InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Scherm iPhone kapot, wat nu?

Scherm iPhone kapot, wat nu?

Het gebeurd ons allemaal wel eens dat we onze telefoon laten vallen. De ene keer kan je geluk hebben dat je telefoon nog heel is, maar een andere keer kan het beeldscherm van je telefoon kapot zijn. Maar geen paniek. Dit kun je zelf vervangen of laten vervangen en het hoeft niet eens heel veel geld te kosten. Misschien is het je ook weleens opgevallen dat veel mensen met een kapot telefoonscherm rond lopen. Er is een onderzoek naar gedaan en daaruit is gebleken dat ruim 40% blijft rondlopen met een kapot beeldscherm. De meerderheid van de schades doet zich voor in de eerste drie maanden. Eigenlijk is dat hartstikke zonde, want zo'n smartphone is toch aardig wat geld waard. Je kan je scherm tegenwoordig makkelijk laten maken en als je een beetje handig bent kan je dat ook prima zelf doen. Je kan ook een nieuwe iPhone kopen, maar dit kost gewoon heel veel geld en is helemaal niet nodig.

Kosten nieuw scherm

De kosten van een nieuw scherm bedragen bij een iPhone 3G, 3GS zo'n 75,-. Voor een iPhone 4, 4S en 5 betaal je rond de 150,-. Dit zijn richtprijzen, dus als je even goed rondkijkt en rondvraagt heb je best kans dat je voordeliger uit kan komen.

Scherm laten maken

Als je een nieuw scherm laat zetten op je iPhone dan is dat qua tijd in zo'n half uurtje gebeurd. Vaak moet je hiervoor een afspraak maken. In de meeste gevallen kun je al heel snel terecht bij de betreffende winkel.

Zelf repareren

Op internet kun je makkelijk aan doe het zelf setjes komen om je iPhone te zelf te repareren. Je moet hier toch wel een beetje handig voor zijn, want als je iets verkeerd doet dan kan je telefoon nog zwaarder beschadigen en soms kan dit zelfs onherstelbaar zijn. Op internet zijn veel filmpjes te vinden hoe je precies te werk moet gaan, kijk maar eens op Youtube. Let er wel op dat je garantie is de meeste gevallen vervalt.

Garantie

Je zult je vast afvragen hoe het zit me de garantie op je telefoon. Dat is heel simpel. Als je zelf je telefoon gaat repareren dan heb je geen garantie meer, zeker als er goed te zien valt dat je zelf je telefoon hebt gerepareerd. Je behoudt eigenlijk alleen garantie als je je telefoon laat maken door een officiële Apple hersteller.

Verzekering

Als je een nieuw abonnement afsluit of een nieuwe telefoon koopt kan je vaak ook kiezen voor een speciale verzekering. Deze verzekering dekt in de meeste gevallen ook de kosten voor reparaties aan je beeldscherm. Het kost je dan dus eigenlijk niets, behalve dat je elke maand een bepaald bedrag aan de verzekering moet betalen.

Als geen speciale verzekering hebt voor je telefoon dan kan je de gemaakte kosten van de reparatie nog proberen te declareren bij je inboedelverzekering. Als je duidelijk uitlegt hoe je telefoon kapot is gegaan, dan is er een grote kans dat je verzekering de kosten van de reparatie betaald.

Voorkom schade aan je scherm

Natuurlijk is schade aan je telefoon niet altijd te voorkomen. Je kan wel proberen om de schade te beperking door bijvoorbeeld een schermprotector te gebruiken en een beschermhoesje.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Scherm iPhone kapot, wat nu?"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 08-08-2013
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!