InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Wat is Snapchat?

Wat is Snapchat?

Wat is Snapchat? Snapchat, een applicatie waarmee je foto's met een kleine bijvoegde tekst naar elkaar kan sturen en sinds kort ook korte video's, is al in 2011 gecreëerd en uitgegeven, maar werd pas in 2013 een wereldberoemde app. Hoe ontstond Snapchat? Hoe wordt Snapchat gebruikt? En wat houdt Snapchat precies in?

Snapchat algemeen

Snapchat is een applicatie (app) waarmee foto's en video's kunnen worden gemaakt en vervolgens bewerken met tekst of tekeningen alvorens je het geheel naar een mede-Snapchatgebruiker kan sturen. Deze berichtjes worden 'Snaps' genoemd. De gebruiker stellen een tijdslimiet voor hoelang de ontvanger het berichtje kan zien. Hierna worden de berichtjes verborgen voor de ontvangers en verwijderd, zodat ze nooit meer gezien kunnen worden.

Gebruikers

De grootste doelgroep van de app is gebruikers tussen de met een leeftijd tussen de 13 en de 23 jaar oud. Ook onder de leeftijdsklasse 40+ is de applicatie zeer populair. Het meeste verkeer tussen gebruikers van Snapchat maakt gebruik van zelfportretten ('selfies') en stuurt dit naar groepen mensen en niet naar maar één bepaald persoon. 80% van alle Snapchatgebruikers bestaat uit mensen afkomstig uit de Verenigde Staten.

Geschiedenis

Snapchat is opgericht door Reggie Brown en Evan Spiegel tijdens een project van Spiegel op de Stanford University. Het project heette nog Picaboo toen ze Bobby Murphy vroegen om de applicatie te programmeren. Toen Spiegel het idee bekend maakte in zijn klas dachten zijn klasgenoten dat het nooit echt van de grond zou komen vanwege het feit dat de foto's werden gewist na verzending. In july 2011 werd de applicatie gelanceerd en kreeg het de naam Snapchat.

In mei 2012 werden er 25 afbeeldingen per seconde gestuurd van over de hele wereld en op 28 november 2012 hadden Snapchatgebruikers in totaal samen 1 miljard foto's verzonden en werden er 20 miljoen foto's per dag verzonden. Rond deze tijd had Snapchat wat problemen met het verwerken van alle data vanwege de enorme hoeveelheid dataverkeer die het onderging. Op 29 november 2012 werd Snapchat ook op de Android markt gelanceerd, nadat het eerder alleen in de Apple Appstore downloadbaar was.

In juni 2013 introduceerde Snapchat Snapkidz voor gebruikers onder de 13 jaar oud. Dit was een onderdeel van de hoofdapp en werd geactiveerd na invoering van je geboortedatum. Het verschil tussen Snapkidz en Snapchat is dat je bij Snapkidz de gemaakte foto's niet naar anderen kunt versturen en alleen opslaan, waar dit bij Snapchat uiteraard wel mogelijk is.

Zakelijk

Tot en met oktober 2012 had Snapchat nog niks aan inkomsten verdiend. Spiegel gaf aan dat het team van Snapchat niet overgenomen wilde worden en dat ze de applicatie dus niet wilden verkopen. In februari 2013 bevestigde Snapchat dat ze een financiële bijdrage van 13,5 miljoen dollar van Benchmark Capital hadden geaccepteerd. Hierdoor was de waarde van het bedrijf geschat op tussen de 60 en 70 miljoen dollar.

Op 24 juni 2014 accepteerde ze opnieuw een financiële bijdrage, ditmaal van IVP, Genaral Catalyst, Benchmark Capital, Lightspeed Venture Partners en SV it is I. In juli 2014 werd de waarde van het bedrijf nu geschat op 860 miljoen dollar.
Op 14 november 2013 meldde The Wall Street Journal dat Snapchat een bod van 3 miljard dollar door Facebook om het bedrijf over te nemen had afgeslagen. Een tijdje later werd gemeld dat Google 4 miljard dollar bood om het bedrijf over te nemen, maar opnieuw weigerde Evan Spiegel.
© 2014 - 2019 Jesboe13, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.snapchat.com/
  • https://itunes.apple.com/nl/app/snapchat/id447188370?mt=8

Reageer op het artikel "Wat is Snapchat?"

Infoteur: Jesboe13
Laatste update: 19-11-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!