InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > 8 Tips bij het uitzoeken van een game computer/laptop!

8 Tips bij het uitzoeken van een game computer/laptop!

Een game computer is een computer die verder gaat bij waar de standaard desktop computer ophoud. Het is een apparaat waar veelal hoogwaardige en grafisch interactieve spellen op gespeeld worden. Een game computer is vaak ook duurder dan een reguliere computer. Hieronder volgt een tiental tips om het uitzoeken van een game computer makkelijker en kostenbewust te maken!

Processor

De processor speelt een belangrijke rol bij het uitzoeken van een game systeem. Probeer daarom altijd in de high-end range te zitten. Processors worden tegenwoordig duidelijk ingedeeld in 3 stappen. Op het moment van schrijven (maart 2011) heeft bijvoorbeeld intel 3 type processoren, namelijk de i3, i5 en i7. In dit geval is de i3 de low-end processor, i5 de mid-range processor en i7 de high-end processor.

Grafische kaart

Bij het spelen van spellen is een enorme rekenkracht vereist. Samen met de processor is dit het belangrijkste onderdeel van een game computer. Het zorgt er namelijk voor dat de grafische berekeningen worden verwerkt. Een computer werkt nu eenmaal met 1'en en 0'en waarbij het hele systeem plat gezien uit optel sommen bestaat. Wanneer de grafische processor (ook wel graphical processing unit of GPU genoemd) een hogere snelheid heeft, zul je zien dat dit een zeer positieve invloed heeft op het spelen van spellen. Ook hierbij geld dat je in de high-end klasse moet zitten! Reken erop dat de kosten hiervoor rond de 200 euro zitten per videokaart (meerdere video kaarten aansluiten is mogelijk, afhankelijk van het gekozen moederbord).

Benchmarks

Bekijk altijd de Benchmarks van de grafische kaart en de processor bij het uitzoeken van een computer. Benchmarks zijn overal op internet te vinden! toms hardware is bijvoorbeeld een goede benchmark site met tevens veel informatie over computer onderdelen.

Computer kast/behuizing

Het is niet alleen leuk om een mooie computer kast of laptop behuizing te hebben, maar het is ook erg belangrijk! Deze behuizing zorgt er namelijk voor dat de warme lucht goed afgedragen kan worden(airflow). Als een computer te warm wordt dan kan deze uitvallen. Let er dus goed op dat de computer een goede airflow heeft en dat er genoeg ventilatoren op zitten!

Harde schrijf

Wat veel mensen over het hoofd zien is dat de harde schijf ook een belangrijke rol speelt voor de snelheid van een computer. Het openen van een mappen structuur op de computer is bijvoorbeeld mede afhankelijk van de snelheid van de harde schijf. Ook het installeren en opstarten/openen van programma's is hier afhankelijk van. Zorg daarom ook dat de harde schijf een goede lees- en schrijf snelheid heeft! Op het moment van schrijven zijn de SSD harde schijven het snelst, maar in verhouding met een normale harde schijf ook wel een stuk duurder.

Werk geheugen

Het werkgeheugen (RAM geheugen) is de tijdelijke opslag op een computer. Bij het opstarten van een programma wordt het programma weg geschreven in het werk geheugen, waardoor het bruikbaar is. Zonder werkgeheugen functioneert een computer niet. Werkgeheugen is er in verschillende snelheden (bijv. 800 mhz, 1333 mhz) en verschillende timingen. Zorgt u er dan ook voor dat u het speciale game geheugen uitzoekt. Deze ligt qua timing, snelheid en hoeveelheid vaak hoger dan het reguliere geheugen.

Moederbord (Chipset)

Op het moederbord worden alle hardware componenten aangesloten. Het is het aansluit punt voor alle denkbare onderdelen binnen in een computer. Het is daarom dus belangrijk dat alle onderdelen corresponderen op de aansluitingen van het moederbord. Let hier zorgvuldig op bij de aanschaf!

De chipset van een moederbord zorgt er voor dat het besturingssysteem (bijvoorbeeld Windows 7) overweg kan met de hardware. De chipset stuurt het randapparatuur en de essentiële onderdelen aan. Omdat ik niet teveel wil ingaan op de soorten die er nu zijn vanwege de snelle veroudering van de hardware, raad ik u aan om op internet hier meer informatie over in te winnen en te kijken welke chipset op het moment het beste uit de test komt.

Voeding (stroom)

De stroomtoevoer wordt bepaald door de bovenstaande hardware die in een game systeem terecht komen. Bekijk daarom altijd de specificaties van de onderdelen op het wattage verbruik en of de voeding de benodigde aansluitingen heeft voor de hardware.
© 2011 - 2017 Jaaplelie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eenvoudig je eigen spel maken met Game MakerEenvoudig je eigen spel maken met Game MakerEenvoudig je eigen spel maken, maar geen verstand van allerlei codes of programmeertaal? Het kan met het gratis te downl…
Game Boy Micro: klein maar fijn!De Game Boy loopt al heel wat jaren mee in de markt van de handheld consoles. Jaren geleden hadden we de grote lompe Gam…
Het downloaden van games voor jouw PSPDe Play Station Portable (PSP) is een leuke, handzame en geavanceerde spelcomputer. Zowel bij kinderen als bij volwassen…
Twitch: hoe begin je een stream op Twitch?Twitch: hoe begin je een stream op Twitch?Twitch.tv is een website waar je je games kunt streamen. Mensen kunnen dan zien hoe jij je game speelt en met je communi…

Reageer op het artikel "8 Tips bij het uitzoeken van een game computer/laptop!"

Infoteur: Jaaplelie
Gepubliceerd: 21-03-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!