InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Nintendo DS spel: Urbz, Sims in the city

Nintendo DS spel: Urbz, Sims in the city

Nintendo DS spel: Urbz, Sims in the city Het Nintendo DS spel "Urbz, Sims in the city" is het vervolg op het eerste "Sims, Erop uit" spel dat op de Gameboy Color uitkwam. Het zijn beide simulatie spellen waarbij jij de hoofdpersoon bent die de stad moet gaan redden. Waar je in "Sims, erop uit" op het platteland begon, begin je in "Urbz" in de grote stad. Door klusjes te doen voor de mensen en ze goed te leren kennen kun je geld verdienen en in diverse clubs komen. Opmerking: Voor dit artikel is de Engelstalige versie van het spel gebruikt, waardoor de namen van de personages en enkele objecten in het Engels zijn vermeld.

Verhaal van het spel

Eindelijk heb je het platteland en het dorpje Simvallei achter je gelaten en begin je in de grote stad! Je eerste baantje krijg je als glazenwasser van een groot torengebouw. Dan hoor je dat je ontslagen bent door de nieuwe eigenaar van het gebouw. Je mag echter omdat je geen huis hebt een tijdje in het torengebouw blijven. Dan kom je erachter dat de nieuwe eigenaar "Daddy Bigbucks", alle gebouwen in de stad wil opkopen om er zo attracties van te maken waarvoor de mensen moeten betalen. Het is aan jou en de overige bewoners van de stad om hem tegen te houden!

Activiteiten in het spel

  • Je krijgt op verschillende momenten opdrachten van de mensen om de stad te redden. De opdrachten variëren van geld verzamelen tot het bevrienden of redden van de andere bewoners.
  • Er zitten allerlei mini-spellen verborgen op verschillende locaties die je met de opdrachten die je krijgt kunt vrijspelen. Met deze spellen kun je je geld verdienen.
  • Verzamel de voorwerpen die je op de grond of in struiken vindt en lever ze in bij de man op het politiebureau voor geld.
  • Raak bevriend met alle personages door uit te vinden waar ze het liefst over praten. Hoe hoger het vriendschapsniveau hoe meer beloningen je ervoor krijgt (xizzles, voorwerpen en het vervullen van opdrachten).
  • Verzamel Xizzles die je her en der vindt en van mensen krijgt in bij Club Xizzle voor extra bonussen om je leven wat makkelijker te maken.
  • Je kunt uit verschillende locaties kiezen om naartoe te verhuizen. Natuurlijk moet je wel de huur kunnen betalen! Je herkent deze locaties aan het groene bordje dat voor de locatie staat. Dit kan een huis zijn of een appartement of zelfs een boot!
  • In de verschillende winkels kun je objecten kopen om wat extra verdiensten te krijgen. Denk hierbij aan een schildersezel om schilderijen te maken, een houtbewerkingstafel om sculpturen te maken of een mixer en fornuis om eten te maken.

Tips

Blikjes en afval

Bewaar alle blikjes en afval dat je van de straat opraapt en begin hier zo vroeg mogelijk mee. Eén van de taken in het spel is namelijk om 50 blikjes en 100 stuks afval te verzamelen. Het geval wil namelijk dat deze opdracht pas veel later aan bod komt, terwijl je na de tweede serie opdrachten al geen afval meer op de straten tegen zult komen. Dan wordt het dus veel moeilijker om deze opdracht te vervullen. De rest van de objecten kun je gerust al eerder verkopen.

schilderen en beeldhouwen

Je kunt veel geld verdienen met schilderen en het maken van sculpturen. Dit vergt ook veel minder moeite dan het doen van alle mini-games, en het levert in de meeste gevallen ook meer op. Aangezien je voor veel opdrachten toch aardig wat geld zult moeten verdienen, kun je maar beter zo snel mogelijk beginnen. In de eerste serie opdrachten krijg je via Sue Pirnova de hint dat er een school is en hoe je je hier voor kunt aanmelden. Doe deze opdracht (niet zo moeilijk) en je kunt op bepaalde tijden in de school lessen volgen om je vaardigheden op te bouwen. Tussen 10.00 uur 's morgens en 12.00 uur kun je lessen creativiteit volgen. Hoe hoger je creativiteit, des te meer brengen je schilderijen en sculpturen op! Kijk elke dag in de winkel van Phoebe Twiddle of je de schildersezel kunt kopen. Op het moment dat je het Simquarter gebied vrijspeelt, kun je op de markt een houtbewerkingstafel kopen, en ook het betere kwaliteitshout.

