InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Gameboy "Now you're playing with portable power!"

Gameboy "Now you're playing with portable power!"

Sinds het begin van het portable spelen van games op draagbare spelcomputers is Nintendo heer en meester. Vele hebben het geprobeerd op te nemen tegen de Gameboy varianten van Nintendo, en na alle jaren dat de Gameboy merknaam op de markt is geweest(nu DS) heeft nog niemand Nintendo kunnen verslaan of bij kunnen houden in hardware en software verkoop.

Inhoud

De originele Gameboy

De originele Gameboy kwam voor het eerst op de markt in 1989 tijden de vijfde generatie van spelcomputers. Dit was niet Nintendo zijn allereerste draagbare spelcomputer, al eerder maakte ze de reeks Game & Watch spelcomputers. De ervaringen opgedaan uit deze voorgaande spelcomputers heeft tot de ontwikkeling van de Gameboy geleid zoals we hem nu kennen.

Toen de Gameboy op de markt kwam was het niet de meest geavanceerd en liep zelfs wat achter op de concurrentie maar het had een groot voordeel tegenover de rest. Batterij duur, de populaire draagbare spelcomputers uit die tijd hadden minimaal 6 AA batterij nodig en da Gameboy maar 2 en deze gingen zelfs langer mee. Hierdoor kwam er veel ondersteuning van ontwikkelaars en wist de Gameboy aan het einde van zijn levensloop toen deze in 1998 werd vervangen door de Gameboy Color in totaal 118 miljoen (incl. Gameboy pocket, Gameboy Color) stuks te verkopen.

Hieronder vind je de lijst met de technische gegevens van de Originele Gameboy:
  • Processor: een custom 8-bit Sharp op 4MHz
  • Ram geheugen: 2x 8kb
  • Resolutie: 160 x 144
  • Kleuren: 2Bit met 4 tinten grijs
  • Geluid: 4Bit mono of stereo via koptelefoons
  • Aansluitingen: Seriële poort voor het aan elkaar linken van meerdere Gameboy's

Spellen op de originele Gameboy

Vele gamereeksen die vandaag de dag bekend zijn onder zowel gamers als niet gamers zijn begonnen op de originele Gameboy of zagen er vele nieuwe delen op verschijnen. Hieronder staat een lijst van 5 spellen die toen der tijd zeer populair waren.

5 Gameboy spellen die zeer goed verkocht hebben:
  • Tetris
  • Kirby's Dream Land
  • Super Mario Land
  • The Legend of Zelda: Link's Awakening
  • Pokémon (meerdere versies)

De Gameboy Pocket en Gameboy Light

In 1996 bracht Nintendo een herziene versie uit van de Gameboy, de Gameboy Pocket. Dit was hardwarematig dezelfde spelcomputer maar was kleiner en had maar 2 AAA batterijen nodig in plaats van 2 AA. Hij kreeg een langere speeltijd en het 4 tinten grijs scherm werd vervangen met een echt zwart wit scherm. Ook was er voor het eerst naast het scherm te zien hoeveel energie de batterijen nog over hadden. De Pocket speelt de zelfde spellen af als de originele Gameboy.

Een aantal jaar later in 1998 bracht Nintendo in Japan de Gameboy Light uit. Deze is op de dag vandaag zeer zeldzaam er zijn er maar een klein aantal in omloop geweest. Tevens was dit eerste draagbare spelcomputer van Nintendo met een schermverlichting verwerkt achter het scherm. Ook de gameboy Light speelt nog de zelfde spellen als de originele Gameboy en de Pocket.

De Gameboy Color

Op aandringen van de game ontwikkelaars bracht Nintendo eind 1998 een opvolger uit voor de originele Gameboy, de Gameboy Color. Deze behield het zelfde uiterlijk als de Gameboy Pocket maar net iets groter. Het grote verschil was natuurlijk het kleuren scherm wat ontbrak op de andere Gameboy's. Maar Nintendo had goed nagedacht over wat ze nu eigenlijk wilden met de nieuwe Gameboy en maakte het mogelijk om de oude Gameboy spellen te kunnen spelen op de nieuwe Gameboy Color. Hierdoor was er meteen vanaf het begin al een zeer grote lijst aan games beschikbaar om te spelen en konden fans van bepaalde series makkelijk overstappen naar de Gameboy Color

  • Ram geheugen: 32kb
  • Resolutie: 160 x 144
  • Kleuren: 32768 kleuren op 8Bit waarvan maximaal 56 op het scherm
  • Aansluitingen: Mini seriële poort voor het aan elkaar linken van Gameboy Color(adapter nodig voor originele Gameboy)

Spellen op de Gameboy Color

De gameboy Color vervolge de succesvolle weg van de originele Gameboy en was opnieuw een financieel succes op zowel hardware als software. Vele game series kwamen met vervolgen op hun Gameboy delen en nieuwe kwamen voor het eerst op een draagbare spelcomputer op de Gameboy Color.

