InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Hoe betaalt u voor WhatsApp?

Hoe betaalt u voor WhatsApp?

WhatsApp is een berichtendienst dat ontworpen is voor meerdere platformen (cross-platform). De app is beschikbaar voor onder andere iOS (iPhone), Windows Phone en Android besturingssystemen. Op 19 februari 2014 is de dienst overgenomen voor 19 miljard dollar door het bedrijf Facebook. De app is het eerste jaar gratis en daarna kost het gebruik tussen de €0,77 en €0,99 per jaar. Dit bedrag verschilt per platform. Hoe kunt u betalen voor WhatsApp, valt dit te omzeilen en is dit verstandig of kunt u beter een alternatief zoeken voor WhatsApp?

Wat is WhatsApp

WhatsApp is een applicatie om berichten, video’s, foto’s en nog veel meer belangrijke, maar ook minder belangrijke zaken te delen met uw vrienden, familie en andere contacten. Daarnaast heeft u de mogelijkheid om smileys te versturen en groepsgesprekken aan de maken. Deze applicatie is sinds 19 februari in beheer van het bedrijf Facebook, dat met name bekend is geworden door de gelijknamige sociale media website. Iedereen die de applicatie installeert krijgt eerst een jaar gratis. Deze proefperiode wordt in sommige gevallen automatisch en gratis verlengt, maar bij nieuwe gebruikers van WhatsApp moet er een abonnement worden afgesloten van maximaal €0,99 per jaar.

Betalen voor WhatsApp?

Na een proefperiode van een jaar krijgt u een melding dat u het abonnement moet verlengen. Wanneer het abonnement precies afloopt kunt u bij de instellingen van uw account terugvinden. Bij gebruikers die de applicatie voor 17 juli 2013 al hadden geïnstalleerd blijft het gebruik van WhatsApp echter volledig gratis. Voor alle platformen werkt het betalen voor WhatsApp nagenoeg hetzelfde. Na de betaling kan het enkele werkdagen duren voordat u de betaling daadwerkelijk in uw applicatie terug kunt zien. Stap voor stap:

  1. Druk op de knop menu in de app zelf
  2. Druk op instellingen
  3. Druk account
  4. Druk op betalingsinformatie om de huidige status van het abonnement op te vragen
  5. Kies een betaaloptie om te verlengen

Kosten 1, 3 of 5 jaar verlengen

U kunt een abonnement op WhatsApp afsluiten voor een enkel jaar of voor meerdere jaren. Bij een meerjarig contract krijgt u tot 25% korting op het gebruik van de berichtendienst. Het is niet mogelijk om met IDEAL te betalen voor de app. Voor de iOS gebruikers is er een vaste prijs van €0,77 voor een jaarabonnement. De prijzen voor een abonnement bij een Android toestel zijn als volgt:
  • 1 jaar: €0,89
  • 3 jaar: €2,40 (prijs is inclusief 10% korting)

Cadeau geven

U kunt aan vriend, kennis of familielid voor u laten betalen. Dit kan handig zijn als u zelf geen creditcard of PayPal account heeft (een gratis online betaalrekening). U kunt uw vriend een link sturen via de URL betalingsmethode of uw contact kan in zijn eigen app betalen voor een contact. Op de volgende manier kunt u in WhatsApp betalen voor een vriend:

  1. Ga naar instellingen, betaalinformatie
  2. Druk op menu
  3. Druk op betaal voor een vriend
  4. Kies het contact uit
  5. Betaal middels de onderstaande betaalmogelijkheden
  6. Uw contact krijgt een melding dat het abonnement, voor hem of haar, gratis is verlengd

Betaalmogelijkheden

In de Nederlandse versie van Whatsapp is het mogelijk om op drie manieren te betalen voor een abonnement op deze, in eerste instantie gratis, dienst.

Google Wallet

Met uw Google Wallet account kunt betalen met creditcard of PayPal. Als u aangesloten bent bij KPN of T-Mobile is het mogelijk om via uw factuur van uw telefoonabonnement te betalen in de gratis portemonnee van Google. De volgende creditcards worden ondersteunt bij het betalen voor WhatsApp in Nederland en België:
  • American Express
  • Mastercard/Eurocard
  • Visa
  • Discover
  • Visa Electron

URL

U kunt in de applicatie kiezen om een URL (een link naar een website) naar een e-mailadres toe te sturen. Zo kunt u via de pc of laptop gemakkelijk online betalen met bijvoorbeeld uw creditcard, de gratis online service PayPal of met de google wallet.

iTunes

Als u gebruik maakt van WhatsApp op een iOS toestel, bijvoorbeeld de iPhone van Apple, dan kunt u met het tegoed van uw iTunesaccount het abonnement aanschaffen. U kunt bijvoorbeeld een iTuneskaart online kopen via de HEMA of in de vele benzinestations, sigarettenwinkels en supermarkten. Als u een creditcard aan uw account heeft gekoppeld kan het abonnement hier ook vanaf worden geschreven.