De telefoon

Je kunt de telefoon gebruiken om een schoonmaakster in te huren en om je vrienden te bellen. Dit laatste kan je veel leuke dingen opleveren. Elk persoon neemt namelijk een cadeau voor je mee als ze bij je op visite komen en je huis leuk vinden. Het kan een object zijn om je huis mooier mee te maken, maar ook objecten die erg nuttig zijn. Voordat iemand bij je op visite komt moet je al wel een redelijk vriendschapsniveau hebben. Soms is het ook moeilijk om voor een bepaalde taak een persoon te vinden en het zoeken kost je veel energie. Pak in dit geval ook de telefoon en nodig ze uit in je huis, zo kun je ze ook bereiken en een praatje met ze maken.

Vrienden maken is een must!

Eén van de laatste opdrachten is zelfs om een populariteit van 70% te bereiken, wat kortweg betekent dat je met iedereen in ieder geval voor 70% bevriend moet zijn! Begin hier dus op tijd mee. Als je iemand tegenkomt, spreek ze aan en noem 1 of 2 onderwerpen waarvan je weet dat ze er positief op reageren. Zo blijf je een beetje bij, elke dag dat je niet met ze praat zakt het vriendschapsniveau. Er zijn veel personages met ieder zijn eigen onderwerpen en het kost wat moeite om ze allemaal ook te vriend te houden. Bovendien heeft het voor jou ook voordelen om zo snel mogelijk vrienden te zijn met iedereen. Als je rond de 50% vriendschap zit met iemand, geven ze je Xizzle kralen die je per 3 stuks kunt inruilen bij Club Xizzle voor leuke bonussen. Kom je bij de 100% dan krijg je soms een cadeau.

Personages in het spel

In dit spel draait het veel om communicatie en om het bevriend raken met de andere bewoners (allemaal zelfs!). Hierbij een lijst van de personages, van welke groep ze een lid zijn, waar je ze kunt vinden en wat hun interesses zijn:

Bayou Boo

Woont in het moeras en praat over bijna alles graag behalve over de (grote) stad!

Berkley Clodd

Hij staat meestal voor de rommelwinkel van Phoebe Twiddle en is een beetje eigenaardig en niet helemaal te vertrouwen. Zijn interesses liggen vooral bij geld, constructie en Miniopolis.

Busta Cruz

Punkachtig type dat je meestal vindt in de viswinkel tegenover Simquarter markt. Hij is een lid van de "Streeties". Er zijn weinig onderwerpen waar hij graag over praat en het is dus niet makkelijk om bevriend met hem te raken. Hij praat wel over constructie en dansen.

Cannonball Coleman

Een muzikant die graag in het groen gekleed gaat. Hij is vaak te vinden in de Comedy Club en Zydeco Club waar hij op zijn saxofoon speelt. Hij is een lid van de "Artsies" en praat het liefst over muziek, natuur en kunst.

Crawdad Clem

Woont samen met zijn broertje Bayou Boo in een huis in het moeras. Zijn interesses zijn alles behalve de (grote) stad en beschaving in het algemeen.

Crystal

Hoort bij de Artsies groep en je vindt haar 's middags vaak voor het politiebureau. Ook zul je haar tegenkomen in Club Xizzle. Ze praat graag over dansen, shoppen, sport, alles wat cool is.

Darius

De leider van de Streeties dus een belangrijk persoon als je bij deze groep wilt horen. Je vindt hem vaak voor de ingang van Club Xizzle en bij de Simquarter markt. Hij praat over alles wat cool is, zoals sport, constructie, dansen, etc.

Detective Dan D. Mann

De enige echte politieagent in Miniopolis. Hij is erg aardig maar niet al te slim helaas. Hij is het meest te vinden op het politiebureau. Je kunt met hem praten over Miniopolis of de bayou maar niet over iets dat gestolen zou kunnen worden, zoals geld of kunst. Tja, hij blijft een politieagent.

Dusty Hogg

De stoere biker van de stad, dus praat vooral over stoere dingen met hem. Je vindt hem het meest bij de werkplaats waar je ook het motorrace spel kunt spelen.

Daddy Bigbucks

Hij is de slechterik van het spel dus goede vrienden met hem worden zit er helaas niet in. Je kunt ook niet echt met hem in gesprek gaan tenzij je toegang hebt tot paradijseiland of het spel hebt uitgespeeld.

