InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Alles over de iPhone 5

Alles over de iPhone 5

Alles over de iPhone 5 De iPhone 5 is een smartphone van Apple. Tijdens een persconferentie in San Francisco werd de iPhone 5 op woensdag 12 september 2012 aangekondigd. De iPhone draait standaard op iOS6 en heeft een nieuwe, kleinere, dock-connector gekregen. Ook is het scherm groter geworden. De iPhone 5 is de zesde telefoon uit de iPhone serie. Zijn voorgangers zijn de iPhone, iPhone 3G, iPhone 3GS, iPhone 4 en iPhone 4S. De iPhone 5 draait op het eigen besturingssysteem van Apple genaamd iOS 6 en heeft een A6 chip die de telefoon sneller maakt dan zijn voorgangers. Voor de installatie van de telefoon is geen computer vereist.

Veranderingen

Qua uiterlijk zijn er nog steeds veel overeenkomsten met de iPhone 4 en iPhone 4S. Wel is de telefoon lichter geworden en is de glazen 'back cover' vervangen door aluminium. Ook heeft de iPhone 6 een door Apple ontwikkelde A6 chip en is de telefoon langer geworden, hij heeft namelijk nu een 4 inch retina multi-touchscreen.

Applicaties

Voor de iPhone 5 zijn honderden duizenden applicaties beschikbaar die verkrijgbaar zijn via de App Store. Vrijwel alle applicaties werken op de telefoon, alleen zullen verouderde applicaties niet gebruik maken van het hele scherm. Dit komt omdat de telefoon langer is geworden. Populaire applicaties als WhatsApp, Instagram en Songpop zijn beschikbaar voor de iPhone.

Camera

De telefoon heeft een 8 megapixel iSight camera aan de achterkant van het toestel. De camera beschikt over een panorama functionaliteit waarmee panorama's gemaakt kunnen worden met de iPhone 5. De iSight camera neemt video's ook in HD op. De frontcamera, waarmee je kan videobellen via Facetime filmt ook in HD maar heeft een aanzienlijk lagere resolutie van 1,2 megapixel.

Geheugen

De iPhone 5 heeft een vast intern geheugen. Bij de aanschaf van het toestel kan bepaald worden of je 16, 32 of 64 gigabyte opslag wilt, later kan dit niet meer veranderd worden.

Batterijduur

8 uur lang kan je bellen over een 3G-netwerk voordat de telefoon leeg is. De lithium-ion batterij houdt het zelfs 10 uur vol als alleen Wi-Fi aan staat.

Verkrijgbaarheid

De iPhone 5 is verkrijgbaar via vrijwel alle grote providers in Nederland. De smartphone is ook los te koop bij sommige Apple Resellers en de Apple Retail Store in Amsterdam. Het goedkoopste model kost €670,- en het toestel is in een zwarte- en witte uitvoering verkrijgbaar.
© 2012 - 2017 Stanley, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://apple.com

Reageer op het artikel "Alles over de iPhone 5"

Infoteur: Stanley
Gepubliceerd: 28-11-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!