InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Play Store, de App-store voor Android

Play Store, de App-store voor Android

Play Store is de naam van de applicatiewinkel voor Android-toestellen. Via de Play Store kan men verschillende applicaties en spellen downloaden. Dit kan zowel gratis als tegen betaling. Daarnaast kan men als ontwikkelaar applicaties aanbieden in de Play Store.

Over Android

Android is het besturingssysteem van Google. Het is een open-source besturingssysteem. Dit houdt in dat ieder mens tot op zekere hoogte vrij is zijn eigen applicaties in de winkel aan te bieden. Het Android-platform werd vrijgegeven op 5 november 2007 en sindsdien is er veel veranderd. Tegenwoordig is e-commerce namelijk helemaal in. Er is veel reclame te vinden in verschillende gratis applicaties. Mede daarom is het als ontwikkelaar zo populair om een Android-applicatie te ontwikkelen. Het eerste Android-toestel was de T-Mobile G1, hierna zijn er velen gevolgd en werden er in juni 2012 zelfs meer dan een miljoen Android-telefoons per dag geactiveerd. Android is hiermee het grootste platform voor mobiele telefoons. Grootste tegenhanger is iOS van Apple. Deze concurrentie heerst ook op de tabletmarkt, waar Android en iOS grote spelers zijn.

De Play Store

Wat bij Apple de App-store heet, is bij Android de Play Store. De Play Store heette voorheen de Android Store. Via de Play Store kan men zowel gratis als betaalde applicaties en spellen downloaden. Ook kan men via de Play Store de gedownloade bestanden direct op het toestel installeren. Om applicaties en spellen te kunnen downloaden is een Google-account vereist. Een Google-account is in principe een Gmailaccount. Als je een Gmailaccount hebt, dan hoef je slechts daarvan de gegevens in te vullen om gebruik te kunnen maken van de Play Store. Aanmaken van een Google-account is binnen twee minuten gebeurd. Dit kan met je Android-toestel en met je PC.
Google Play is de website-versie van de Play Store. Het is een site die via je computer te benaderen is en nagenoeg dezelfde inhoud heeft als de Play Store.
Om betaalde applicaties te betalen is er Google Wallet. Dit is een betalingssysteem vergelijkbaar aan PayPal. Je kunt je Mastercard of Visa aan je Wallet koppelen, en zo gemakkelijk je applicaties betalen.

Indeling Play Store

Spellen en applicaties zijn gesorteerd op basis van genre. Zo kun je als klant gemakkelijk een applicatie zoeken die bij jou past. Op het hoofdscherm van de Play Store bevinden zich de zogenaamde 'Top Charts'. Je ziet hier in een overzicht de best verkochte applicaties van dit moment en de beste gratis applicaties van dit moment. Van beide lijsten is er een top 100 en deze top 100 kan gemakkelijk doorlopen worden. Als je een applicatie hebt geselecteerd, volgt er een beschrijving van de applicatie. Tussendoor zie je enkele schermafbeeldingen van de applicatie. Onderin kun je recensies van gebruikers van deze applicatie lezen. Zo kun je snel een beeld vormen of de applicatie wat voor je is. Betreft de applicatie een vernieuwing van een vorige versie, dan staat er altijd weergegeven wat de vernieuwingen zijn.

Ontwikkelaar

Als ontwikkelaar van applicaties voor het Android-platform krijg je veel ruimte. Meer ruimte dan je op het iOS-platform van Apple krijgt. Bij iOS is de controle op iedere applicatie namelijk strenger. Ontwikkelaars hebben twee keuzes: hun applicaties gratis aanbieden met reclame, of hun applicaties betaald aanbieden. Als betaalde applicatie heb je in de Play Store veel concurrentie van de vele gratis applicaties die er zijn. Daarom zijn betaalde applicaties meestal van gevestigde merken (zoals Sygic) of zijn betaalde applicaties uitbreidingen van gratis applicaties. Veel ontwikkelaars kiezen ervoor om dus te beginnen met een gratis applicatie. Deze bevat dan meestal boven of onder in beeld reclame, om zo toch nog wat aan de applicatie te verdienen.
Bij betaalde applicaties krijgt de ontwikkelaar 70% van de opbrengst, de overige 30% is niet voor de ontwikkelaar.

Statistieken

Tot en met mei 2012 zijn er in totaal meer dan 15 miljard Android-applicaties verkocht. Apple verkocht er tot dan toe 25 miljard. Omdat een Android-applicatie niet wordt gecontroleerd voordat hij in de Play Store wordt geplaatst, is de kans op virussen groot. Symantec schatte in januari 2012 dat er tussen de 1 en 5 miljoen keer malware is geïnstalleerd op Android-toestellen. Deze malware kun je onder andere herkennen aan vreemde icoontjes op je toestel.
In mei 2012 had Google 500.000 Android-apps in de aanbieding.
© 2012 - 2017 B-bbergkamp, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Applicaties buiten de Play Store om installerenNaast het downloaden van applicaties uit de Play Store kunnen Android-gebruikers ook buiten de Play Store om app´s insta…
Gratis beste Android Apps van 2012 - Gratis downloadenGratis beste Android Apps van 2012 - Gratis downloadenHier kun je de beste Adroid apps van 2012 vinden. Zowel gratis Android apps als betaalde apps voor de tablet en de smart…
Google Play Store werkt niet meer, wat te doen?Google Play Store werkt niet meer, wat te doen?Google Play, voorheen de Android Market, is de tegenhanger van de App Store. Het gebeurt helaas met enige regelmaat dat…
Apps kopen zonder creditcardJe wilt een bepaalde app kopen in de Google Play store op je Android telefoon. Maar helaas heb je niet de beschikking ov…
HTC Flyer: tablet met veel mogelijkhedenHTC Flyer: tablet met veel mogelijkhedenDe eerste en tot nu toe enige uitgebracht tablet van HTC in Europa is de HTC Flyer. Er is op dit moment veel te kiezen a…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Android
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Play
  • http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2012/19/google-verkoopt-15-miljard-android-apps
  • http://www.nu.nl/gadgets/2726509/android-apps-met-malware-miljoenen-keer-gedownload-.html

Reageer op het artikel "Play Store, de App-store voor Android"

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 25-07-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!