InfoNu.nl > Electronica > Telecom > De smartphone als mobiele alleskunner

De smartphone als mobiele alleskunner

De smartphone als mobiele alleskunner De smartphone vervangt de hand-held-computer. Bijna alle fabrikanten van mobiele telefoons hebben tegenwoordig smartphones in de aanbieding. Zo'n smartphone is feitelijk een mobiele telefoon met uitgebreide functies.

Wat kan je met een smartphone?

De smartphone is niet alleen ontworpen als telefoon maar kan ook worden gebruikt:
  • om te surfen op internet;
  • als mediaplayer;
  • als organizer;
  • als adresboek,
  • als GPS (navigatiesysteem);
  • en nog veel meer.

Smartphones lijken wat usersinterface en besturingssysteem betreft dan ook meer op een desktop-computer dan op het klassieke mobieltje met zijn relatief starre menustructuur.

Het besturingssysteem bij smartphones

Evenals desktop-computers, laptops en notebooks moeten ook smartphones een operating system (ook wel besturingssysteem) hebben om de geïntegreerde hardware überhaupt bruikbaar te maken. Anders dan in de pc-markt met Windows domineert in dit segment geen besturingssysteem met een bijna monopolistisch marktaandeel.

Voor smartphones gelden dan ook andere uitgangspunten dan voor klassieke computers: een bepaald apparaat wordt altijd uitgeleverd met een bepaald besturingssysteem. Iedereen die kiest voor dat model, moet dus leren leven met dát besturingssysteem.

Anderzijds heeft de klant ook de keuze uit een verscheidenheid aan verschillende apparaten en dus ook van verschillende besturingssystemen.
De ontwikkelingen op de smartphone-markt hebben de afgelopen jaren sterk aan vaart gewonnen want met perfecte timing worden er telkens nieuwe toestellen op de markt gebracht.

Specifieke kenmerken van de smartphone

  • de smartphone biedt de mogelijkheid tot het uploaden van eigen software, iets dat zich inmiddels met de benaming "Apps" heeft doorgezet;
  • en een smartphone is tegenwoordig- vooral sinds de introductie van de iPhone - meestal uitgerust met een touchscreen om besturing met je vingers mogelijk te maken;
  • sommige apparaten hebben een QWERTY-toetsenbord en er zijn ook varianten met een combinatie van beide invoertechnieken, wat uiteraard bijdraagt aan het comfort;
  • welk model er ook wordt gebruikt, het intikken van een SMS-bericht of e-mail is, als we dat vergelijken met gebruik van de numerieke toetsen bij mobiele telefoons, een stuk gemakkelijker;
  • bovendien zijn smartphones vaak uitgerust met Bluetooth-, WLAN- en USB-interface voor de overdracht en het synchroniseren van gegevens die zijn opgeslagen op een computer.

In ieder geval is van een duidelijke afbakening tussen de smartphone en een gewone mobiele telefoon steeds minder sprake want gebruik van bijvoorbeeld grotere kleurenschermen en de uitbreiding van organiser-, internet- en messaging-functies zetten de trend bij mobiele telefoons.

Extra functies hebben hun prijs

De talloze extra functionaliteiten hebben uiteraard een prijs. In dat verband kan de levensduur van de batterij een probleem worden want de vele extra mogelijkheden en de grote kleurendisplay, zullen de levensduur daarvan bekorten.

Een smartphone houdt bij intensief gebruik nauwelijks meer dan twee dagen stand en veel high-end apparaten voelen zich na één dag al wat slapjes. In geval van twijfel is de aankoop van een vervangende batterij daarom een goede keuze.

Wie in de eerste plaats alleen wil bellen, hoeft zich met een smartphone niet per se gelukkig te voelen want de vele functies gaan ten koste van:
  • het gewicht;
  • de bedrijfsduur;
  • en niet in het minst de prijs.

De geschiedenis van de smartphone

Overigens hebben smartphones al een lange geschiedenis achter zich: de eerste serieus te nemen smartphones kwamen met de R380s van Ericsson, de 9110 Communicator van Nokia en de Trium Mondo al in de jaren 2000 en 2001 op de markt. Lange tijd golden later bijvoorbeeld de door netbeheerders T-Mobile, Vodafone en O2 op de markt gebrachte MDA-, VDA en de xda-serie-toestellen (allemaal toestellen van de Taiwanese fabrikant HTC) als high-end smartphones.
Gerelateerde artikelen
Smartphone: opkomst, functies en merkenSmartphone: opkomst, functies en merkenEen smartphone aanschaffen is voor jeugdigen geen enkel probleem. Op het schoolplein hebben ze al lang alle informatie o…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De smartphone als mobiele alleskunner"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 09-09-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!