Omzeilen van betaling

Er zijn een aantal mogelijkheden om niet te betalen voor WhatsApp, maar om er toch gebruik van te maken. Het resetten van je telefoon, terugzetten naar fabrieksinstellingen of WhatsApp opnieuw installeren zijn echter geen opties. Het abonnement loopt gewoon door, omdat deze staat registreert op basis van uw telefoonnummer en niet uw telefoon zelf. De illegale manieren om te omzeilen zijn vaak onpraktisch en kunnen (blijvende) schade veroorzaken aan uw toestel. €0,77-€0,99.

Alternatief zoeken of toch maar betalen?

WhatsApp is sinds de oprichting in 2009 ieder jaar tot en met 2014 uitgeroepen tot de meest populaire applicatie in Nederland om gratis, op de kosten van uw telefoonabonnement en internetverbinding na, berichten te sturen naar contacten. In totaal zijn er in 2014 ruim 500 miljoen actieve gebruikers wereldwijd en verwerkt de applicatie 31 miljard berichten per dag. Bij deze berichten zitten ook 400 miljoen afbeeldingen. Als men kennis maakt met de applicatie middels een proefabonnement raken mensen verslaafd aan het gemak dat het met zich meebrengt. ‘Stuur even een appie’ horen we steeds meer terug in gesprekken tussen mensen. De meeste vrienden, familieleden en overige contacten hebben WhatsApp gedownload en om die reden gaan ze vaak over tot betaling na het proefjaar. Een abonnement van tussen de 77ct en 99ct is uiteindelijk alsnog goedkoper dan een (onbeperkt) sms bundel bij een telefoonprovider. Er zijn echter ook alternatieven, die net zo goed werken als WhatsApp, maar volledig gratis zijn in gebruik (ook na een jaar). Nadeel is dat niet iedereen deze nog gebruikt. Haal uw belangrijkste vrienden over om bijvoorbeeld over te stappen naar de nummer twee berichtendienst van Nederland Telegram Messenger of de nummer drie Kik Messenger en ontdek de vele andere functies die deze applicaties te bieden hebben als u geen zin heeft om te betalen om gratis berichten te sturen met WhatsApp.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Downloaden en gebruiken van WhatsApp op uw smartphoneDownloaden en gebruiken van WhatsApp op uw smartphoneWhatsApp is een mobile messaging software/applicatie voor uw smartphone. Dit stukje software is voor bijna alle huidige…
Hoe installeer je Whatsapp en wat kun je ermee?Hoe installeer je Whatsapp en wat kun je ermee?Inmiddels maken zoveel mensen gebruik van deze applicatie dat er bijna vanuit wordt gegaan dat je iemand ook kan ‘’‘What…
Wat is WhatsApp?Wat is WhatsApp?WhatsApp is een programma (of eigenlijk een applicatie, afgekort als app) voor smartphones. Whatsapp stelt de gebruikers…
Alternatieven voor WhatsApp op AndroidAlternatieven voor WhatsApp op AndroidWhatsApp is de laatste jaren uitgegroeid tot een enorm populaire messaging applicatie voor smartphones. Met WhatsApp kun…
WhatsApp, wat is het en hoe gebruik ik het?WhatsApp, wat is het en hoe gebruik ik het?Je hoort de naam WhatsApp regelmatig in gesprekken voorbij komen, maar je weet niet direct wat het is. Doordat je vriend…
Bronnen en referenties
  • http://www.whatsapp.com/faq/nl/android/23475382
  • http://www.pcmweb.nl/nieuws/nieuwe-versie-whatsapp-voor-android.html
  • http://www.iculture.nl/tips/betalen-voor-whatsapp-zo-werkt-het/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/WhatsApp
  • http://androidworld.nl/nieuws/whatsapp-afrekenen-via-play-store-binnenkort-echt-betalen/
  • WhatsApp app voor android
  • WhatsApp app voor iPhone

Reageer op het artikel "Hoe betaalt u voor WhatsApp?"

Reacties

J., 10-11-2015 11:03 #2
Wat is het rekeningnummer van Whatsapp met de daarbij behorende naam/adres? Ik gebruik mijn mobiel namelijk niet voor mijn betalingsverkeer en heb én wil geen paypall, wil het gewoon via mijn desktop kunnen betalen.
Graag uw reactie Reactie infoteur, 10-11-2015
Beste,

U kunt het beste contact opnemen met de klantenservice van WhatsApp. Zij hebben de meest actuele gegevens. Eventueel kunt u toch een PayPal account aanmaken, betalen en verwijderen na de transactie.

Vriendelijke groet,
Edwin

O. Middelbeek, 04-04-2015 14:25 #1
Indien volgens uw site de applicatie voor 17 juli 2013 is geïnstalleerd blijft het gebruik volledig gratis. Wij zijn gebruikers sinds 13 mei 2013 en ontvangen bericht dat abonnement verloopt op 25 april 2015 en moet worden betaald. Graag uw reaktie.

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 04-01-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Alternatieven Whatsapp
Reacties: 2
Schrijf mee!