InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Weg met die roaming, goedkopere belkosten in het buitenland!

Weg met die roaming, goedkopere belkosten in het buitenland!

Weg met die roaming, goedkopere belkosten in het buitenland! Bellen met je mobiel in het buitenland, dat kan tot onprettige en dure verrassingen leiden. Tijd voor actie! Eurocommissaris Nelie Kroes kwam met een voorstel om binnen de Europese Unie een eind te maken aan de roamingkosten, waardoor de kosten voor het internetgebruik over de grens aanzienlijk lager zouden kunnen uitvallen. Dat zou aanvankelijk ingaan in december 2015, maar dat werd uiteindelijk juni 2017.

Gebruik smartphone of gsm

Het aantal burgers binnen de Europese Unie dat gebruik maakt van een mobiele telefoon is de laatste jaren explosief gegroeid. Bellen en SMS-en en mobiel surfen kan praktisch overal, op de momenten die we zelf willen. Via abonnementen of voordelige prepaid-bundels hebben we de voordeligste manier gevonden om naar behoefte te kunnen communiceren met ons mobiele toestel.

Belkosten in het buitenland, vóór juni 2017

Dat werd een ander verhaal, zodra je de grens over ging. Zodra je in het buitenland met je mobiele toestel gaat bellen, maak je in eerste instantie contact met een buitenlandse provider. Die schakelt je gesprek netjes door, maar berekent hiervoor wel kosten. Deze kosten, de roamingkosten, vallen buiten je normale bundel en moesten dus - vóór juni 2017 - extra worden betaald.
Gebruikte je in die tijd een prepaid-kaart, dan werden deze kosten van je prepaidkaart afgeschreven, die veel sneller opgebruikt was, dan je had verwacht. Had je een abonnement, dan volgde de rekening later. En dat kon flink tegenvallen. Wie zo’n tegenvallende rekening wilde voorkomen had eigenlijk maar één optie: de roaming op je mobiele toestel uitzetten. Dan kon je in het buitenland in ieder geval geen onkosten maken voor mobiel internetgebruik. Internetten kon dan alleen op plaatsen waar je toegang had tot een wifi-netwerk.

Europese Unie

We hebben veel zaken binnen de Europese Unie geregeld, op het gebied van vrij verkeer van mensen en goederen. Het is eigenlijk vreemd, dat de extra kosten voor onderlinge communicatie in het buitenland zo kon oplopen. Binnen de Unie liggen heel wat landen dicht bij elkaar, waardoor de roamingkosten bij een buitenlandse reis onverwachte proporties konden aannemen. Dat is niet alleen een doorn in het oog van de mobiele gebruiker binnen de Unie. Ook de Europese industriecommissie, die zich bezighoudt met het dataverkeer, wilde dit aanpakken.

Het gebruik van de mobiele telefoon werd vanaf juni 2017 voordeligerHet gebruik van de mobiele telefoon werd vanaf juni 2017 voordeliger

Nieuwe regelgeving, wég met die roamingkosten

Op dinsdag 18 maart 2014 besliste de industriecommissie van het Europese Parlement, dat binnen de Europese Unie geen roamingkosten meer berekend mogen worden. Dat zou betekenen, dat het bellen, SMS-en en mobiel surfen buiten de landsgrenzen een heel stuk voordeliger zou worden. Maar helaas, dit voorstel haalde het niet.

In juni 2015 werd een nieuw voorstel wél aangenomen. De nieuwe maatregel is in juni 2017 ingegaan, voor veel mensen gelukkig net vóór de vakantieperiode. Dat betekent concreet dat je vanaf dat moment binnen de Europese Unie verlost bent van roamingkosten. De regeling geldt niet automatisch ook voor andere Europese landen. Zo is Zwitserland officieel geen EU-lid, hoewel er onderling wel vele verdragen zijn. Of in de Europese niet-EU-landen er wel of geen kosten voor roaming in rekening worden gebracht kun je het best even nakijken op de website van je provider. Kijk ook even na of je provider een data-limiet hanteert voor het internationale internetgebruik, zodat je niet alsnog voor onaangename verrassingen komt te staan.

Voordelen

Met de nieuwe regelgeving zul je het internetverkeer in het buitenland minder beperken dan vroeger het geval was. En dat levert weer nieuwe kansen en mogelijkheden. Ben je als toerist in een buitenlandse stad aanwezig, dan kan het internet in de vorm van een toeristische app je naar alle toeristische pleisterplaatsen leiden. Ook snel iets opzoeken, of snel een whatsapp-berichtje sturen hoeft voortaan niet meer flink in de papieren te lopen.
Gerelateerde artikelen
Abonnement of prepaid bellenAbonnement of prepaid bellenWat is goedkoper, een gsm-abonnement in 2019 afsluiten of prepaid bellen? Je kunt kiezen voor een flexibel abonnement, e…
Hoe goedkoop mobiel bellen in 2019?Hoe goedkoop mobiel bellen in 2019?Goedkoop mobiel bellen in 2018 en 2019? Zonder een mobiele telefoon kun je tegenwoordig echt niet meer. Dan kan het verk…
Voip in de praktijk: hoe je gratis mobiel en vast belt!Voip in de praktijk: hoe je gratis mobiel en vast belt!Het is al jaren in opmars: bellen via internet, en dan vooral gratis bellen. Er is ook al genoeg over geschreven, maar v…
Roaming – wat is het en welke soorten zijn erRoaming – wat is het en welke soorten zijn erIedereen die naar het buitenland gaat zal het wel herkennen: zodra de grens is gepasseerd is er direct het SMS toontje v…
Op vakantie goedkoop bellen vanuit het buitenland in 2019Op vakantie goedkoop bellen vanuit het buitenland in 2019Om ook in 2019 op vakantie goedkoop te kunnen bellen in het buitenland moet je weten of je binnen de EU belt of niet. Be…
Bronnen en referenties
  • www.demorgen.be (18 mrt 2014)
  • www.destandaard.be (18 mrt 2014)
  • Brabants Dagblad, 6 maart 2015

Reageer op het artikel "Weg met die roaming, goedkopere belkosten in het buitenland!"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 03-09-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!