InfoNu.nl > Electronica > Telecom > De Motorola Moto X, de versie van 2014

De Motorola Moto X, de versie van 2014

De Motorola Moto X, de versie van 2014 In 2013 maakte Motorola een comeback in de mobiele telefonie-industrie. Hun Moto X was een prima smartphone met uitstekende software, al liet de hardware soms wat te wensen over. In 2014 kwam Motorola met een tweede generatie, verbeterd op vele vlakken, maar ook gestegen in prijs.

Inhoudsopgave

Motorola Mobility

In 2011 werd het sinds 1928 bestaande Motorola Inc. opgesplitst in twee delen: Motorola Mobility en Motorola Solutions. 15 augustus van datzelfde jaar kocht Google Motorola Mobility voor $12,5 miljard. Begin 2014 werd het bedrijf overgekocht door Lenovo voor $2,91 miljard, maar Google behield een groot deel van de patenten.

Moto X+1

Al lang werd er uitgekeken naar 4 september 2014, de dag waarop vele apparaten aan het portfolio van Motorola toegevoegd zouden worden, waaronder de Moto X. Veel mensen dachten dat hij Moto X+1 zou gaan heten, maar uiteindelijk is het gewoon Moto X gebleven, met 2014 erbij. Het toestel zit in de doos met Android 4.4.4 KitKat, maar een update naar Android L is zeer waarschijnlijk. Aan de binnenkant zit een Snapdragon 801-chipset van Qualcomm met een kloksnelheid van 2,5GHz.

Net als in de eerste versie van de Moto X is er een werkgeheugen aanwezig van 2048MB en een intern geheugen van 16GB. Via Moto Maker (zie volgend kopje) is er ook een 32GB variant beschikbaar. Over het 5,2 inch OLED-scherm zit voor de bescherming een laagje Gorilla Glass 3 en heeft een resolutie van 1920x1080 pixels.

Aan de achterkant zit een camera van 13 megapixels en een zogenaamde 'ring flash'. De frontcam maakt foto's met een resolutie van 8 megapixel die ook nog eens in een resolutie van 1080p kan filmen. De Moto X heeft vier microfoons. Aan boord heeft dit toestel een 2300 mAh accu en de afmetingen zijn 140,8x72,4 mm. Daarnaast weegt hij 144 gram en is hij op zijn dikste punt 9,9 mm dik en langs de randen zelf 3,3 mm. Als laatste heeft hij een 'splash-coating', waardoor hij tegen spatwater kan, maar niet onderwater gehouden of gebruikt kan worden.

Moto Maker

In Amerika is Moto Maker beschikbaar, waarmee je je Moto X helemaal naar jouw smaak kan samenstellen. Je kan zelf de kleuren kiezen en kiezen welk materiaal op de achterkant wordt gebruikt. Dit kan gewoon plastic zijn, maar ook bamboe of leer. Daarnaast kan je kiezen of jouw Moto X 32 GB aan interne opslag heeft en kan je een tekst op de achterkant laten graveren. Of bepaal zelf met welke achtergrond je hem binnenkrijgt of schrijf een groet voor op het opstartscherm.

Touchless Control en Contextuele bewustheid

De vorige Moto X kon je met je stem bedienen en hij wist altijd op het juiste moment of je in de auto was, thuis of op je werk en ging daardoor vanzelf op stil of in de auto-modus. De nieuwe Moto X kan dat nog beter en ook de stembediening is verbeterd, waardoor je nu geheel zonder je telefoon aan te raken iemand kan bellen, een SMS verstuurt of een route opvraagt. Ook kan je jouw Moto X een eigen naam geven, waar je de oude aanspraak met 'Oké Moto X'. Nu kan je bijvoorbeeld zeggen: 'Oké Jarvis.'

Uitgebreide specificaties en vergelijking oude Moto X

Scherm en afmetingen Moto X (2014) Moto X (2013)
Schermgrootte5,2 inch4,7 inch
Schermresolutie1920x10801280x720
Hoogte140,8 mm129,3 mm
Breedte72,4 mm65,3 mm
Dikte9,9 mm10,4 mm
Gewicht144 gram130 gram
Opslag
Werkgeheugen2048 MB2048MB
Opslag16/32 GB16 GB
Camera
Cameraresolutie achterkant13 megapixel10 Megapixel
Cameraresolutie voorkant8 megapixel2 Megapixel
FlitsJaJa
Specificaties
AndroidversieAndroid 4.4 KitKatAndroid 4.4 KitKat
Accucapaciteit2300 mAh2200 mAh
ProcessorQualcomm Snapdragon 801Qualcomm Snapdragon S4 Plus
ProcessorkernenQuad-coreDual-core
Kloksnelheid2,5 GHz1,7 GHz
SIM-kaartMicroSIMMicroSIM
Verbindingsmogelijkheden en sensoren
WiFi-ondersteuning802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n
3G-standaardenHDSPA, HDSPA , UMTSHDSPA, HDSPA , UMTS
GPSGPS, Glonass, aGPSGPS, Glonass, aGPS
Bluetooth-standaardenBluetooth 4.0Bluetooth 4.0
BewegingAccelerometers, Kompas, GyroscoopAccelerometers, Kompas, Gyroscoop

Beschikbaarheid

De Moto X (2014) staat is in verschillende winkels te koop, voor 545,- euro. Je zal dus aardig in je portemonnee moeten tasten, wil je dit pareltje van een smartphone hebben. Desondanks kost deze smartphone wel minder dan de iPhone 6 (Plus), maar de hardware en de software zijn toch wel erg gelijk.

Lees verder

© 2014 - 2017 Damundin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Motorola Moto XDe Motorola Moto XNa de overname van Google in 2012 is Motorola aan de slag gegaan om een smartphone te maken. In 2013 maakten zijn hun co…
De Motorola Moto G, de versie van 2014De Motorola Moto G, de versie van 2014Na het succes van de Moto G in 2013 kwam Motorola in 2014 opnieuw met een Moto G, dit keer wat groter en over het algeme…
AndroidWear: Android voor op je smartwatchNu de smartphone zijn volledige inburgering in het Westen gehad heeft, wordt het tijd voor een stap vooruit in de techno…
Smart Lock instellen voor je ChromebookSmart Lock instellen voor je ChromebookVoor het ontgrendelen van je Chromebook is normaal het invoeren van een wachtwoord vereist. Google heeft voor gebruikers…
Wat heb je aan een smartwatch?Wat heb je aan een smartwatch?Smartwatches zijn in. De ontwikkeling van de slimme horloges gaat steeds sneller, zoals dat ook met smartphones gebeurt.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Motorola., Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • YouTube, MKBHD, https://www.youtube.com/watch?v=BK3YvlOFRTg, bezocht op 20-09-2014
  • Androidworld, Dim Vleugel, http://androidworld.nl/nieuws/motorola-prijst-moto-x-2014-nieuwe-videos-aan, bezocht op 20-09-2014
  • Androidworld, http://androidworld.nl/android-telefoons/motorola/motorola-moto-x-2014.html, bezocht op 20-09-2014
  • Androidworld, Colin Baak, http://androidworld.nl/nieuws/motorola-presenteert-moto-x1-en-moto-g2-op-eigen-evenement, bezocht op 20-09-2014
  • InfoNu, damundin, http://electronica.infonu.nl/telecom/132997-de-motorola-moto-x.html, bezocht op 21-09-2014

Reageer op het artikel "De Motorola Moto X, de versie van 2014"

Infoteur: Damundin
Laatste update: 06-10-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Motorola toestellen
Schrijf mee!