InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Welke smartphone kiezen? Kooptips

Welke smartphone kiezen? Kooptips

Welke smartphone kiezen? Kooptips De gewone gsm heeft afgedaan. Tegenwoordig moet het een smartphone zijn. Maar er zijn zoveel apparaten dat het ons duizelt. Welke smartphone moet je kiezen? Kooptips.

Smartphones vergelijken niet gemakkelijk

Een mobiele telefoon kopen was een stuk gemakkelijker vóórdat er smartphones waren. Die kleine computers kosten soms 60 euro, soms 500 euro, er zijn tal van besturingssystemen, snelle en tragere processors, elegante apparaten en regelrechte gedrochten. Wie niet oppast, krijgt onvoldoende uitgekristalliseerde of verouderde soft- en hardware. Het is moeilijk om een juist overzicht te krijgen, maar bepaalde basisinformatie kan de aankoop vergemakkelijken.

Het juiste besturingssysteem

Weliswaar bestaan er voor de PC meerdere besturingssystemen zoals Windows, OS X en Linux, maar bij de koop van een allround PC kom je vrijwel niet om Windows heen. Bij smartphones daarentegen heb je de keuze tussen tal van systemen. Dat zijn bijvoorbeeld:

  • Google’s Android;
  • Apple’s iOS;
  • Microsoft's Windows Mobile;
  • Nokia’s Symbian;
  • Samsung Bada;
  • RIM BlackBerry.

Wie zich informeert over de voor- en nadelen van die systemen, merkt al snel dat het vaak minder een kwestie van technische kwaliteiten dan van toekomstvastheid is. Want op de markt voor mobiele telefoons spannen de systemen zich vooral in om te overleven. Dat betekent niet veel goeds: wordt een systeem gestopt, dan krijgt men er geen nieuwe software meer voor en ook geen updates die veiligheidslekken moeten dichten. Daardoor lopen persoonlijke gegevens bij elke internetverbinding gevaar. Feitelijk is het betrokken toestel dan alleen nog geschikt om te bellen.

Populaire besturingssystemen vergeleken

  • Een blik op de huidige markt wijst uit dat in termen van populariteit en daarmee dus ook van toekomstvastheid Google met Android de markt aanvoert. Gebruikers waarderen de eenvoudige bediening en niet in het minst de uitbreidbaarheid van Android. Want het aantal apps groeit gestaag en Android is een open systeem zodat men zich relatief eenvoudig root-toegang kan verschaffen. De keerzijde: het wordt aan de gebruiker zelf overgelaten om nieuwe toepassingen op malware te controleren. Actueel is Android 4. Wie nog een mobiele telefoon vanaf Android 2.3 koopt, kan in theorie naar versie 4.0 upgraden. Maar een garantie daarvoor bestaat er niet want het is aan de fabrikanten van mobiele telefoons of ze de update voor hun modellen beschikbaar stellen.
  • Apple's iOS (actueel is versie 5) bekleedt eenzelfde positie als Android. Het heeft de leiding met betrekking tot Apps en is zeer comfortabel te bedienen. Het voordeel van iOS is dat Apple de apps controleert, waardoor veel gebruikers de veiligheid en betrouwbaarheid van het systeem prijzen.
  • Ook Microsoft's Windows Phone 7 kan worden beschouwd als toekomstvast, al was het maar vanwege het feit dat de groep ernaar streeft om de eenvoudiger ontwikkeling van apps te bespoedigen. Sommigen voorspellen zelfs dat het iOS in iets meer dan drie jaar zal inhalen. Het systeem is vooral interessant voor Windows-fans die op een mobiele telefoon niet willen omschakelen naar een ander besturingssysteem.

Hoeveel kost een smartphone?

Actualiteit en populariteit hebben hun prijs: iOS telefoons zijn het duurst, dicht gevolgd door de nieuwste Android-smartphones. De vlaggenschepen met iOS 5 en Android 4 zijn er pas vanaf rond 500 euro, WP7 is momenteel beschikbaar voor ongeveer 100 euro minder. Maar hoe dan ook, mobiel internet heeft de toekomst.
Gerelateerde artikelen
Tips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneTips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneDe snelle ontwikkeling van de smartphones heeft gezorgd voor een explosie van applicaties of apps. Ook banken bieden mob…
Huawei Ascend P7 smartphoneHuawei Ascend P7 smartphoneHuawei heeft een nieuwe smartphone uitgebracht: de Ascend P7 (juli 2014). De opvolger van de Ascend P6 heeft onder ander…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Welke smartphone kiezen? Kooptips"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 07-03-2019
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!