InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Draw Something - App Store Game Review
recensie

Draw Something - App Store Game Review

Draw Something, oftewel, Pictionary voor je smartphone. Slechts enkele weken beschikbaar in de App Store en nu al een waardig spel naast spellen als Wordfeud.

Draw Something

  • Ontwikkelaar: OMGPOP, Inc.
  • Geschikt voor: iPod Touch, iPhone & iPad
  • iOS: Vanaf 3.0
  • Prijs: € 0,79

Draw Something is een nieuwe trend op de smartphone markt. Na Wordfeud lijken steeds meer ontwikkelaars zich op dit soort spellen te focussen en met succes!

In het spel draait alles om het maken van tekeningen. De tekening wordt vervolgens naar je mede-speler gestuurd, die moet raden wat je getekend hebt. Het spel doet veel denken aan het bekende Pictionairy, zoals Wordfeud je ook aan Scrabble doet denken.

Naast de betaalde versie is er ook een gratis versie beschikbaar in de App Store.
De gratis versie bevat advertenties onder in beeld, maar de inhoud en speelbaarheid van het spel zijn verder hetzelfde.

Speelervaring

De besturing is vrij eenvoudig en het spel is daarom geschikt voor elke doelgroep. Er is bijna altijd wel een willekeurige tegenstander te vinden om mee te spelen. Wanneer je aan de beurt bent, kies je uit een van de 3 woorden die je door het spel aangeboden krijgt. Je hebt de keuze uit een makkelijk, gemiddeld of moeilijk woord. Daarna volgt de grootste uitdaging: Het tekenen van het gekozen woord. Dit kan best lastig zijn met je vinger op een touchscreen, maar zoals zal blijken baart veel oefening letterlijk kunst. (Er zijn ook styli verkrijgbaar voor iOS apparaten die het tekenen makkelijker maken). Als je tekening naar tevredenheid is verstuur je deze naar je tegenstander.
Wanneer je tegenstander jouw tekening geraden heeft, heeft deze de mogelijkheid een tekening voor jou maken. Wanneer de tekening klaar is ontvang je een pushbericht. Het is nu jouw beurt om de tekening te raden.

Je zult de acties van je tegenstander zien en zult zo langzaam zijn/haar tekening zien ontstaan. Als je denkt te weten wat je medespeler aan het tekenen is kun je het woord invullen met behulp van de letters die in beeld staan. Als dit woord correct is, zie je de complete tekening (als deze nog niet af was).

Voor elke geraden tekening ontvang je munten. De hoeveelheid munten is afhankelijk van de moeilijkheid van het woord. Met de munten kun je nieuwe kleuren kopen om nog betere tekeningen mee te maken. Ook kun je bommen kopen waarmee je een beetje vals kunt spelen. Bommen kun je gebruiken om 3 nieuwe woorden te krijgen, als de woorden je niet aanstaan of om een aantal letters weg te halen als het je niet gelijk lukt de tekening van je tegenstander te raden.
Speelervaring: 8,5

Beeld

De kwaliteit van de beelden in dit spel heb je helemaal zelf in de hand. De beelden zijn scherp en goed afgewerkt. In beeld heb je eigenlijk alleen het werkvenster waarin je werkt om je tekening te maken. De beelden zijn ook geschikt gemaakt voor de iPad en het Retina scherm van de iPhone 4(S).

Beeld: 8,0

Geluid

Het spel bevat geen echt geluid. Er zijn wat geluidseffecten als klikjes en belletjes, maar verder is er geen aandacht besteed aan kwalitatief geluid. Het spel is ook ontworpen om op elke locatie en elk moment te kunnen spelen.

Geluid: 6,0

Tips

  • Wanneer je niks kunt met de 3 woorden die je aangeboden krijgt, verbruik dan geen bom! Klik op de Home knop van je iOS apparaat. Wanneer je terug bent in het Home scherm, druk je 2 keer snel op de Home knop. Je ziet Draw Something dan onderin samen met je laatst gebruikte apps. Druk met je vinger een aantal seconden op Draw Something tot er een stop icoontje verschijnt. Tik het icoontje aan en start de game dan opnieuw. Je hebt nu 3 nieuwe woorden zonder dat het je een bom gekost heeft.
  • Als je genoeg munten hebt, koop dan als eerste het 'Mardi Gras' kleurenpakket. Dit pakket bevat essentiële kleuren die je in het begin niet hebt, bijvoorbeeld groen.

Speelervaring8,5
Beeld8,0
Geluid6,0
Eindcijfer7,5
© 2012 - 2017 Tifont, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Prijs iPad en toepassingen iPadPrijs iPad en toepassingen iPadNa de Phone en iPod is er nu de iPad. In dit artikel kom je alles te weten over de iPad. Wat zijn de kosten van een iPad…
Smartphone app: Draw SomethingSmartphone app: Draw SomethingIedereen die een smartphone heeft, is wel regelmatig op zoek naar leuke apps om te downloaden. Er zijn onwijs veel apps…
IPod, iPhone, iPad apps downloadenIPod, iPhone, iPad apps downloadenMet de jaren is Apple een vaste waarde geworden in multimedialand. Zo hebben we nu al de ipod, iphone en ipad waarmee we…
Hoe werkt Itunes + muziek op je Ipod zetten (handleiding)Hoe werkt Itunes + muziek op je Ipod zetten (handleiding)Ipod, Itunes is een muziekspeler die ontwikkeld is door Apple. Apple maakt naast computers ook nog de Ipod, Iphone, Ipad…
Bronnen en referenties
  • Apple Inc.
  • ITunes, iPod, iPhone, iPad, App Store & Apple zijn merken van Apple Inc.
  • Draw Something is een merk van OMGPOP Inc.

Reageer op het artikel "Draw Something - App Store Game Review"

Reactie

Christa, 28-03-2012 21:28 #1
Hoi, ik heb bij mijn instellingen-berichtgeving alles aan staan voor Draw: meldingen, geluid… maar als ik "aan de beurt ben" krijg ik geen geluidje waardoor ik weet dat iemand mij een tekening stuurt… dat is lastig en ligt dat aan het spel of aan mijn Iphone4? Reactie infoteur, 29-03-2012
Hoi Christa,
Bij mijn weten heeft Draw Something inderdaad geen geluidje voor een zogenaamd push-bericht. Hierdoor zie je alleen de melding in het scherm, maar hoor je geen geluid als je aan de beurt bent.

Infoteur: Tifont
Laatste update: 02-04-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Reacties: 1
Recensies…
Schrijf mee!