InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Sony Xperia Z2 smartphone

Sony Xperia Z2 smartphone

Sony Xperia Z2 smartphone De nieuwe smartphone van Sony heet Xperia Z2. De nieuwe mobiel in de Xperia Z serie van Sony heeft verrassende specificaties, waaronder een verbeterd scherm en een betere batterij, waardoor de mobiel zich onderscheidt van het andere aanbod met een vergelijkbare prijs op de telefoniemarkt.

Het uiterlijk van de Sony Xperia Z2

De Sony Xperia Z2 heeft een vergelijkbaar uiterlijk als zijn voorganger de Z1. Het is nog steeds een grote en hoekige smartphone. Het gewicht van de smartphone is iets afgenomen naar 158 gram. Daarnaast heeft de Z2 een dunnere rand rondom het scherm waardoor de telefoon ook iets minder breed is: 146x73x8,2. Hiervoor krijg je een 5,2" scherm en twee speakers aan de voorkant in plaats van één (wat het geval was bij de Z1). Daarnaast is de telefoon waterdicht en kan hij makkelijk een half uur onder water blijven. Je kunt dus Candy Crush spelen terwijl je in bad zit.

Besturingssysteem

De Sony Xperia Z2 is standaard uitgerust met een Android Kitkat 4.4.2 besturingssysteem met daarbij Sony's eigen skin, die vergelijkbaar is met die van de Z1. Met deze versie van het Android besturingssysteem kun je onder andere je scherm op nemen en kun je gebruik maken van 'knock code'. Dit zorgt ervoor de je je mobiel kunt ontgrendelen door middel van het aantikken van blokken. Omdat deze feature het mogelijk maakt om meer dan 80.000 verschillende codes te creëren ben jij de enige die toegang krijgt tot je mobiel. Daarnaast is het zo dat Android Kitkat 4.4.2 een zuinigere versie is dan zijn voorganger, hierdoor kun je langer met de batterij. Tot slot zijn de iconen op het scherm groter waardoor het gebruiksgemak vergroot.

Snelheid & geheugen

De Sony Xperia Z2 is voorzien van een Snapdragon 801-processor die ook in vergelijkbare andere smartphones is ingebouwd. Deze heeft vier cores en is standaard uitgerust met 3GB werkgeheugen. Standaard een dergelijk werkgeheugen geeft veel snelheid waardoor je moeiteloos verschillende apps en processen naast elkaar kunt laten draaien zonder iets van vertraging te zien. Daarnaast is er standaard 16GB aan opslaggeheugen. Dit geheugen kan later nog worden uitbreid door middel van een microSD-kaart.

Scherm, batterij & camera

De Xperia Z2 heeft een 5,2" scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels. De grootste verbetering van de Z2 ten opzicht van de Z1 zit waarschijnlijk in het scherm. Deze maakt niet meer gebruik van LCD maar is uitgerust met een IPS-paneel. Dit zorgt ervoor dat het beeld beter te zien is vanuit verschillende hoeken, dat de helderheid beter en het contrast scherper wordt. Een andere verbetering is de accu die in de nieuwe smartphone van Sony zit. Deze heeft een capaciteit van 3200mAH wat ervoor zorgt dat je langer met de batterij kunt. Waar de Z1 soms moeite had om het einde van de dag te halen lukt dit de Z2 makkelijk. Daarnaast zijn er nog verschillende instellingen mogelijk waardoor het mogelijk is om nog langer te doen met een volle batterij. De camera aan de achterkant heeft een hoge resolutie (20,7 megapixel) en kent leuke instellingen om verschillende effecten toe te voegen aan de foto.

Prijzen

De Sony Xperia Z2 is verkrijgbaar in één type en in drie kleuren: zwart, wit en paars. Voor alle kleuren begint de prijs van een los toestel bij 599, wat een gemiddelde prijs is voor een dergelijke telefoon van een bekend merk.
Let met het kopen van een mobiel goed op. Vaak is het zo dat je beter voor een abonnement kunt gaan omdat je dan uiteindelijk goedkoper uit bent (door de dure prijs van het toestel). De voorwaarden en prijzen voor abonnementen verschillen erg, dus het is belangrijk dat je een goede vergelijking maakt tussen de verschillende aanbieders.

Technische specificaties

De technische specificaties van de Sony Xperia Z2 zijn als volgt:
Basisspecificaties
Type telefoonFull Touch Screen
BesturingssysteemAndroid 4.4.2, Kitkat
Afmetingen146.8x73.3x8.2
Gewicht163 gram
CPUQualcomm Snapdragon
Werkgeheugen3GB RAM
Batterij3200mAh
Scherm
Resolutie1920x1080
Grootte5,2"
Geheugen
Intern geheugen16GB
Extern geheugenMicroSD-kaart tot 128GB
Camera
Achterkant20.7 megapixel
Voorkant2.2 megapixel
Videocamera1080p

Sony Xperia Z2

De Xperia Z2 van Sony is een goede smartphone een hoge beeldkwaliteit. Het verbeterde beeld, het waterdichte design en de lange accuduur maken deze smartphone een mooie mobiel voor een leuk prijs.

Lees verder

© 2014 - 2019 Otisnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sony Xperia Z5, Z5 Compact, Z5 PremiumSony Xperia Z5, Z5 Compact, Z5 PremiumDe Sony Xperia staat bekend om zijn waterdichte toestellen. Handig voor als je overvallen wordt door een regenbui of als…
Bronnen en referenties
  • http://www.sonymobile.com/nl/products/phones/xperia-z2/

Reageer op het artikel "Sony Xperia Z2 smartphone"

Infoteur: Otisnu
Gepubliceerd: 10-07-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Smartphone reviews
Schrijf mee!