InfoNu.nl > Electronica > Telecom > SmartWatch de volgende grote rage

SmartWatch de volgende grote rage

SmartWatch de volgende grote rage Na de iPhone en de iPad lijkt de SmartWatch de volgende technologische revolutie te worden. Maar deze keer is Apple niet alleen. Google, Samsung en Microsoft strijden om dezelfde miljardenmarkt.

Noviteiten in consumentenelektronica volgen zich in steeds sneller tempo op

De tijd begint te dringen. Toen Apple-baas Steve Jobs in 2007 de eerste iPhone introduceerde, leidde dat tot een technologische revolutie die menige fabrikant van mobiele telefoons volledig van de kaart veegde. Concurrenten hadden jaren nodig om de achterstand in te lopen. Maar dat innovatie-cycli in consumentenelektronica alsmaar korter worden, moest Apple 3 jaar later al ervaren.

Toen Jobs in 2010 de iPad introduceerde, waren het vooral de pc-fabrikanten die het product rauw op het dak viel. De voornaamste concurrenten van Apple, zoals Samsung, waren echter sneller dan drie jaar ervóór in staat om met concurrerende producten op de markt te komen.

Wordt SmartWatch volgende technologische doorbraak?

En nóg eens 3 jaar later is de wedloop voor de volgende technologische doorbraak een nek-aan-nekrace tussen meerdere technologiereuzen geworden. In de strijd om de SmartTV is het vooral Samsung dat de boventoon voert terwijl Google met name bij de ontwikkeling van Smartglasses hoge ogen gooit. Maar grote kans dat de SmartWatch hét nieuwe hebbeding wordt, waaraan vrijwel álle elektronicagiganten werken.

Ook Microsoft werkt aan Smartwatch

In april 2013 werd bekend dat ook Microsoft kennelijk bezig is met zijn eigen SmartWatch. Het bedrijf heeft bij leveranciers in Azië de daarvoor benodigde componenten besteld, meldde de Wall Street Journal. Het klokje zou over een 1,5-inch touchscreen beschikken, wat overeenkomt met een diagonaal van 3,81 centimeter.

Ambities Google en Samsung met betrekking tot de SmartWatch

Over de ambities van Google met betrekking tot de SmartWatch werd eerder in 2013 al door de Financial Times bericht. Naar verluidt zou het horloge nadrukkelijk worden gekoppeld aan de eveneens door de zoekmachinegigant aan de man te brengen Googlebril.

Ook in 2013 waren de plannen van Samsung voor zijn eigen SmartWatch bekend geworden. In een interview met het persbureau Bloomberg liet ´s werelds grootste fabrikant van smartphones weten: "We werken aan veel producten voor de toekomst en de SmartWatch is er zeker een van."

iWatch met compleet besturingssysteem?

Echt goed op gang gekomen was de geruchtenstroom echter al in januari 2013, toen het persbureau Bloomberg melding maakte van Apple's plannen voor een iWatch. Volgens dat bericht werkt het concern met ongeveer honderd ontwikkelaars aan het nieuwe horloge, dat niet alleen als telefoon kan worden ingezet, maar in ieder geval ook beschikt over:
  • een stappenteller;
  • een hartslagmeter;
  • kaart- en navigatiefuncties.

En volgens andere geruchten is Apple zelfs van plan om de iWatch uit te rusten met een compleet iOS-besturingssysteem zoals bij de iPhone.

Nokia wil smartwatch met meerdere schermen

Naar eerst in oktober 2013 bekend werd, vroeg Nokia in augustus 2013 patent aan op een smartwatch met meerdere displays. Bij de patentaanvraag werden ook schetsen gevoegd van bedoelde smartwatch. Feitelijk is het gehele horloge samengesteld uit verschillende schermen die elk andere informatie kunnen weergeven. Het is denkbaar dat verschillende schermen ook in combinatie met elkaar gebruikt kunnen worden om op die manier meer informatie te tonen dan er op één scherm zou passen.

Het commercieel belang van de SmartWatch

Het feit dat elektronicaconcerns als Motorola, Sony en LG al veel langer SmartWatches verkopen, dreigt door bovengenoemd geweld haast tot bijzaak te worden. Dat er zo veel nieuwe concurrenten in die markt treden, daarvoor bestaan goede redenen.

Kenners van de markt relateren het belang van de SmartWatch aan de huidige wereldwijde omzet in de horlogebranche. Die wordt geschat op meer dan 60 miljard dollar (46 miljard euro), de brutomarges van de horlogemakers op ongeveer 60 procent. Bij een marktaandeel van meer dan 10 procent, zou dit neerkomen op bijna vijf miljard euro. Voor bedrijven als Apple en Samsung lijkt een dergelijk marktaandeel niet onrealistisch.

SmartWatch vanaf 2015 serieuze concurrent voor de smartphone

Weliswaar had nog geen van de grote concerns in het eerste kwartaal van 2013 een officiële startdatum voor de lancering van de SmartWatch genoemd, maar insiders verwachten zeker dat het zover komt in 2013. Grote spelers zoals Apple en Google zullen nog voor Kerstmis 2013 de SmartWatch in de markt zetten. En naar verwachting zullen ze daar al een wereldwijde omzet van ongeveer 370 miljoen dollar (283 miljoen euro) mee genereren.

Overigens zou men de markt van SmartWatches in dit verband in een drietal segmenten kunnen onderverdelen:
  • de eenvoudige SmartWatch die enkel basale functies zoals SMS-ontvangst, kalender meldingen of weerinformatie ondersteunt;
  • de spraakgestuurde SmartWatch waarmee gebruikers ook kunnen bellen;
  • en de zogenaamde hybride SmartWatches die qua functionaliteiten kunnen concurreren met smartphones; Maar producten uit dat laatste segment zullen we waarschijnlijk pas in 2015 kunnen bewonderen.
Gerelateerde artikelen
Wat is een smartgun?Wat is een smartgun?Na smartphones, smart TV's en smartwatches komt er stilaan een nieuwe smart revolutie op gang. Smart guns: pistolen en g…
Hoe kies je een goed horlogeEen horloge is meer dan een klokje, het is een accessoire, een statussymbool. Een horloge bepaalt hoe je er uitziet en w…
Spieken 2.0: spieken in het digitale tijdperkSpieken 2.0: spieken in het digitale tijdperkWie niet geleerd heeft, maar voor een belangrijke toets of examen staat, die moet zijn toevlucht nemen tot plan B. Vroeg…
De samenstelling van de AEX 2019De samenstelling van de AEX 2019Wat zit in de nieuwe AEX, welke bedrijven? De beursindex AEX zit ook in 2019 in vele spaarproducten en beleggingen verwe…
Misverstanden opladen en ontladen van een accuMisverstanden opladen en ontladen van een accuOf het nu een smartphone, een tablet, een notebook of een elektrische fiets betreft. Een groot deel van deze apparaten i…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "SmartWatch de volgende grote rage"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 17-10-2013
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!