InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Google Nexus 5 smartphone

Google Nexus 5 smartphone

Hoewel de Nexus 5 van Google de opvolger is van de Nexus 4, heeft deze meer weg van de LG G2. Dat hij lijkt op een model van dit merk is ook niet zo gek aangezien Google samenwerkt met LG bij het maken van de Nexus 5.

Het uiterlijk van de Google Nexus 5

Het scherm van de Google Nexus 5 is een stukje groter dan die van zijn voorganger de Nexus 4; Waar deze nog een scherm van 4,7" had, is dat bij de Nexus 5 al 5" met een resolutie van 1920x1080 pixels. Ook het uiterlijk van de Nexus 5 is flink veranderd ten opzichte van zijn voorganger. Waar deze nog een gladde en breekbare glazen achterkant had, is de Nexus 5 voorzien van een matzwarte kunststof achterkant die een stuk beter in de hand ligt. De Nexus 5 is iets groter dan zijn voorganger: 138x69x8,6, maar is wel ongeveer 10 gram lichter (130 gram). De smartphone van Google is verkrijgbaar in de kleuren zwart, wit en rood.

Besturingssysteem

Natuurlijk maakt Google voor de Nexus 5 gebruik van haar eigen besturingssysteem: Android. De versie die op de Nexus draait is 4.2 Kitkat van Android. Deze versie vindt zijn vernieuwing vooral in het uiterlijk. Waar de versie 4.0 van Android nog vooral uit zwarte en blauwe kleuren bestond, is er bij deze versie veel kleur toegevoegd. Er zijn bijna geen schermen meer waar de achtergrond een zwarte kleur heeft (op de instellingen na). Verder is onder andere de notificatiebalk transparanter en ziet het hele systeem er iets strakker uit. Een andere leuke optie is dat wanneer je wilt gaan bellen je niet meer meteen een scherm met de getallen van 0 tot en met 9 te zien krijgt, maar een lijst van contacten met daarboven een zoekbalk. In deze zoekbalk kun je de nummers van allerlei plekken zoeken, waaronder bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde pizzeria. Google zoekt het nummer van deze pizzeria dan op en belt het nummer voor je. Natuurlijk hebben nog niet alle bedrijven hun nummer online staan, maar het is een leuke extra toevoeging.

Snelheid & geheugen

Google heeft gekozen voor een iets langzamere processor dan veel van de concurrenten hebben gedaan. De processor die in de Nexus 5 zit is de Snapdragon 800 van Qualcomm, waar veel concurrenten hebben gekozen voor de 801. Hierdoor kan de Nexus 5 niet tippen aan de snelheid van onder andere de iPhone 5s/c en de LG G2. Echter zit je met de Google Nexus 5 in een lagere prijsklasse en is hij in het gebruik helemaal niet langzaam. De telefoon is standaard uitgerust met 2GB RAM werkgeheugen en is of met 16GB of met 32GB opslaggeheugen te bestellen.

Scherm, batterij & camera

Het 5" scherm biedt wat je verwacht voor de prijs van deze smartphone. Het scherm is iets groter dan die van de voorganger de Nexus 4 en heeft een hogere resolutie. Met smartphones in een vergelijkbare prijsklasse kan de Google Nexus 5 gemakkelijk mee qua kwaliteit. Echter als je het vergelijkt met duurdere merken zoals de iPhone 5s of de HTC one zie je wel degelijk verschillen die je vooral bij weinig licht goed opvallen. De batterij is maar een klein beetje groter geworden ten opzichte van zijn voorganger (2300mAh), terwijl je zou verwachten dat hij een stuk groter zou zijn aangezien er een groter scherm op en een grotere processor in de Nexus 5 zitten. Echter zijn er wel een hoop snufjes toegevoegd waardoor bijvoorbeeld muziek luisteren een stuk minder van de accu vergt, waardoor de batterij gemiddeld wel langer meegaat dan die van zijn voorganger. De camera heeft ten opzichte van de Nexus 4 vooral een grotere lens gekregen waardoor de camera een stuk beter presteert bij weinig licht. Voor de rest gaat het nog steeds om een camera van 8 megapixel aan de achterkant en 1,3 megapixel aan de voorkant.

Prijzen

Je kunt zowel kiezen voor de 16GB als de 32GB uitvoering van de Google Nexus 5. De prijzen, die gelijk zijn voor de zwarte, witte en rode uitvoering, vind je in deze tabel
GeheugenPrijs
16GB349,00
32GB399,00
Ondanks dat deze prijzen niet heel hoog zijn, kan het vaak lonen om voor een abonnement te gaan in plaats van een los toestel een een sim-only. De prijzen en voorwaarden van de verschillende abonnementen verschillen behoorlijk, waardoor het aan te raden is om goed te vergelijken tussen de verschillende aanbieders.

Technische specificaties

Hieronder vind je specificaties van de Google Nexus 5.
Basisspecificaties
Type telefoonFull Touch Screen
BesturingssysteemAndroid 4.4, Kitkat
Afmetingen137.84x69.17x8.59
Gewicht130 gram
CPUQualcomm Snapdragon 800
Werkgeheugen2GB RAM
Batterij2300mAh
Scherm
Resolutie1920x1080
Grootte4,95"
Geheugen
Intern geheugen16GB of 32GB
Extern geheugenMicroSD-kaart tot 128GB
Camera
Achterkant8 megapixel
Voorkant1.3 megapixel
VideocameraJa

Google Nexus 5

De Google Nexus 5 is een relatief goedkope smartphone waarmee je waar krijgt voor je geld. Hij is flink verbeterd ten opzicht van zijn voorganger de Nexus 4 en kan zeker mee met de concurrenten in dezelfde prijsklasse op de mobiele markt.

Lees verder

© 2014 - 2019 Otisnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Bronnen en referenties
  • http://www.google.com/nexus/5/

Reageer op het artikel "Google Nexus 5 smartphone"

Infoteur: Otisnu
Gepubliceerd: 13-07-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Smartphone reviews
Schrijf mee!