InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Gamecube "Born to play"

Gamecube "Born to play"

Gamecube "Born to play" De Nintendo Gamecube is meteen herkenbaar door zijn aparte kubus vorm en de paarse kleur, maar ook voor de vele goede games die erop zijn uitgekomen. Toch was opnieuw net als de Nintendo 64 de Gamecube niet het financiële succes waar Nintendo op gehoopt had en waren er maar 22 miljoen verkocht aan het eind van 2007.

De Gamecube

De Gamecube is de vierde spelcomputer die Nintendo heeft uitgebracht op de markt en is uitgebracht in 2001 tijdens de zesde generatie van spelcomputers. Bij het ontwerp van de Gamecube is Nintendo toch overgestapt naar het gebruik van optische schijfjes om spellen mee af te spelen. Niet helemaal zoals de concurrentie want Nintendo koos voor de mini-dvd die maar een diameter van 8 cm heeft en dus kleiner is dan een standaard dvd. Dit bleek uiteindelijk toch een redelijke grote misstap want hierdoor miste de Gamecube de functies om films te kijken en muziek te luisteren. Veel consumenten kozen dus voor de Xbox of PS2 omdat die deze functies wel ondersteunen.

Nintendo bood met de gamecube online ondersteuning aan via een breedband adapter die los gekocht kon worden. De adapter maakte het ook mogelijk om via LAN spellen zoals "Mario Kart: Double Dash‼" op meerdere Gamecube's tegen elkaar te spelen. De Gamecube was hardwarematig niet superieur aan de andere spelcomputers uit de zesde generatie. Er was echter een functie die zeer veel belovend leek en dat was beeldweergave in 3D zoals we dat nu kennen. Dit is alleen nooit uit de ontwikkelingsfase gekomen en is maar op een spel toegepast namelijk "Luigi's Mansion". Hieronder vind je de lijst met technische gegevens van de Nintendo Gamecube:

  • Processor: 128bit IBM Gekko op 485MHz
  • Co-processor: ATI Flipper op 162MHz
  • Ram geheugen: 43Mb
  • Resolutie: 720 × 480
  • Kleuren: 20 miljoen waarvan 337500 op het scherm
  • Video weergave: 6 tot 12 miljoen polygonen per seconden
  • Geluid: 16Bit stereo en dolby pro logic II
  • Aansluitingen: Hoge snelheid seriële poort, parallel poort, analoog AV, digitaal AV

Gamecube accessoires

Al voordat Nintendo bezig was met de Wii probeerde ze al meer beweging tijdens het gamen te creëren. Een van de bekendste voorbeelden hiervan zijn de DK bongos voor het spel "Donkey Konga". Hierbij is het de bedoeling dat je mee trommelt op de muziek en ritmes om een zo hoog mogelijke scoren neer te zetten. Ook zijn er verschillende dansmatten beschikbaar voor spellen zoals "Dance Dance Revolution: Mario Mix". Daarnaast zijn er een aantal karaoke spellen met microfoon.

Een andere zeer populaire accessoire was de Gameboy player. Deze plaats je onder de Gamecube en laat je Gameboy(advance) spellen spelen op een grote tv.

Gamecube spellen

Nintendo probeerde met zijn eigen franchisen nieuwe wegen in te slaan zoals bijvoorbeeld de cell-shaded(tekenstijl) graphics voor "Zelda the Wind Waker". De verkoop van Nintendo zijn eigen spellen verliep goed maar voor de andere ontwikkelaars viel de verkoop erg tegen wat er voor zorgde dat er een stuk minder groot aanbod van games is voor de Gamecube dan bij de concurrenten(PS2 en Xbox).

Top 10 van Gamecube spellen op metacritic:
  • 1. Metroid Prime
  • 2. Resident Evil 4
  • 3. The Legend of Zelda: Twilight Princess
  • 4. The Legend of Zelda: The Wind Waker
  • 5. The Legend of Zelda Collector's Edition
  • 6. Madden NFL 2004
  • 7. SoulCalibur II
  • 8. Viewtiful Joe
  • 9. NFL 2K3
  • 10. Eternal Darkness: Sanity's Requiem

Van paars tot groen

Net als zijn voorganger de Nintendo 64 kreeg de Gamecube veel verschillende kleuren en edities. Deze edities stonden vaak ik het teken van een bepaald spel en werden verkocht gebundeld met het betreffende spel.

Verschillende edities van de Gamecube:
  • GameCube Black (mat zwart)
  • GameCube Final Fantasy Crystal White (glans wit)
  • GameCube Gold (goud)
  • GameCube Hanshin Tigers (wit met zwarte strepen)
  • GameCube Indigo (paars)
  • GameCube Metal Gear Solid (zilver met het MGS logo)
  • GameCube MTV Airbrush (hout look met het MTV logo)
  • GameCube Orange (oranje)
  • GameCube Pearl White (parel glans wit)
  • GameCube Platinum (platina)
  • GameCube Pokemon XD (platina met pokémon logo)
  • GameCube Resident Evil 4 (platina met RE4 logo)
  • GameCube SD Gundam G Generation (rood met geel en het SD Gundam logo)
  • GameCube Tales of Symphonia (mint groen met het Tales logo)
  • Panasonic Q (zilver speciale uitvoering van Panasonic met dvd speler)

Lees verder

© 2011 - 2019 Jayc, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org
  • www.metacritic.com
  • www.consolecolors.com

Reageer op het artikel "Gamecube "Born to play""

Infoteur: Jayc
Laatste update: 04-05-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: Nintendo
Schrijf mee!