InfoNu.nl > Electronica > Telecom > IPhone 6, nadelen en klachten

IPhone 6, nadelen en klachten

IPhone 6, nadelen en klachten De iPhone 6 lijkt niet zo'n groot succes als werd gehoopt. Helaas regende het al kort na de releasedatum klachten over de iPhone 6. Es kann nicht immer kaviar sein... maar dat is een schrale troost voor de klanten die vol vertrouwen deze nieuwe iPhone gekocht hebben. De meest gehoorde klachten zijn dat de iPhone 6 plus erg snel buigt, en dat je hoofdhaar of baardhaar tussen het aluminium en het glas vast komt te zitten. De iPhone is al jaren een van de meest populaire smartphones. Maar de iPhone 6 wordt niet zo goed ontvangen. Wellicht is Apple zichzelf voorbijgeschoten met de trend hoe dunner hoe beter. Te dun blijkt kwetsbaar, want de iPhone 6 plus blijkt buigzaam te zijn. Te buigzaam.

#hairgate, #beardgate, #bendgate

Op Twitter regent het klachten, kort nadat de iPhone 6 medio september 2014 zijn weg naar het publiek gevonden heeft. In eerste instantie voornamelijk over het te gemakkelijk buigen van de iPhone. De iPhone is dun en van aluminium en op sommige plaatsen blijkens de klagers zo zwak dat de smartphone in je broekzak een knik kan oplopen. Op Twitter wordt er de hashtag #bendgate voor gebruikt. Niet lang daarna verschijnen er ook steeds meer klachten over het feit dat het haar van bellers klem komt te zitten in de iPhone 6. Op de plaats waar het aluminium het glas raakt, in de naden, bevindt zich een kier waar je haar in verstrikt raakt. Niet alleen mensen met lang haar, maar ook mannen met een baard of lange bakkebaarden hebben er last van. Op Twitter wordt er de hashtag #hairgate voor gebruikt. Als het om baardhaar gaat, beklaagt men zich op Twitter met de hashtag #beardgate.

iPhone 6 Plus verbuigt

Vooral iPhone 6 Plus toestellen vallen niet zo goed bij de consument. De model is groter dan de iPhone 6, en buigt dus sneller in je broekzak. Het probleem treedt op als je gaat zitten en een strakke broek draagt. Kort na de verkoop van de eerste miljoenen iPhone 6 Plus toestellen, verdedigde Apple zich dat ze nog niet zo heel veel klachten binnen hadden gekregen. Dat lijkt echter een zwak argument, want de smartphone was toen nog maar pas op de markt en de iPhone 6 Plus zal niet door iedereen al in de eerste week een verbuiging oplopen. Het feit alleen al dat de iPhone 6 plus verbuigt in een strakke broekzak, lijkt een kwalijke zaak. Een smartphone moet natuurlijk helemaal niet verbuigen in je broekzak. Het probleem is echter dat aangezien 'groter maar dunner' de trend is voor moderne smartphones, dit vroeg of laat wel eens een keer ten koste moest gaan van de stevigheid.

Wat is er van waar?

Is de iPhone 6 Plus nou echt zo'n kwetsbare smartphone, of valt het eigenlijk wel mee? Is het negatieve reclame, wellicht de wereld in geholpen door concurrenten? Of is het een uit de hand gelopen grap van consumenten? Is het buigen van de iPhone 6 Plus een incident, of is de smartphone echt een miskoop? Consumer Reports deed een (volgens hen) objectieve test over de buigzaamheid van o.a. de iPhone 6 Plus. Getest en met elkaar (op buigzaamheid) vergeleken werden:
  • HTC One M8
  • Samsung Galaxy Note 3
  • LG G3
  • iPhone 5
  • iPhone 6
Uit de test kwam naar voren dat de gewone iPhone 6 nog sneller doorbuigt dan de iPhone 6 Plus (dit is de grotere uitvoering), namelijk bij een druk van ongeveer 32 kilo. De iPhone 6 Plus buigt door bij een druk van ongeveer 40 kilo. Waarom men juist klaagt over verbogen iPhone 6 Plus toestellen, komt waarschijnlijk omdat de grotere uitvoering meer ruimte inneemt in je broekzak, waardoor er ook a snel meer druk op het toestel wordt uitgeoefend als je gaat zitten. De Plus 6 is niet alleen langer maar ook dunner als de gewone iPhone 6. De smartphone uit je broekzak halen als je gaat zitten lijkt dus verstandig. Overigens is dit niet het enige merk wat buigt. Ook de HTC One M8 buigt sneller door als gemiddeld. Ook deze smartphone heeft een unibody behuizing, is dun en is voornamelijk van aluminium gemaakt. Het beste uit de buigtest kwam de Samsung Galaxi Note 3. Deze kan ruim tweemaal zoveel druk verdragen als de iPhone 6 en de HTC One M8. Ook de iPhone 5 kwam goed uit de test naar voren, net als de LG G3.

