InfoNu.nl > Electronica > Telecom > De Motorola Moto G, de versie van 2014

De Motorola Moto G, de versie van 2014

De Motorola Moto G, de versie van 2014 Na het succes van de Moto G in 2013 kwam Motorola in 2014 opnieuw met een Moto G, dit keer wat groter en over het algemeen betere specificaties. Maar is het het waard dit redelijk goedkope toestel aan te schaffen?

Inhoudsopgave

Motorola Mobility

In 1928 werd Motorola opgericht als elektronicabedrijf, maar begin 2011 werd het opgesplitst in twee delen: Motorola Solutions (voor elektronische apparaten als portofoons, barcodescanners en software) en Motorola Mobility (voor smartphones en tablets). Later in 2011 werd laatstgenoemde gekocht door Google, voor $12,5 miljard, inclusief alle patenten. In 2014 verkocht Goolge het bedrijf aan Lenovo voor $2,91 miljard, maar Google behield een groot deel van de patenten.

De Moto G (2014)

Het scherm van de nieuwe Moto G is vergroot naar 5 inch, maar de resolutie is hetzelfde gebleven, namelijk 1280x720 pixels. Aan de voorkant zijn boven en onder het scherm twee stereospeakers te vinden en de camera aan de achterkant schiet foto's van 8 MP. De camera aan de voorkant heeft een resolutie van 2 MP.

Net als bij de variant uit 2013 is het mogelijk om de achterkant van het toestel af te halen en te vervangen voor zelf te kiezen covers, en als je de wilt met een flip-door of grip-case. Op deze manier kan je jouw Moto G helemaal naar eigen smaak customizen. G's grote broer Moto X is geheel naar eigen smaak aan te passen tijdens de bestelling, met behulp van Moto Maker. Deze functie is niet in Nederland beschikbaar.

In de Moto G zit een Quad-core processor van Qualcomm, net als in de 2013-variant is dat een Snapdragon 400, geklokt op 1,2 GHz. Er is een werkgeheugen aanwezig van 1 GB en een intern geheugen van 8 of 16 GB. Het toestel weegt 149 gram en meet meet 141,5x70,7x11 mm . Daarnaast komt de Moto G met Android 4.4 (KitKat) uit de doos.

Toevoegingen van Motorola

Motorola levert haar smartphones met stock-Android, wat inhoudt dat er geen skin (softwarelaag van de fabrikant) over de software van Google (eigenaar van Android) heen zit. Wel voegt Motorola standaard een klein aantal eigen applicaties toe, die bijzonder functioneel zijn. De apps die bijgeleverd worden op de Moto G zijn Assist, Alert, Migreren, Help en FM-radio.

Assist en Alert

Motorola Assist is de meest functionele app die bijgeleverd wordt op jouw Motorola toestel. De app weet wanneer jij thuis bent, in de auto zit of aan een vergadering deelneemt en past zich aan op de situatie. Als je thuis bent hoef je voortaan je telefoon niet meer in je hand te nemen, want als je gebeld wordt kan je met je stem zeggen of je wilt opnemen of niet. Ditzelfde gebeurt in de auto, waar ook je favoriete muziek automatisch via Bluetooth naar je auto kan worden gestreamd. Als in je agenda staat dat je een afspraak hebt, kan Assist je telefoon automatisch op stil zetten en ook mensen die jou proberen te bereiken een SMS sturen om te vertellen dat je op dat moment bezig bent. Dit alles is optioneel en geheel naar eigen smaak in te stellen.

In een noodsituatie is het moeilijk om snel iemand te kunnen bellen. Daarom kan Motorola Alert jou met één druk op de knop in de noodmodus zetten, en jouw nood-contactpersonen worden ingelicht en jouw locatie wordt aan hen doorgegeven. Ook kan je heel eenvoudig het noodnummer bellen of een alarm af laten gaan om de aandacht van anderen te wekken.

Migreren en Help

Als je een nieuwe telefoon aanschaft, zul je vaak alle instellingen opnieuw moeten instellen, maar ook jouw contacten, SMS'jes, telefoongeschiedenis en dergelijke moeten overzetten. Motorola Migreren help jou hier een handje bij. Want als je de app op je oude telefoon installeert, kan je direct alle gegevens naar je nieuwe toestel 'Migreren'.

Motorola Help leidt jou door de basisfuncties van je telefoon en helpt je de meest functionele instelling aan of uit te zetten. Daarnaast krijg je tips over hoe je het langs met je accu kunt doen of kan je eenvoudig vragen opzoeken binnen de app.

