InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Nintendo 64 "Get N, or get Out!"

Nintendo 64 "Get N, or get Out!"

Nintendo 64 "Get N, or get Out!" De Nintendo 64 (afgekort N64) was de eerste poging van Nintendo naar een volwaardige 3D spelcomputer. Het was een technische vooruitgang en bracht veel vernieuwingen naar de game-industrie, toch bleef de N64 voor veel mensen een 2e keus en werd het met 30 miljoen verkochten exemplaren een bescheiden succes tegenover de Playstation van Sony.

De Nintendo 64

De Nintendo 64 was het antwoord van Nintendo op de vraag voor een nieuwe 3D spelcomputer. De N64 werd in 1996 voor het eerst op de markt gebracht. Het was de laatste spelcomputer die uitgebracht is in de vijfde generatie en hierdoor ook de meest geavanceerde. Er was zeer veel mogelijk op de N64, er was meer kracht aan boord voor het weergeven van video en geluid dan bij de rest van de vijfde generatie.

Er was alleen een groot nadeel aan de N64, Nintendo besloot om niet over te stappen naar de cd-rom maar bleef gebruik maken van de spelcartridge net als bij de voorgaande spelcomputers. Dit betekende dat er een stuk minder plaats was voor dataopslag dan bij de concurrenten en het produceren van één enkele spelcartridge koste omgerekend 20 euro en in vergelijking voor een cd-rom maar 10 cent. Er zaten ook wel voordelen aan het gebruik van spelcartridges namelijk, moeilijk te kopiëren, zeer betrouwbaar en het was mogelijk om speciale chips specifiek voor spellen te maken voor betere ondersteuning.

De Nintendo 64 was zeer ver voor zijn tijd met een 64Bit processor die draait op 93Mhz was het vele malen sneller dan de Playstation(33Mhz). Daarnaast had de N64 beschikking over een sterke grafische chip voor 16.8 miljoen kleuren en een resolutie van 640x480 pixels. Hieronder vind je de lijst met de technische gegevens van de Nintendo 64:

  • Processor: een MIPS 64-bit RISC, op 93.75 MHz
  • Co-processor: een RCP, op 62.5 MHz
  • Ram geheugen: 4.5Mb / 8Mb
  • Resolutie: 640x480 pixels
  • Kleuren: 16.8 miljoen waarvan 32000 op het scherm
  • Video Vector Processor: een RSP met 500 miljoen operaties per seconde
  • Geluid: 16Bit stereo
  • Aansluitingen: S-video, Composiet

De Nintendo 64 controller

Nintendo bedacht een compleet nieuwe controller bij de N64 het resultaat was een controller in de vorm van een M. De controller was met het spel "Super Mario 64" ingedachte ontworpen. Dit leverde een zeer vernieuwende controller op met uiteindelijk meerde functies bij verschillende games. De controller maakte gebruik van een analoge pook, 4 pijltjes toetsen, 3 schouderknoppen een A & B knop en de zogenaamde "C'' knoppen. Deze "C" knoppen zijn 4 gele knoppen die oorspronkelijk de camera in 3D spellen zou gaan besturen maar dit is later veranderd naar functies in het spel zoals voorwerpen gebruiken of iets aanwijzen.

Nintendo had ook gedacht aan de toekomst met hun controller door er een uitbreidings-sleuf op te bouwen die later veel accessoires kreeg waaronder een memory card, expasion pakvoor het ram geheugen en een rumble pak voor trilfunctie tijdens het gamen. Met de trilfunctie was Nintendo de aller eerste en zette hiermee een standaard neer die velen jaren later nog steeds wordt gebruikt.

De Controller was anders dan de andere omdat je deze op wel 3 manieren kan gebruiken. Als eerste kun je hem met 2 handen vasthouden aan de buitenste twee armen van de M. Dit maakt het mogelijk om de pijltjes toetsen, A & B knoppen en de schouder knoppen te gebruiken. Daarnaast kun je hem ook vast houden door met de linkerhand de middelste arm van de M vast te pakken en met de rechter hand de rechtse arm van de M. Dit maakte het mogelijk om makkelijk met de linker duim de analoog stick te gebruiken en een schouderknop op de onderkant in het midden van de controller. Als 3e methode is het mogelijk om in elke hand een controller bij de middelste arm van de M vast te pakken zodat er gebruik kan worden gemaakt van 2 analoge sticks voor schietspellen.

