InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Battlefield 3 (BF3)

Battlefield 3 (BF3)

Battlefield 3 (BF3) Battlefield 3 is een First-person shooter (fps) spel dat gemaakt wordt door Digital Illusions CE (DICE) en uitgegeven door Electronic Arts (EA). Het spel zal worden uitgeven op 25 en 27 oktober 2011 in respectievelijk de VS en Europa. Hoewel Battlefield 3 in feite een sequel is op Battlefield 2, zijn er tussen deze games verschillende versies van Battlefield uitgekomen. Battlefield 2 kwam uit op 21 juni 2005 waarmee er een goede 5 jaar tussen de twee spellen in zit.

Gameplay

De naam van het spel geeft een vrij exacte beschrijving van de spelervaring van Battlefield spellen. Er vinden veel explosies plaats waarbij, in latere Battlefield versies hele gebouwen tegen de vlakte kunnen gaan. Je kunt bij Battlefield spellen een aantal classes kiezen. In Battlefield 3 zullen er, net als in voorgaande delen weer vier speelbare classes zijn. Dit zullen zijn: assault, engineer, support en recon. Ook is er de keuze om in verscheidene voertuigen plaats te nemen zoals tanks, humvees, jets en helicopters.

Campaign

Er is vooralsnog niet veel bekend over de campaign mode van Battlefield 3, maar het is duidelijk dat deze zal plaatsvinden in Iraq. Je zult spelen als deel van de US Marine Corps. Ook is duidelijk gemaakt dat er levels speelbaar zullen zijn in coöp. DICE heeft aangegeven dat het niet mogelijk zal zijn onschuldige burgers dood te schieten in Battlefield 3. Toen Call of Duty: Modern Warfare 2 uitkwam, was er veel controverse over een deel in de campaign waarin burgers dood geschoten konden worden. DICE heeft al 2 filmpjes vrijgegeven van de campaign. In een serie van 3 filmpjes laten ze een missie in een Irakese stad zien. In een ander filmpje (Thunder run) zien we een tank level.

Multiplayer

Battlefield 3 zal natuurlijk online gespeeld kunnen worden tegen/met andere spelers. Naast de eerdere genoemde coöp mode, zal het mogelijk zijn om met in totaal 64 spelers in een map te spelen. De hoeveelheid spelers in een map zal verschillen per game mode en map. Er zijn al filmpjes vrijgegeven van de multiplayer mode, waaronder een filmpje van een 64 man map (Caspian border) in conquest mode.

Veranderingen ten opzichte van Bad Company 2

Battlefield Bad Company 2 is het laatste volwaardige Battlefield spel wat is uitgebracht. Naast de grafische verbeteringen, door de nieuwe engine, zijn er ook verscheidene gameplay elementen die DICE verandert in Battlefield 3. Zo zal het in deze versie weer mogelijk worden om op de buik te liggen. Ook zal het mogelijk worden om met 64 man online te spelen in een map, daar waar 32 de max was in Bad Company 2. Gevechtsvliegtuigen zijn een andere toevoeging aan het al ruime arsenaal aan gevechtsvoertuigen. Ook het ‘commander systeem’, waarin iedere squad een commander heeft met extra bevoegdheden gaat eruit. De medic class uit vorige delen is samengevoegd met de assault class. De support class moet gezien worden als een class die dekking geeft. Spelers die support kiezen kunnen, wanneer ze liggen pootjes onder het geweer uitklappen waardoor ze accurater zijn. Deze dekking, in het engels ‘suppressive fire’, zal ervoor zorgen dat beschoten spelers minder accuraat kunnen schieten en minder scherp kunnen zien.

Frostbite 2

Battlefield 3 wordt gemaakt met de nieuwe, door DICE gemaakte, Frostbite 2 engine waarmee een realistische oorlogservaring gerealiseerd moet worden. Eerder maakte DICE een 1.0 en 1.5 versie van deze engine waarop respectievelijk Bad Company 1 en 2 zijn gemaakt. Deze engine moet volop gebruik maken van videokaarten die dx11 ondersteunen en 64-bit processors. Opvallend is dat de engine (en daarmee het spel, geen ondersteuning bieden voor dx9 waarmee pc-spelers dus op zijn minst een computer moeten hebben met een dx10 videokaart en Windows vista/7 als besturingssysteem. Hoewel Battlefield 3 ook uit zal komen op Playstation 3 en Xbox 360, is ‘the lead platform’ voor het spel de PC. Deze versie van het spel zal er dan ook aanzienlijk mooier uitzien.
© 2011 - 2018 Grover, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Battlefield 3 (BF3)"

Infoteur: Grover
Gepubliceerd: 03-09-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!