InfoNu.nl > Electronica > Telecom > IPhone 5: een slungelig toestel met groot scherm

IPhone 5: een slungelig toestel met groot scherm

Op 12 september 2012 presenteerde Apple de nieuwe iPhone 5. Er was lang naar uitgekeken en de meeste vernieuwingen waren al ver voor de presentatie uitgelekt. Het toestel en scherm zijn langer dan die van de iPhone 4. Ook is de iPhone 5 flink dunner dan zijn voorganger: een slungelig toestel. Met zijn 7,6 mm is de iPhone 5 1,7 mm dunner dan de 4 en 4S. Ook is het nieuwe apparaatje lichter met een gewicht van slechts 112 gram. De richtprijs voor de goedkoopste iPhones 5 is 679. Net als bij de introducties van de eerdere versies van de iPhone, gaat de iPhone 5 in meerdere stappen wereldwijd in de verkoop. Dat gaat volgens een beproefd en vastgelegd tijdsschema: eerst is het toestel verkrijgbaar in landen als de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië en Japan. Daarna volgt de tweede groep landen waarvan Nederland en België deel uitmaken. Weer later volgt de laatste groep van circa honderd landen. De verkoopdatum voor de iPhone 5 in Nederland: 28 september 2012.

Specificaties

Aansluitingen

De achterkant en zijkanten bestaan zowat uit een stuk metaal dat mat is gefinisht. De glazen achterkant van de iPhone 4S is daarmee vervangen door aluminium. De FaceTime camera is gecentreerd aan de voorkant van het toestel. De luidsprekers zijn aan de onderkant aangebracht achter twee rijen piepkleine gaatjes. De audio-aansluiting zit voortaan aan de onderkant, vlak naast de speakers en lightning dockconnector. Ook de hoofdtelefoonaansluiting zit aan de onderkant van het toestel.

Scherm

Het scherm is groter, of liever langwerpiger dan die van de iPhone 4. Het scherm is niet breder, wel langer. In plaats van het 3,5 inch scherm heeft Apple een 4 inch scherm geplaatst in de iPhone 5. Op het scherm passen nu vijf rijen iconen, maar er is door de Apple-ontwerpers op gelet dat ook dit grotere scherm met één hand bediend kan worden. Het scherm is verder even scherp als dat van de iPhone 4 en 4S .

Apps die nog zijn ontworpen voor het oude scherm van de iPhone 4 en 4S worden automatisch aangepast op de iPhone 5. Deze apps worden namelijk niet-vervormd en gecentreerd in het scherm weergegeven, wel met zwarte balken aan de zijkanten.

Dockconnector

Apple heeft in de iPhone 5 een andere dockconnector aangebracht: de Lightning-dockconnector. Met deze connector laad je onder meer de batterij op. Helaas betekent dat, dat connectors (30 pins-connector) van de iPhone 4 niet meer passen. Voor 29 biedt Apple een speciale converter aan, de Lightning-naar-30-pins-adapter. Dit apparaatje verbindt alle docks probleemloos met de iPhone 5.

Processor

De iPhone 5 heeft een tweemaal snellere processor dan de iPhone 4s en 4. Deze A6-processor opent sneller graphics en apps, draait mooiere games en slaat bewerkingen sneller op.

iOS 6

De iPhone 5 draait op het besturingssysteem iOS 6.

Geheugen

Ook de iPhone 5 heeft net als de eerdere edities, drie versies geheugen: 16, 32 en 64 GB geheugen. Dit geheugen is niet uit te breiden.

De richtprijzen

  • 16GB iPhone 5: 679
  • 32GB iPhone 5: 789
  • 64GB iPhone 5: 899

Camera

De 8 megapixel-camera in de iPhone 5 heeft ongeveer dezelfde functies als die van de iPhone 4. Het is gemakkelijker om panoramafoto's te maken en het is mogelijk foto's te maken terwijl je een video draait. De voorzijde-camera is een HD FaceTime camera.

iCloud

iCloud staat standaard geïnstalleerd op de iPhone 5. Eén klik en je hebt alle bestanden, foto's en films binnen handbereik.

Amerikaanse iPhone werkt niet in Nederland

Wil je de iPhone 5 uit de Verenigde Staten importeren of kopen tijdens een weekendje New York? Let dan op het volgende punt. Er zijn drie verschillende versies van de iPhone 5: de GSM-modellen A1428 en 1429 en het CDMA-model A1429. Deze iPhones hebben alledrie een andere LTE-band (= antenne). Om in Nederlandse een iPhone 5 te gebruiken, heb je sowieso een GSM-model nodig. Het model A1428 ondersteunt niet het netwerk dat in Europa wordt gebruikt en werkt hier dus niet. Kijk op de site van Apple voor meer info.
Gerelateerde artikelen
IPhone 6 en iPhone 6 PlusOp 9 september 2014 werd, tijdens een typische Apple media show, de opvolger van de iPhone 5S bekend gemaakt. Tijdens de…
IPhone 4 jailbreaken (unlocken)Sinds maandag 2 augustus 2010 is het mogelijk om de iPhone 4 te jailbreaken. Hiermee kan er voor worden gezorgd dat ook…
De iPhone 6 en 6 plus: verbeteringen en verschillenDe iPhone 6 en 6 plus: verbeteringen en verschillenVeel mensen hebben er lang op zitten wachten: de iPhone 6! De nieuwste iPhone is groter, dunner en sneller. Er zijn twee…
Lightning-connector: Werking en mogelijkhedenLightning-connector: Werking en mogelijkhedenDe zogeheten Lightning-aansluiting werd op 12 september 2012 door Apple aangekondigd als poort voor diverse Apple-appara…
Bronnen en referenties
  • IPhoneclub.nl
  • KPN.com
  • Consumentenbond.nl

Reageer op het artikel "IPhone 5: een slungelig toestel met groot scherm"

Infoteur: Lierop69
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!