vervolgens kun je dan een selectie maken waar een spel volgens jou aan moet voldoen, en hiermee de bijpassende MMORPG zoeken die bij jou past! In de tekst is gebruik gemaakt van veel engelse benamingen, dit omdat de MMORPG’s in 99% van de gevallen in het engels zijn, en dus zijn de benamingen voor spelers makkelijker te herkennen op deze manier. Eerst wordt er een korte uitleg gegeven per item, daarna in het kort de selectie-criteria.

]Karakters/spelers vs. wapens

Iedereen heeft een favoriet, soms zelfs meerdere, en je wil toch dat het spel je favoriete “char/karakter” heeft. De meeste games hebben soortgelijke karakters die dan vaak ook weer onderverdeeld zijn, bijvoorbeeld:
  • Warrior / fighter
  • Rogue / Ranger
  • Tank / Healer
  • Mage / Sorcerer

Ook kun je een voorkeur hebben voor bepaalde wapens, bijvoorbeeld een zwaard, speer , staf, boog. Maak vantevoren een keuze wat je wil voor karakter en het soort wapen. Het zou nogal teleurstellend zijn als je graag een type wilt hebben dat met een boog vecht en je komt er in het spel achter dat de Rogue/Ranger juist hier met speren of geweren schiet in plaats van een boog.

In het kort:
  • Kies karakter
  • Kies wapen

Skills en vaardigheden

Het kiezen van skills is altijd iets waar je toch over na moet denken, in sommige spellen is dit een moeilijke keuze met veel opties, en bij sommige is het erg duidelijk met weinig opties. Ook is het bij het ene spel moeilijker om skill-punten te krijgen dan bij het andere.
Sommige spellen hebben z
elfs ook vaardigheden die je kunt leren naast je eigen skills, vaak moet je een keuze maken tussen een aantal opties. Voorbeelden hiervan zijn:
  • Het maken van ringen/armbanden
  • Het maken van stenen die je in de wapens of je kleding kunt zetten
  • Het maken van dranken (potions)

In het kort:
  • Moeilijke / makkelijke skills
  • Veel / weinig keuze
  • Extra vaardigheden of niet

Alleen of in een groep

In alle spellen zijn beide mogelijk, maar in het ene spel is het spelen in een groep van mensen belangrijker en met meer nadruk dan de ander. Dit betekent dat als je liever alleen speelt je dus vooral een spel moet kiezen waarin het spelen in een groep iets extra’s is en niet een benodigdheid om ergens toegang tot te krijgen. Als voorbeeld noem ik hier een spel waarbij je bepaalde gebieden, zoals bijvoorbeeld grotten (dungeons), alleen in een groep kunt betreden/spelen, omdat het in je eentje te moeilijk of eenvoudig niet toegankelijk is. In zo’n geval is het beter om een spel te kiezen waarin de nadruk niet op het spelen in een groep.

In het kort:
  • Spelen in groepen
  • Alleen spelen
  • Allebei

Quests en events

Het verschil tussen een quest en een event is dat een quest al bij het spel zelf hoort, en een event iets is wat de maker van het spel organiseert voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld extra ervaring (experience) of je moet bepaalde objecten verzamelen voor leuke kado’s of prijzen die je weer in het spel kunt gebruiken. Bijna elk spel maakt wel gebruik van events, maar de ene meer dan de andere.

Het ene spel hecht meer waarde aan zogenaamde quests dan de andere, het voordeel van veel quests is dat je zo sneller meer ervaring krijgt en soms extra dingen die je nodig hebt, een nadeel is dat je op deze manier meer gebonden bent aan welke richting je op wil. Sommige spellen gebruiken quests niet als leidraad voor het spel maar voor erbij. Dan zal de ervaring en beloning minder zijn, maar meer een tussentijds vermaak. Nadeel is dan weer vaak dat je ervaring langzamer omhoog gaat.

In het kort:
  • Veel / weinig quests
  • Zijn quests de leidraad
  • Worden er events gehouden

Map-grootte

Een ander verschil in de spellen is de grootte van de map / werelden. Hierbij betekent een grotere map meer varieteit. Een map is opgedeeld in verschillende gebieden/ werelden en vaak ook verschillend van thema.

In het kort:
  • Grote map
  • Kleine map

PK versus PVP

Allereerst de korte uitleg, ook te zien in het artikel: Online Role Playing Games (MMORPG), over de twee genoemde afkortingen hierboven, een afkorting die menigeen speler al kent: PK staat voor Personal Kill, oftewel waar een speler met de andere speler kan vechten op welk moment dan ook. PVP staat voor Player versus Player, wat in principe ook betekent dat de speler met de ander kan vechten, maar dit alleen met toestemming van beide spelers.
In veel spellen is beide mogelijk, al is de agressievere vorm PK wat minder voorkomend. Voor de fanatieke spelers is dit een must, omdat het meer competitie en concurrentie geeft binnen een spel. Sommige spellen kennen geen PK maar wel PvP, anderen kennen wel de PK (en PvP) maar alleen in bepaalde gedeeltes van een map.

In het kort:
  • Alleen PK
  • Gedeeltelijk PK
  • Geen PK

Graphics – schattig of stoer

De nieuwste hype zijn de japanse versies van de online games die vaak als zijnde “schattig/lief” aandoen vanwege de lieflijke japanse karakters in het spel en de zachtere graphics. Er zijn echter ook veel spellen die wat stoerder aandoen (en zijn vaak ook agressiever) en dus ook aantrekkelijker voor een volwassener publiek.

In het kort:
  • Schattig
  • Stoer

Mascottes (pets/mounts)

Bijna alle spellen hebben wel een van de twee: of een huisdier die mee loopt of zelfs meevecht (in sommige gevallen kun je ze extra skills geven) of een dier waar je op kunt rijden/vliegen om zo sneller door de werelden heen te reizen. Soms krijg je een of beiden aan het begin, soms pas bij het bereiken van een bepaald level of het doen van een bepaalde quest.

In het kort:
  • Huisdieren ja / nee
  • Berijdbare dieren ja / nee

Goedkoop vs. duur

Zeker 95% van de spellen zijn gratis te downloaden en te spelen, een enkeling vergt een maandelijkse betaling (denk aan WoW). Wat er dan gebeurt is dat je via een online shop die bij het spel hoort, met geld extra items kunt kopen om je spel wat te veraangenamen. Wat de items kosten is afhankelijk van het spel maar zijn niet erg duur. Bovendien, wil je er geen geld aan uit te geven hoeft dit niet, het spel zal er niet op vastlopen. Extra items kunnen zijn: extra ervaring, speciale huisdieren, speciale kostuums om te dragen, etc.

In het kort:
  • Goedkoop
  • Duur
Gerelateerde artikelen
Online RPG (Role Playing Game)Online RPG (Role Playing Game)Een populaire hype onder zowel jongeren als ouderen is Online Role Playing Games, oftewel “MMORPG” wat staat voor Multi-…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe kies je de juiste MMORPG (online role-playing game)?"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 26-02-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!