InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Wat doet terahertzstraling op de smartphone?

Wat doet terahertzstraling op de smartphone?

Wat doet terahertzstraling op de smartphone? Selfies, foto’s en video-opnames maakt tegenwoordig bijna iedereen met de smartphone. Het fototoestel is amper meer nodig. Deze populariteit maakt dat fabrikanten een zoektocht hebben gemaakt om betere en kwalitatief goede foto’s te kunnen maken met een steeds kleiner wordende smartphone. Dit feit is gelukt maar de vraag is: is het wel gezond voor de smartphone gebruiker en de omgeving?

CMOS-chips

CMOS-chips (Complementary Metal-Oxide Semiconductor) zijn volgens de fabrikant de oplossing, en dan aangevuld mét een ontvanger voor frequentiegolven in de terahertz band*. De CMOS chip die ook in een digitaal fototoestel kan zitten is de vervanger van het fotorolletje.

Therahertz

*Een terahertz (THz.) is gelijk aan 1.000.000.000.000 hertz. De golflengte van de THz-straling is tussen 1 millimeter en 100 micrometer groot. Terahertz straling bevindt zich in het spectrum van elektromagnetische straling tussen microgolven- en het verre infraroodgebied.

De chip

In 2014 meldt een Japanse fabrikant dat er smartphones klaar zijn voor de verkoop waar een CMOS chip wordt gecombineerd mét een ontvanger voor frequentiegolven in de terahertz band. Een camera op je smartphone waarmee de gebruiker door allerlei soorten materiaal kan kijken. Om privacybezwaren te voorkomen is de afstand voor gebruik, tien centimeter. De chip voor de smartphones is gemaakt van silicium en kleiner dan een eurocent.

De terahertzstraling (THz-straling)

THz-straling bevindt zich in het spectrum van elektromagnetische straling tussen het hoog frequente (linkerkant) en infrarood, voor het zichtbaar licht, dus niet-ioniserend. Hoewel gammastraling ioniserend is (kankerverwekkend) is terahertz straling dit volgens de wetenschap niet. Terahertzstraling heeft een golflengte tussen de 1 millimeter en 100 micrometer. Dit houdt in dat de trillingsfrequentie 0,1 tot 30 terahertz is. Eén terahertz is gelijk aan 1.000.000.000.000 Hertz.

Submillimetergolven

Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
Radiogolven met frequenties in de buurt van één terahertz worden ook wel submillimetergolven genoemd. Terahertzstraling is niet zichtbaar met het blote oog. Net als radiogolven (RF) gaat terahertz straling door allerlei materialen heen. Terahertzstraling wordt dan ook gebruikt door wetenschappers om onderzoek te doen naar materialen. De terahertz golf gaat door materiaal zoals kleding, hout, papier en andere poreus materiaal en maakt wat eronder zit zichtbaar. Artsen gebruiken deze technologie om te zoeken naar kleine tumoren bij patiënten. De terahertz golf gaat ook door het menselijk vel. Deze technologie wordt ook gebruikt bij het scannen (TSA scanners) van vele duizenden passagiers die met een vliegtuig reizen. Om door de kleren heen te kijken of er geen verboden wapens onder zitten.

DNA beschadiging

Wetenschappers beschouwen terahertzgolven als speciaal omdat ze relatief ongevaarlijk zijn. Maar er zijn ook wetenschappers die er heel anders over denken. Volgens onder andere Dr. Boian Alexandrov van het Center for Nonlinear Studies aan het Alamos National Laboratory in New Mexico, beschadigen terahertzgolven het menselijk DNA en vernietigen deze zelfs het DNA. De terahertz golf scheurt gewoon de DNA-streng uit elkaar, volgens Dr. Alexandrov. Door dit uit elkaar scheuren komen er bellen tussen de genen en worden levensprocessen verstoort. David J. Brenner, een stralingsexpert en arts aan de Columbia Universiteit, verklaart dat waarschijnlijk de TSA scanners op vliegvelden, kanker kan veroorzaken op den duur. Herhaaldelijk blootstelling aan straling, waarvan gedacht wordt dat het geen schade kan geven, kan leiden tot negen soorten kankers.

Privacy

Gezondheid moet samengaan met de economie. De economie moet een kans krijgen wanneer duidelijk is dat het geen schadelijke gevolgen heeft voor de gezondheid. Hier is het voorzorgsprincipe voor, welke hier zorg voor moet dragen. Voor de radiogolven die nodig zijn voor de data overdracht bij mobiel, smartphone en tablet, wordt de roep om duidelijkheid en eerlijkheid voor op de lange termijn, steeds groter. Ook nu weer, lijkt de gezondheid in het geding te komen. In het geval van deze nieuwe generatie chips, is echter ook het privacyvraagstuk een groot issue. Stel je buurman heeft een smartphone met de cmos-chip en elektromagnetische golven in het terahertz spectrum? Hij of zij kan dus door de muur heen kijken. Dus door de kleren heen die je draagt?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De werking van de magnetron of microgolf ovenElke moderne mens heeft er één in huis: een magnetron. We plaatsen er ons eten in en een paar minuten later is het warm…
Selfie maken op afstand: Selfie Click en Selfie StickSelfie maken op afstand: Selfie Click en Selfie StickIedereen weet inmiddels wat een selfie is, maar soms is het nog niet zo eenvoudig om een leuke selfie te maken. Zeker ni…
Wat is een elektromagnetisch veld of straling?Wat is een elektromagnetisch veld of straling?Een elektromagnetisch veld is de voortplanting van elektrisch- en magnetische trillingen (golven) door het universum of…
Hoe maak je een goede selfie? Tien tipsEen selfie is een foto die je van jezelf maakt met je smartphone. De selfies worden vaak gepost op social media. Ook bek…
Chemie: Het elektromagnetisch spectrumHet elektromagnetisch spectrum. Dat klinkt ingewikkeld, maar iedereen kent het spectrum eigenlijk wel. Het licht dat we…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FirmBee, Pixabay
  • http://xandernieuws.punt.nl/content/2009/04/duitse-wetenschappers-waarschuwen-tegen-schadelijke-effecten-zendstations-digitale-tv
  • http://tweakers.net/nieuws/96684/sony-nadert-massaproductie-van-gebogen-camerasensor-voor-smartphones.html
  • http://www.extremetech.com/extreme/160688-tiny-terahertz-chips-can-give-smartphones-x-ray-vision-tricorder-like-functionality
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Wat doet terahertzstraling op de smartphone?"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 07-10-2019
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Radiogolven
Schrijf mee!