InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Overstappen van mobiele provider

Overstappen van mobiele provider

Overstappen van mobiele provider Overstappen van mobiele provider. Het is eigenlijk niet zo moeilijk, maar vaak gaat het niet helemaal zoals de klant het wil. In dit artikel lees je hoe je het beste kunt overstappen tussen verschillende providers. Prepaid en abonnement komen beide aan de orde.

Is overstappen de beste keuze?

Allereerst is het belangrijk om goed te overwegen of je wel gaat overstappen tussen verschillende providers. Als je op dit moment een abonnement hebt bij je huidige provider, bekijk dan eerst of je huidige provider interessante aanbiedingen heeft om je abonnement te verlengen. Vaak krijg je korting op je volgende abonnement bij dezelfde provider. Deze 'verleng-aanbiedingen' worden vaak tussen ±3 maanden voor de einddatum en tot de einddatum van je contract aangeboden. Voor prepaid klanten geldt dit vaak niet.
Houdt er ook rekening mee, dat wanneer je overstapt, je vaak aansluitkosten bij je nieuwe provider moet betalen, dit hoeft vaak niet bij je oude provider.

Einddatum van je lopende contact (abonnementen)

Vaak vermeldt je provider in het contract en op internet de einddatum van je contact. Deze einddatum geeft aan dat wanneer je je abonnement opzegt, je abonnement vanaf deze datum stopt. Maar let op, vaak heeft je abonnement een opzegtermijn. Als je einddatum van je contract dus 1 juli is, en je wilt je contract dan ook echt stopzetten en je provider heeft een opzegtermijn van 1 maand, dan moet je je contract al voor 1 mei opzeggen anders wordt deze stilzwijgend verlengd. Als deze stilzwijgend wordt verlengt kun je het abonnement vaak alsnog stoppen maar wel met een maand opzegtermijn.

Overstappen van prepaid naar een abonnement

Wil je overstappen van prepaid dienstverband naar een abonnement bij (dezelfde/andere) provider dan is dat vaak niet zo ingewikkeld. Je kunt een abonnement aanvragen bij de gewenste provider, geef daarbij aan dat je (indien gewenst) nummerbehoud wilt aanvragen, en vervolgens zal de provider alles voor je regelen. Bij prepaid dienstverbanden kun je overstappen wanneer je wilt.

Overstappen tussen abonnementen bij verschillende providers

Einddatum contact
Als je wilt overstappen tussen twee providers en je wilt je nummer behouden, stap dan over zodra je contract is beëindigt, anders zul je waarschijnlijk aan afkoopsom aan je oude provider moeten betalen.

Beëindig niet zelf je contract
Als je wilt overstappen tussen twee mobiele aanbieders beëindig dan niet zelf je contract bij de oude aanbieder. Je nieuwe mobiele aanbieder zal, mits je voor behoudt van je nummer kiest, je oude contract bij je oude mobiele aanbieder stopzetten. Als je zelf dit contract al stop zet, en daarna een nieuw abonnement met nummerbehoud aanvraagt bij je nieuwe aanbieder zal je nummer heel lang niet bereikbaar zijn of in sommige gevallen komen te vervallen. Dit komt omdat nummerbehoud vaak niet direct kan worden ingevoerd, dit gebeurd soms pas na een maand.

Realisatie van nummerbehoud

Je nieuwe provider zal uiteindelijk doorgeven wanneer je nummer wordt overgezet naar je nieuwe provider. Zorg dat je op het doorgegeven tijdstip je mobiel aan hebt staan met de oude simkaart erin, dit is dus de simkaart met je telefoonnummer dat je wilt behouden. Zorg ook dat je mobiel op dat moment zich niet in het buitenland bevindt. Als je dit niet doet, zal het overzetten van je nummer niet voltooid kunnen worden. Het overzetten van je telefoonnummer op die dag kan ervoor zorgen dat je gedurende enkele uren die dag onbereikbaar bent.
© 2012 - 2019 Ruttger, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Overstappen van mobiele provider"

Infoteur: Ruttger
Gepubliceerd: 25-07-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!