InfoNu.nl > Electronica > Telecom > BlackPhone: "privacy"-smartphone beveiligt tegen afluisteren

BlackPhone: "privacy"-smartphone beveiligt tegen afluisteren

BlackPhone: "privacy"-smartphone beveiligt tegen afluisteren Wie veilig wil bellen en sms'jes versturen zonder afgeluisterd te worden kan kiezen voor de aankoop van een BlackPhone. BlackPhone is de naam van de eerste smartphone waarbij je je gegevens kan beschermen via een security-center. Deze zogenaamde "privacy"-smartphone draait op een aangepast Androidsysteem dat je communicatie via encryptie beveiligt tegen afluisteren. KPN biedt als bedrijf dat privacy en gegevensbeveiliging hoog in het vaandel voert als eerste de BlackPhone te koop aan. Wat zijn de meest bijzondere kenmerken van de BlackPhone en hoeveel kost deze "privacy"-smartphone?

Voorstelling BlackPhone

Afluisteren

Op het Mobile World Congress in Barcelona werd eind februari 2014 de langverwachte BlackPhone voorgesteld. Na de onthullingen over grootscheepse afluisterpraktijken van telefoongesprekken door westerse inlichtingendiensten komt deze zogenaamde "NSA-killer" voor velen als geroepen. De reveltaties van Edward Snowden, de medewerker van de Amerikaanse veiligheidsdienst, stimuleerden de interesse voor een smartphone die bestand is tegen afluistering van inlichtingendiensten.

Silent Circle

De BlackPhone werd mede ontwikkeld door het veiligheidsbedrijf Silent Circle dat gespecialiseerd is in het beveiligen en "encrypten" van internetgegevens. Op het Mobile World Congress is nog geen definitieve BlackPhone voorgesteld, maar wel een prototype. Dat heeft een processor van 2 GHz, een camera met 8 mega-pixels en een geheugen van 2 GB. De smartphone kan draaien op het 4G en beschikt over een opslagruimte van 16 G.

"Privacy"-smartphone

Android

De BlackPhone is het resultaat van een internationale samenwerking van mensen die zich willen inzetten voor privacy en gegevensbeveiliging. Het Spaanse GeekPhone zorgde voor een telefoon die op een veilige manier apps kon aanbieden, en dit op een op Android gebaseerd operatiesysteem.

Security-center

Het gaat om een licht aangepaste versie van het gekende Androidsysteem met enkele kleine verschillen die zich vooral situeren op het vlak van veiligheid. Verschil met het klassieke Androidsysteem is dat je nu meer zeggenschap krijgt over het al dan niet verlenen van toegang tot je gegevens. Dit gebeurt in een zogenaamd security-center waar je kan bepalen hoe je met je persoonlijke gegevens om wilt gaan.

Beveiliging BlackPhone

Heb ook jij geen zin om afgeluisterd te worden door veiligheidsdiensten of je surfgedrag bloot te geven aan internetproviders? Dan is de BlackPhone allicht de smartphone voor jou. Op deze beveiligde smartphone worden je gesprekken, sms'en, e-mails en bezoekjes aan websites beveiligd. Het is het encryptiebedrijf Silent Circle dat de beveiliging voor zijn rekening neemt. Mogelijk minpunt is dat je gesprekken en sms'en alleen beveiligd zijn via "versleuteling" als je communiceert met andere mensen met een BlackPhone. Als je iemand belt die een iPhone heeft, valt deze beveiliging dus weg.

BlackPhone kopen bij KPN en Base

Het Nederlandse telecommunicatiebedrijf KPN draagt veiligheid en privacy hoog in het vaandel en is daarom erg geïnteresseerd in deze BlackPhone. Bij KPN kan je de BlackPhone kopen sinds april 2015. In België kan je de BlackPhone aankopen in de winkels van Base.

Hoeveel kost de BlackPhone?

Op de website van BlackPhone zelf kan je dit gesofistikeerd pronkstuk van privacy en veiligheid al bestellen in voorverkoop. Voorlopige richtprijs van de BlackPhone is een slordige 450 euro: privacy heeft dus zijn prijs. KPN biedt de BlackPhone aan voor 479 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zomerse smartphone applicatiesZomerse smartphone applicatiesOok als je op vakantie gaat, de zon tegemoet, dan neem je natuurlijk je smartphone met je mee. Om je goed voor te bereid…
Soorten smartphonesSmartphones veroveren de markt van mobiele telefonie in een rap tempo. Wat is een smartphone, waar moet je op letten bij…
Veiligheid op je smartphone en gratis Wi-FiVeiligheid op je smartphone en gratis Wi-FiIs onze data wel veilig op onze smartphone? Wat kan er gebeuren als je jouw smartphone verliest of als deze gestolen wor…
Xtreamer Aiki 5" Smartphone met Android, goedkoper en groterXtreamer Aiki 5" Smartphone met Android, goedkoper en groterEen goedkoper alternatief voor de iPhone is de Xtreamer Aiki 5" Android Smartphone. Deze smartphone kost niet alleen vee…
Smartphone applicaties die je leven beterenSmartphone applicaties die je leven beterenBijna 47% van de volwassen Nederlanders heeft overgewicht. Men eet teveel of ongezond en beweegt te weinig. Tijd om daar…
Bronnen en referenties
  • http://corporate.kpn.com/kpn-actueel/nieuwsberichten-1/verkoop-blackphone-van-start-1.htm, bezocht op 01/11/2015.
  • http://webwereld.nl/beveiliging/81493-nsa-killer--blackphone-moet-ruim-450-euro-kosten-video, bezocht op 01/11/2015.
  • http://www.zdnet.be/nieuws/153917/privacytelefoon-blackphone-eerst-in-belgie-en-nederland-beschikbaar/, bezocht op 01/11/2015.

Reageer op het artikel "BlackPhone: "privacy"-smartphone beveiligt tegen afluisteren"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 01-11-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Moderne media
Schrijf mee!