InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Het verschil tussen de Samsung Galaxy S5 en de iPhone 5S

Het verschil tussen de Samsung Galaxy S5 en de iPhone 5S

De afgelopen jaren zijn Samsung en Apple uitgegroeid tot grote spelers op de mobiele telefoonmarkt. Ze zijn elkaars concurrenten en proberen bij elke nieuwe versie van een toestel elkaar te slim af te zijn. Maar is er daadwerkelijk wel zoveel verschil tussen de nieuwste iPhone en Galaxy? Welk mobiel toestel is mooier, beter of sneller?

Het uiterlijk

Qua uiterlijk lijken de beide mobiele telefoons zeer op elkaar. De Samsung Galaxy S5 is iets groter dan de iPhone 5S, namelijk een 5,1 inch display ten opzichte van een 4-inch display en de schermranden zijn iets dunner. Ook is de Samsung Galaxy S5 Full HD met een 1.080x1.920 pixel display en de iPhone 5S gebruikt een Retina 640 x 1.136 pixel display. Beide mobieltjes hebben dus een zeer helder beeld en zijn ook nog eens krasbestendig. Qua omhulling zijn de mobieltjes wel heel verschillend. De Samsung Galaxy S5 is immers van plastic en de iPhone S5 is gemaakt van duurzame materialen (aluminium, glas). Qua stijl zijn ze echter allebei zeer strak, maar de iPhone 5S is wel lichter en kleiner (112 gram en 123,8 x 57,6 x 7,6 mm) dan de Samsung Galaxy S5 (145 gram en 142 x 72,5 x 8,1 mm).

Het besturingssysteem: Android of iOS?

De Samsung Galaxy S5 loopt op Android 4.4 KitKat, dat iets sneller is dan de vorige versies. Ook zijn er nieuwe toepassingen, zoals de Google Cloud Print (waardoor je draadloos kunt printen), Google Hangouts+ (van waaruit je kunt chatten, sms'en, videogesprekken kunt hebben, enzovoorts) en een screenrecorder (waardoor je alles wat op je scherm gebeurt, kunt opnemen). De iPhone 5S loopt op iOS 7, dat er volledig anders uitziet en werkt dan iOS 6 (inclusief een nieuwe layout voor Safari). Zo kun je vanuit het versleutelde scherm bij het Notofocatie Center (waarin je toegang hebt tot al je notificaties), is er een zogenaamd Control Center (waaruit je makkelijker toegang hebt tot verschillende toepassingen als muziek en instellingen) en de mogelijkheid tot multitasken (waardoor je alle apps die je gebruikt in één keer kunt afsluiten).

Snelheid, geheugen en batterij

De Samsung Galaxy S5 heeft een 32-bit Snapdragon 801 processor, waardoor data nog sneller opgeslagen en geladen kan worden. Door de 64-bit Apple A7 processor is ook de iPhone 5S veel sneller dan zijn voorganger. Door de extra uitrusting van een M7 coprocessor is het toestel ook geschikter voor onder andere fitness- en hardloop-apps (de snelheidsmeter werkt bijvoorbeeld beter). Verder heeft de Samsung Galaxy S5 een 16GB en een 32GB variant, maar dit is (tot 128 GB) uitbreidbaar met een microSD-kaart. De iPhone 5S heeft een 16GB, een 32GB en een 64GB variant en dit is niet uitbreid met een microSD-kaart (wel staat er 5GB aan ruimte op de iCloud voor je gereserveerd).

De batterij van de Samsung Galaxy S5 gaat in standby-modus langer mee dan de iPhone 5S (390 ten opzichte van 250 uur), maar de batterijduur is natuurlijk afhankelijk van gebruik en daarmee moeilijk te vergelijken. Bij beide toestellen is de batterijduur uiteindelijk goed genoeg. De Samsung Galaxy S5 heeft wel een batterijbesparende modus waardoor de batterij aanzienlijk langer meegaat: het scherm gaat dan op zwart-wit en veel niet essentiële processen worden uitgeschakeld.

