InfoNu.nl > Electronica > Telecom > De Motorola Moto E: goedkope smartphone met goede prestaties

De Motorola Moto E: goedkope smartphone met goede prestaties

De Motorola Moto E: goedkope smartphone met goede prestaties Na het succes van de Moto G kwam Motorola Mobility met een nieuwe budget-smartphone. De Moto E is nóg goedkoper, mist een paar functies, maar is een fatsoenlijke (Android-)smartphone voor mensen met een kleine portemonnee. Als je echt geen geld hebt voor een goede high-end smartphone, kan je kiezen voor de Motorola Moto E. Deze telefoon is de nog goedkopere opvolger van de Motorola Moto G en is in mei 2014 in Londen aangekondigd.

Volgens Motorola moet dit de vervanger gaan worden van de Flip Phone, de telefoon die je open moest klappen. In vroeger tijden maakte Motorola deze toestellen, maar deze Moto E moet die Flip Phones dus uit de markt stoten.

Motorola Mobility

Motorola Mobility is ontstaan toen het moederbedrijf Motorola begin 2011 werd gesplitst. Deze tak van het bedrijf maakt telefoontoestellen en tablets. In 2012 nam Google Motorola Mobility over voor een bedrag van 12,5 miljard dollar. In 2014 werd het bedrijf weer doorverkocht, aan Lenovo voor 2,9 miljard dollar dit keer. Echter, Google behield de kostbare patenten.

Hardware

De Moto E heeft een 4,3 inch-qHD-scherm (256 pixels per inch). Het toestel wordt aangedreven door 1,2 GHz dualcore-chipset, een Snapdragon 200. Het heeft een RAM-geheugen van 1GB en een opslagruimte van 4GB en is uitbreidbaar met een microSD-kaart tot 32GB. De afmetingen van deze telefoon zijn 124,8 x 64,8 x 12,3 en weegt 143 gram. Net als de (eerste versie van de) Motorola Moto G kan de Moto E niet overweg met 4G-netwerken. Met dit toestel kan je dus alleen internetten via WiFi of 3G-netwerken.

Dit toestel mist een camera aan de voorkant en heeft aan de achterkant een camera van 5 megapixel. Selfies maken met dit toestel wordt wat moeilijker. Het scherm heeft een grootte van 4,3 inch, net wat kleiner dan de Moto G. Het toestel is voorzien van een 'waterbestendig spatscherm' dankzij Corning Gorilla Glass. Daardoor komen er geen krassen op het scherm.

Net als bij de Moto G moet de accu zeker 24 uur vol kunnen houden, wat bij de meeste andere smartphones niet lukt. Ook zal de Moto E voorzien worden door minstens één grote Android-update. Net als de Moto G draait de Moto E op bijna-Stock Android, wat wil zeggen dat er geen skin overheen zit zoals bij Samsung of Huawei. De enige toevoeging van Motorola zijn de Motorola apps zoals Motorola Assist (een applicatie die je telefoon automatisch voor je op stil kan zetten als je gaat slapen of als je een vergadering hebt) en Motorola Migrate (waarmee je data van je oude telefoon kan overzetten naar je nieuwe telefoon).

Ook net als bij de Moto G gaan er speciale achterkanten in verschillende kleuren verkocht worden voor de Moto E, voor welke prijs is niet bekend. De Moto E heeft een adviesprijs van 119,95 meegekregen.

Uitgebreide specificaties

Scherm en afmetingen
Schermgrootte4,3 inch
Schermresolutie960x540
Hoogte124,8 mm
Breedte64,8 mm
Dikte12,3 mm
Gewicht142 gram
Opslag
Werkgeheugen1025 MB
Opslag4 GB
SD-kaartslotJa (tot 32 GB)
Camera
Cameraresolutie achterkant5 megapixel
FlitsJa
Specificaties
AndroidversieAndroid 4.4 (KitKat)
Accucapaciteit1980 mAh
ChipsetQualcomm
ProcessorkernenDual-core
Kloksnelheid1,4 GHz
ProcessorSnapdragon 200
SIM-kaartMicroSIM
Verbindingsmogelijkheden en sensoren
WiFi-ondersteuning802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n
3G-standaardenHDSPA, HDSPA , UMTS
Bluetooth-standaardenBluetooth 4.0
© 2014 - 2017 Damundin, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Motorola Moto E: goedkope smartphone met goede prestaties"

Infoteur: Damundin
Laatste update: 06-07-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!