Nintendo 64 spellen

Er kwamen relatief gezien weinig spellen(387) uit voor de N64 omdat veel ontwikkelaars kozen voor de cd-rom opslag van Sony maar toch zijn veel van de beste spellen van de vijfde generatie ontstaan en uitgebracht op de Nintendo 64 waaronder, Super Mario 64, zelda ocarina of time, Golden Eye 007 en nog vele anderen.

Top 10 van Nintendo 64 spellen op metacritic:
  • 1. The Legend of Zelda: Ocarina of Time
  • 2. Perfect Dark
  • 3. GoldenEye 007
  • 4. The Legend of Zelda: Majora's Mask
  • 5. Super Mario 64
  • 6. Paper Mario
  • 7. Banjo-Kazooie
  • 8. Wave Race 64
  • 9. Conker's Bad Fur Day
  • 10. Mario Tennis

Een kleurrijk bestaan

De Nintendo 64 was verkrijgbaar in de winkels tot van 1996 tot 2002 in deze tijd zijn er veel verschillende kleuren en edities uitgebracht van de N64, van simpel een ander kleurtje tot een complete pokémon editie.

Verschillende edities van de Nintendo 64:
  • N64 All Nippon Airline (zwart)
  • N64 Atomic Purple (paars en zwart)
  • N64 Charcoal Gray (grijs)
  • N64 Clear Black (doorzichtig zwart)
  • N64 Clear Blue (doorzichtig blauw en wit)
  • N64 Clear Red (doorzichtig rood en wit)
  • N64 Daei Hawks (doorzichtig oranje met zwart)
  • N64 Extreme Green (groen en zwart)
  • N64 Funtastic Colors Smoke (grijs doorzichtig)
  • N64 Funtastic Colors Jungle (groen doorzichtig)
  • N64 Funtastic Colors Fire (oranje doorzichtig)
  • N64 Funtastic Colors Grape (paars doorzichtig)
  • N64 Funtastic Colors Ice (blauw doorzichtig)
  • N64 Funtastic Colors Watermelon (roze doorzichtig)
  • N64 Gold (goud)
  • N64 Justco (doorzichtig zonder kleur)
  • N64 Midnight Blue (donker blauw)
  • N64 Pikachu Blue (blauw en geel met een pikachu op de bovenkant)
  • N64 Pikachu Orange (oranje en geel met een pikachu op de bovenkant)
  • N64 Pokemon (blauw en geel met verschillende pokémon op de bovenkant)

Lees verder

© 2011 - 2019 Jayc, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nintendo Switch, bijzonderheden, prijs en gamesNintendo Switch, bijzonderheden, prijs en gamesDe releasedatum van de Nintendo Switch is wereldwijd op 3 maart 2017. Deze spelcomputer van Nintendo kost in Amerika dan…
Playstation Classic: games, prijs en releasedatumPlaystation Classic: games, prijs en releasedatumIn december 2018 brengt Sony de Playstation Classic uit. Dit is een kleine spelcomputer die is vormgegeven op dezelfde m…
De draagbare Nintendo Wii U consoleNintendo heeft sinds kort hun nieuwe console voorgesteld. Deze zou opnieuw de strijd moeten aan gaan met Sony die ondert…
De verschillende versies van de Nintendo 3DSDe verschillende versies van de Nintendo 3DSIn 2004 bracht Nintendo haar bekendste en populairste console uit; de Nintendo DS. Deze handheld werd meer dan 150 miljo…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org
  • www.metacritic.com
  • www.consolecolors.com/

Reageer op het artikel "Nintendo 64 "Get N, or get Out!""

Infoteur: Jayc
Laatste update: 04-05-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: Nintendo
Schrijf mee!