De camera

De 16 megapixel camera van de Samsung Galaxy S5 heeft een LED-flitser en de mogelijkheid om filmpjes in (ultra) HD-kwaliteit op te nemen. Ook heeft de telefoon een snelle autofocus en videostabilisatie om schuddend beeld te voorkomen. Daarnaast is er aan de voorkant een 2 megapixel (full HD) camera. De iPhone 5S heeft een 8 megapixel camera met LED-flitser en ook de mogelijkheid om filmpjes full HD op te nemen. Je kunt er alleen geen 4K-filmpjes mee opnemen zoals bij de Samsung Galaxy S5. Ook de iPhone 5S heeft beeldstabilisatie en een snelle autofocus. Daarnaast kun je slow-motionvideo's op nemen (120 frames per seconde).

Andere opties: Siri, vingerafdruklezer en waterbestendig

Op de iPhone 5S staat wederom Siri, zodat je met je stem dingen kunt opzoeken. Ook heeft de iPhone 5S nu een vingerafdruklezer, waarmee je het toestel kan ontgrendelen en aankopen kunt goedkeuren (een code of wachtwoord is dan niet meer nodig). Net als de iPhone 5S, heeft de Samsung Galaxy S5 een vingerafdruklezer (onder de home-knop), waarmee je op websites kunt inloggen en met PayPal kunt betalen. Bij de iPhone S5 moet je je vinger op de lezer gedrukt houden, terwijl je hem bij de Samsung Galaxy S5 moet swipen. Ook is de Samsung Galaxy S5 bestand tegen water en stof, heeft het nieuwe technologie waardoor downloadsnelheden worden opgevoerd en een modus waarmee de batterij drastisch wordt bespaard.

Conclusie

Uiteindelijk is er dus niet zoveel verschil tussen de beide mobiele telefoons. Ze zijn beide snel en uitgerust met de nieuwste technologische snufjes (ook al heeft de Samsung Galaxy S5 soms net iets meer in huis). Als je twijfelt tussen de twee, kun je waarschijnlijk het beste kiezen voor het besturingssysteem dat jij het prettigst vindt om mee te werken. Wel is het zo dat op de Samsung Galaxy meer virussen voorkomen dan op de iPhone en dat de iPhone over het algemeen gebruikersvriendelijker is. Zo heeft de camera van de Samsung Galaxy S5 wel meer opties en is het van iets betere kwaliteit, maar de camera van de iPhone 5S is makkelijker te bedienen.

Als je van jezelf weet dat je niet een hele voorzichtige gebruiker bent, zou je misschien beter voor de Samsung Galaxy S5 kunnen gaan, aangezien deze water- en stofbestendig is en van kunststof is. Ook is de pixeldichtheid van de Samsung Galaxy S5 groter, het toestel heeft een hogere resolutie en een groter scherm (dit is handig voor bijvoorbeeld gamen). Echter, niet voor niets zijn Samsung en Apple gedegen tegenstanders en beide bedrijven hebben dan ook weer ijzersterke en vernieuwende producten op de markt gebracht. Hier hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan: minimaal 699 euro per stuk.

Specificaties

Samsung Galaxy S5iPhone 5S
Display5,1 inch Full HD (1.080 x 1.920 pixels) Super Amoled; Gorilla Glass 34 inch IPS Retina (640 x 1,136 pixels); Gorilla Glass 3
BesturingssysteemAndroid 4.4 KitKat; TouchWiz UXiOS 7
Processor2,5 GHz quad-core processor; Qualcomm Snapdragon 8011,3 GHz dual-core Apple A7 processor; M7 processor
Camera16 megapixel; LED-flitser; 2160p 4K Ultra HD-videorecorder; 2 megapixel 1080p Full HD frontcamera8 megapixel; dubbele LED flitser; 1080p Full HD-videorecorder; 1,2 megapixel 720p HD frontcamera
Geheugen16GB of 32GB; microSD; 2GB RAM16GB, 32GB of 64GB; niet uitbreidbaar; 1GB RAM
BijzonderhedenIP67-certificatie (waterdicht); vingerafdrukscanner; download booster; ultra power saving mode; hartslagmeterVingerafdruklezer (Touch ID); Siri; Facetime
PrijsVanaf 699 euroVanaf 699 euro

Lees verder

© 2014 - 2019 Daninu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Bronnen en referenties
  • http://www.galaxyclub.nl/samsung-galaxy-s5-specificaties/
  • https://www.apple.com/nl/iphone-5s/specs/

Reageer op het artikel "Het verschil tussen de Samsung Galaxy S5 en de iPhone 5S"

Infoteur: Daninu
Laatste update: 08-07-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!