Ephram Earl

De geest in het spel die je tegenkomt op het kerkhof. Je kunt met hem over alles praten zolang het niet gaat over psychologische dingen of gevoelens.

Ewan Watahmee

Net zoals Dusty is hij meestal bij de werkplaats te vinden of ook in Club Xizzle. Hij wordt later in het spel een lid van de Streeties. Praat met hem over constructie, sport,etc.

Futo Maki

De japanse kok die je op Spicer Island zult tegenkomen zogauw deze beschikbaar is. Je kunt met hem over veel dingen praten en het is moeilijker om geen vrienden met hem te zijn, al wil hij niet met je samenwonen (er zijn pogingen gedaan, daarom).

Gary Geezer

Tja, Gary is nogal doof, en alles wat je hem zegt kan hij verkeerd opvatten waardoor het moeilijk is om vrienden met hem te worden. Je vindt hem vaak op de kade voor de boot naar Splicer Island.

Guiseppi Mezzoalto

Alhoewel hij het tegendeel zal beweren is hij toch echt de crimineel in de stad Miniopolis, al is het ook alleen maar hoe hij zich kleedt. Je vindt hem in club Xizzle en op de boot waar je het Moogoo Monkey spel kunt spelen (zijn favoriet). Praat daarom over de Lounge, kunst, geld, constructie, alles wat maar een beetje "crimineel" opgevat kan worden.

Gramma Hattie

Zeer opstandig en politiek correcte dame die je meehelpt om Daddy Bigbucks flink dwars te zitten. Qua gespreksonderwerpen is ze nogal ouderwets, praat over hobbies, huis, Miniopolis, kerkhof maar ga maar niet staan opscheppen, daar houdt ze niet van. Je vindt haar het meest in het straatje bij Phoebe Twiddles rommelwinkel.

Harlan King

Hij was de oude eigenaar van het torengebouw die zich gedwongen liet omkopen door Daddy Bigbucks. Een lieve man die je pas later in het spel zal kunnen spreken. Je kunt met hem over bijna alles praten, als je hem maar niet plaagt.

Jack I. Deal

Zoals zijn naam al zegt vindt hij zich de ideale man, maar is hij het ook? Omdat hij erg ijdel is praat hij graag over zichzelf. Hij is altijd te vinden op de boot naast het Moogoo Monkey spel.

Kris Thistle

Je ex-collega in de tijd dat je nog ramen waste in het torengebouw. Je vindt haar eigenlijk het meest in het torengebouw (later pas toegankelijk) en in club Xizzle. Ze is een lid van de Streeties groep. Je kunt met haar praten over van alles en nog wat maar niet over gevoelens.

Lily Gates

Advocate en in dienst van Daddy Bigbucks. Ze is een lid van de "Richies" groep. Ze praat graag over geld, werk en koffie. Je vindt haar in de receptie van het torengebouw en ook aan de kade bij Salty's boot.

Lincoln Broadsheet

Werkt bij de krant, het gebouw schuin achter het politiebureau op de weg naar het kermisterrein, en is hier dan ook het merendeel van de tijd te vinden. Hij is lid van de Nerdies groep en praat het liefst over onderwerpen die met de krant te maken hebben, maar niet over zijn huis en over vermaak.

Lottie Cash

Lottie is een lid van de Richies groep en praat graag over alles wat hip is, zoals dansen, decor, theater, reizen, etc. Je vindt haar vaak buiten voor de kliniek van Dr. Moore, maar ook in club Xizzle.

Luthor L. Bigbucks

Hij is de leider van de Richies groep, dus belangrijk voor je vriendjespolitiek. Ondanks het feit dat hij de zoon is van Daddy Bigbucks, de slechterik van het avontuur, is hij toch wel een goed persoon. Qua gespreksonderwerpen is het eerder moeilijker om hem kwaad te krijgen. (bij zijn vader is het eerder het omgekeerde). Je vindt Luthor voor het museum of in Club Xizzle.

Mambo Loa

Is een helderziende en lijkt qua karakter wel wat op Gramma Hattie. Ze helpt je om Daddy Bigbucks flink dwars te zitten. Qua gespreksonderwerpen is ze nogal ouderwets, praat over hobby's, huis, Miniopolis, kerkhof, etc. Je vindt haar het meest bij de markt in Simquarter of in haar waarzeggerswinkel naast het museum

Maximillian Moore

De enige dokter in Miniopolis (je zou toch denken dat een grote stad meer dokters zou hebben). Hij is lid van de Nerdies groep, wat je eigenlijk niet zou verwachten. Hij praat erg graag over de universiteit, sporten, wetenschap, als het maar niet met bacteriën te maken heeft. Je vindt hem ofwel buiten zijn kliniek of erbinnen.