5 Gameboy Color spellen die zeer goed verkocht hebben:
  • Metal Gear Solid
  • Wario Land 3
  • Legend of Zelda: Link's Awakening DX
  • Mario Golf
  • Pokémon (meerdere versies)

De Gameboy Advance

In 2001 kwam er de opvolger van de Gameboy Color namelijk de Gameboy Advance, ookwel bekend als de GBA. Deze maakte een grote stap voorwaarts met zijn 32Bit processor. Voor het eerst sinds de originele Gameboy koos Nintendo voor een totaal nieuw ontwerp dat beter in de hand ligt en van meer knoppen was voorzien dat op zijn beurt meer mogelijkheden in games aanbied voor besturing.

De Gameboy Advance werd een moderne versie van de Super Nintendo op zakformaat. Dit zorgde ervoor dat spellen opgebouwd uit sprites(personages, voorwerpen etc getekend met pixels) opnieuw zeer populair werden en bewezen dat grafisch beeld in 3D niet automatisch betekende dat het spel of platform beter was dan de oude 2D weergave.

Hieronder vind je de lijst met de technische gegevens van de Gameboy Advance:
  • Processor: een custom 32-bit ARM7TDMI op 16MHz
  • Ram geheugen: 256kb
  • Resolutie: 240 x 160
  • Kleuren: 15-bits RGB met 512 kleuren maximaal op het scherm
  • Geluid: Dual 8-bit DAC voor stereo geluid met ondersteuning voor oudere Gameboy games
  • Aansluitingen: Seriële poort voor het aan elkaar linken van Gameboy Advance(adapter nodig voor oudere Gameboy)

Spellen op de Gameboy Advance

De Gameboy Advance bracht letterlijk de SNES op zakformaat en dit was te zien aan de games, vele top titels zijn er op de GBA uitgekomen die de zelfde kwaliteit hadden als volwaardige spellen op een vast spelcomputer voor in de huiskamer. Dit samen met de lage ontwikkelingskosten voor spellen gebaseerd op sprites maakte de gameboy Advance een platform waar veel nieuwe ontwikkelaars hun eerste game op uit brachten.

5 Gameboy Advance spellen die zeer goed verkocht hebben:
  • Super Mario World: Super Mario Advance 2
  • Advance Wars
  • Metroid Fusion
  • Legend of Zelda: A Link to the Past
  • Pokémon (meerdere versies)

De Gameboy Advance SP en Gameboy Micro

In 2003 bracht Nintendo de Gameboy Advance SP uit op de markt dit was een verbeterde versie van de Advance tegen een lage prijs. Het design was totaal omgegooid en werd een soort laptop ontwerp met klapbaar scherm dat stof en krassen moest voorkomen. Een feit over de Gameboy Advance SP dat niet veel mensen weten is dat Nintendo toen al van plan was om 3D mogelijk te maken maar door een te lage resolutie op het lcd scherm was dit uiteindelijk geschrapt. De SP was verder qua hardware het zelfde als de Gameboy Advance en speelde de zelfde games.

Een paar jaar later in 2005 bracht Nintendo opnieuw een herziende versie van de Gameboy Advance op de markt genaamd Gameboy Micro. Dit is een zeer kleine compacte versie van de Advance met een kleiner maar scherper scherm en past zo in elke broekzak. Nintendo richten zicht met de Micro vooral op de consument die nog geen gamers waren door het kleine makkelijke formaat en talloze hoesjes in alle kleuren om op de Gameboy Micro te klikken. Ook net als de Gameboy Advance SP is de Micro identiek aan de hardware van de oorspronkelijke Gameboy Advance met een verandering, het was niet meer mogelijk om spellen ouder dan de GBA te spelen.

Bron: JCD1981NL, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Bron: JCD1981NL, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Einde van een tijdperk

Met de gameboy Micro bracht Nintendo zijn laatste draagbare spelcomputer uit onder de Gameboy productlijn en verving deze door de DS productlijn met als eerste de Nintendo DS in 2004. Dit betekende het eind voor producten op welke manier dan ook onder de naam Gameboy. Nintendo gebruikte de merknaam Gameboy 16 jaar lang van 1989 t/m 2005. Ondertussen zijn er alweer verschillende versies van de Nintendo DS uitgebracht en is er een opvolger op de markt gebracht, de 3DS.

Lees verder

© 2011 - 2019 Jayc, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis Nintendo DS & 3DS games downloaden en spelen op PCGratis Nintendo DS & 3DS games downloaden en spelen op PCEen handleiding voor gratis Nintendo DS en 3DS games downloaden en spelen op de PC. Het wordt geprobeerd mogelijk te mak…
Gratis Pokemon spellen downloaden en spelen op de PCGratis Pokemon spellen downloaden en spelen op de PCJe kunt Pokemon games gratis downloaden spelen op je PC. Deze spellen die oorspronkelijk op de Gameboy, Gameboy Color, G…
Game Boy Micro: klein maar fijn!De Game Boy loopt al heel wat jaren mee in de markt van de handheld consoles. Jaren geleden hadden we de grote lompe Gam…
Bekende consolesBekende consolesDe meeste mensen spelen games op een console. Denk hierbij aan de Wii, de Xbox of de Playstation. Al jaren spelen mensen…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org
  • www.metacritic.com
  • Afbeelding bron 1: JCD1981NL, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Gameboy "Now you're playing with portable power!""

Infoteur: Jayc
Gepubliceerd: 04-05-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: Nintendo
Schrijf mee!