Uitgebreide specificaties en vergelijking met Moto G (2013)

Scherm en afmetingenMoto G (2013)Moto G (2014)
Schermgrootte4,5 inch5 inch
Schermresolutie1280x7201280x720
Hoogte129,9 mm141,5 mm
Breedte65,9 mm70,7 mm
Dikte11,6 mm11 mm
Gewicht143 gram149 gram
Opslag
Werkgeheugen1024MB1024 MB
Opslag8/16GB8GB/16GB
SD-kaartslotNeeJa
Camera
Cameraresolutie achterkant5 megapixel8 megapixel
Cameraresolutie voorkant1,3 megapixel2 megapixel
FlitsJaJa
Specificaties
Androidversie (uit de doos)Android 4.3 (Jelly Bean)Android 4.4 (KitKat)
Accucapaciteit2070 mAh2070mAh
ChipsetQualcomm Snapdragon 400Qualcomm Snapdragon 400
ProcessorkernenQuad-coreQuad-core
Kloksnelheid1,2 GHz1,2GHz
GPUAdreno 305Adreno 305
SIM kaartMicroSIM(Dual) MicroSIM
Verbindingsmogelijkheden en sensoren
WiFi-ondersteuning802.11b, 802.11g, 802.11n802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n
3G-standaardenHDSPAHDSPA, HDSPA
GPSGPS, aGPSGPS, Glonass, aGPS
Bluetooth-standaardenBluetooth 4.0Bluetooth 4.0
BewegingAccelerometers, KompasAccelerometers, Kompas

Toelichting specificatievergelijking

Omdat de accucapaciteit van de tweede generatie van de Moto G net zo groot is als die van de eerste, zal je merken dat je minder lang met je telefoon kunt doen. Dit is te wijten aan het grotere scherm, dat meer batterij verbruikt dan de kleinere, maar het met net zo veel accucapaciteit moet stellen.

Daarnaast heeft de 2014-variant een SD-kaartslot, wat voor veel mensen een uitkomst zal zijn omdat zij daar eenvoudig hun bestanden of apps op kunnen zetten en die op hun telefoon gebruiken. Bij de 2013-variant was deze niet aanwezig. Ook zal Motorola Moto G's leveren met een Dual SIM-kaartslot, waardoor er twee telefoonnummers op één toestel te gebruiken zijn, en 4G, wat bij de eerste generatie nog ontbrak.

Beschikbaarheid

De Moto G (8GB) is beschikbaar in Nederland voor 185,- in het zwart en in het wit. Opvallend is dat deze tweede generatie net zo veel kost als de eerste generatie. Hoeveel de 16 GB versie kost en waar en wanneer die te koop zal zijn is niet bekend.

Lees verder

© 2014 - 2017 Damundin, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Motorola Moto XDe Motorola Moto XNa de overname van Google in 2012 is Motorola aan de slag gegaan om een smartphone te maken. In 2013 maakten zijn hun co…
AndroidWear: Android voor op je smartwatchNu de smartphone zijn volledige inburgering in het Westen gehad heeft, wordt het tijd voor een stap vooruit in de techno…
Smart Lock instellen voor je ChromebookSmart Lock instellen voor je ChromebookVoor het ontgrendelen van je Chromebook is normaal het invoeren van een wachtwoord vereist. Google heeft voor gebruikers…
Wat heb je aan een smartwatch?Wat heb je aan een smartwatch?Smartwatches zijn in. De ontwikkeling van de slimme horloges gaat steeds sneller, zoals dat ook met smartphones gebeurt.…
De Nexus 6: Grote smartphone van Google en MotorolaAl sinds 2010 maakt Google samen met verschillende grote fabrikanten van smartphones en tablets zogenoemde Nexus-toestel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Motorola. / Wikimedia Commons
  • Androidworld, http://androidworld.nl/android-telefoons/motorola/motorola-moto-g2.html, bezocht op 03-10-2014
  • Tweakers, http://tweakers.net/pricewatch/412038/motorola-moto-g-(2014)-zwart/specificaties, bezocht op 03-10-2014
  • Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Motorola_Solutions, bezocht op 03-10-2014
  • Androidworld, Colin Baak, http://androidworld.nl/nieuws/motorola-komt-naast-nieuwe-moto-x-ook-met-nieuwe-moto-g-variant, bezocht op 04-10-2014
  • Coolblue, http://www.pdashop.nl/product/505206/motorola-moto-g-2014-zwart.html, bezocht op 04-10-2014

Reageer op het artikel "De Motorola Moto G, de versie van 2014"

Infoteur: Damundin
Gepubliceerd: 05-10-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Motorola toestellen
Schrijf mee!