Misty Waters

Misty werkt in de sportschool in het torengebouw. Hier vindt je haar dan ook het meeste. Je ziet haar dus in het begin (als je nog in het torengebouw verblijft) en daarna pas weer een hele tijd later als het torengebouw weer te bereiken is. Misty is een lid van de Richies. Tussendoor vindt je haar nog wel eens in Club Xizzle. Ze praat over sportieve dingen en houdt van complimentjes.

Mokey

Oftewel Dr. Mauricio Keys, zoals je later in het spel te weten komt. Hij is de zwerver die in het parkje tegenover de kliniek rondloopt. Hij praat niet graag over geld en beledig hem ook maar niet. Later als hij "ontdekt" is als Dr. Keys, kun je hem vinden op Splicer Island in het laboratorium.

Olde Salty

Salty is de eigenaar van de boot (als je er woont is hij dus feitelijk je huurbaas) en is een lieve oude man met een houten been. Hij is zoals je al kunt raden veel te vinden op zijn boot en soms in Club Xizzle (jawel, met een houten been kun je ook dansen) Je kunt met hem over veel dingen praten, als je hem maar niet plaagt of beledigt.

Phoebe Twiddle

Ze is de eigenaar van het rommelwinkeltje (ook al staat ze nooit achter de kassa). Je vindt haar dan ook het meest voor of in haar winkeltje. Ze is lid van de Nerdies groep en praat graag over winkelen en natuur en de wereld.

Polly Nomial

Een nerd eerste klas en jawel, de leider van de Nerdies groep. Ze is niet echt makkelijk te peilen maar als je aardige en intelligente dingen zegt moet het lukken. Je vindt haar vaak in de universiteit en bij Simquarter dicht bij het internetcafé.

Pritchard Locksley

Als je dacht dat Jack I.Deal ijdel was, dan is hier een goede nummer 2. Pritchard is een acteur/regisseur en werkt in het theater (al is deze nog niet gevonden in het spel zelf..).Je vindt hem op de bovenverdieping van de krant (geen idee waarom) en bij Simquarter tegenover de ingang van het kerkhof. Hij is een lid van de Artsies groep (viel te raden toch?). Hij praat graag over film, theater, acteren, kunst en natuur.

Roxanne Moxie

Met haar kekke roze/groene outfit kun je wellicht meteen zien dat ze de leider is van de Artsies! Je vindt haar vaak in Club Xizzle maar ook bij Simquarter markt tegenover het museum. Later kun je haar ook op het kermisterrein vinden, daar werkt ze namelijk. Ze is makkelijk om bevriend mee te raken aangezien je haar gespreksonderwerpen kunt raden: kermis, kunst, theater, films, dansen en ruimtewezens.

Sharona Faster

Sharona vindt je altijd op dezelfde plek, op de kade bij haar bootje die je naar Splicer Island brengt. Ze praat over veel dingen graag, als het maar niet over werk gaat.

Sue Pirnova

Nog een lid van de Nerdies, al is Sue wat wereldser ingesteld. Je vindt Sue meestal bij de universiteit naast de kliniek van Dr. Moore. Ze praat graag over de universiteit, wetenschap, de wereld, maar niet over kunst.

Theresa Bullhorn

Theresa is een beetje de vrouwelijke versie van Pritchard Locksley maar dan minder ijdel. Theater, kunst en dansen zijn haar favoriet. Ze werkt bij de bioscoop in Miniopolis naast het torengebouw. Je vindt haar in de bioscoop or ook vaak op de markt in Simquarter.
Gerelateerde artikelen
PC game The Sims 3PC game The Sims 3De Sims 3 is in 2009 uitgekomen. Bij dit spel zijn vele uitbreidingen beschikbaar, waardoor de Sims 3 leuker wordt om te…
New Nintendo 3DS: Beter 3D-effect en meer mogelijkhedenNew Nintendo 3DS: Beter 3D-effect en meer mogelijkhedenIn 2015 werd de New Nintendo 3DS op de markt gebracht. De 3D-technologie die voor het eerst werd aangekondigd in 2011 op…
Bronnen en referenties
  • www.gamefaqs.com

Reageer op het artikel "Nintendo DS spel: Urbz, Sims in the city"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 22-02-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!