Conclusie buigzaamheid iPhone 6

Smartphones zijn kleine tablets waarmee je kunt bellen, aan het worden. Zakcomputers. Dat ze steeds dunner worden, gaat ten koste van de kwaliteit en stevigheid. De iPhone 6 is een mooie smartphone, maar wel een tikkeltje kwetsbaarder dan de meeste andere smartphones.

Apple's iOS8 problemen

Er zijn ook problemen gemeld met het besturingssysteem iOS 8 van Apple. Eerst over de mobiele verbinding, vervolgens over de vingerafdrukscanner en daarna over niet goed werkende bluetoothverbinding. De bluetoothverbinding zou instabiel zijn en vaak niet tot stand komen. De klacht is vooral gemeld in verband met de iPhone 6 en de iPhone 6 Plus, en alle Apple-toestellen met iOS 8 en hoger. Klachten die gemeld worden zijn onder andere:
  • iPhone kan geen of slechts tijdelijk verbinding maken met een carkit, waardoor de verbinding verbroken wordt, bijvoorbeeld bij het beluisteren van muziek of het beantwoorden van oproepen
Apple bracht hierop update iOS8 2 uit waarmee deze problemen bleken te zijn opgelost.
Gerelateerde artikelen
De iPhone 6 en 6 plus: verbeteringen en verschillenDe iPhone 6 en 6 plus: verbeteringen en verschillenVeel mensen hebben er lang op zitten wachten: de iPhone 6! De nieuwste iPhone is groter, dunner en sneller. Er zijn twee…
Iphone 6 versus Iphone 5S: de verschillenIphone 6 versus Iphone 5S: de verschillenDe Iphone 6 is op 9 september 2014 op de markt gekomen en is de opvolger van de Iphone 5S. De Iphone 6 is met twee versi…
Verbuiging van de iPhone 6 Plus: wat te doen?Verbuiging van de iPhone 6 Plus: wat te doen?De iPhone 6 Plus werd in september 2014 gelanceerd. De ultradunne smartphone met groot scherm biedt nog meer mogelijkhed…
De iPhone 6: wat kunnen we verwachten?De iPhone 6: wat kunnen we verwachten?Echte Apple-fans hebben het er al maanden over: de iPhone 6. Deze hypermoderne smartphone zal in het najaar van 2014 uit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andri333, Pixabay
  • http://www.telegraaf.nl/digitaal/23125867/__Apple_in_de_verdediging_om__bendgate___.html
  • http://www.iculture.nl/gebogen-iphone-bendgate-test/
  • https://www.droidapp.nl/toestellen/bendgate-galaxy-note-3-winnaar-bend-test-one-m8-laatste-onderzoek/
  • http://www.nutech.nl/gadgets/3892704/ios-8-zorgt-problemen-met-bluetooth.html
  • Foto bij artikel: © Leonardo255 | Dreamstime.com - Iphone 6 Iphone 6 Plus Photo

Reageer op het artikel "IPhone 6, nadelen en klachten"

Reactie

Cordier, 11-01-2015 12:41 #1
Geachte, dhr, mevr. Ik heb sinds kort een iphone 6. Ik heb de ios 8 geinstaleerd. Als ik nu mijn gehoorapp in heb, wordt steeds de verbinding verbroken. Doe ik het uit, dan kan ik gewoon bellen. Hoe kan dit? Mvg

Infoteur: Kisses
Laatste update: 07-10-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 1
Schrijf mee!