InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Wat is roaming?

Wat is roaming?

Wat is roaming en wat heeft het te maken met internetgebruik in het buitenland? Waarom zijn de kosten van dit internet gebruik in het buitenland vaak zo hoog en wat zijn de alternatieven. Veel vragen waar je je vaak pas in verdiept op het moment dat het eigenlijk al te laat is. Namelijk na ontvangst van de rekening van de telecom provider.

Wat is roaming?

Om mobiel internet in het buitenland te gebruiken, wordt gebruik gemaakt van de techniek die roaming heet. Daar waar in het buitenland de betreffende telecom provider niet overal, of zelfs helemaal niet beschikbaar is, maken providers gebruik van elkaars netwerk. De providers maken hierover onderling afspraken. De afspraken die men onder elkaar in rekening brengt vallen onder de roamingtarieven. Voor de gebruiker kunnen deze hoog oplopen.

Ondanks dat er Europese afspraken zijn gemaakt om de kosten op termijn in te perken. Men wil de kosten voor internet in het buiten land gelijk houden aan de kosten voor het mobiel internetten binnen de landsgrenzen, is het aan te raden om vooraf te informeren wat de kosten bij je provider zijn en op zoek te gaan naar alternatieven.

Limiet

Vanwege de Europese afspraken mogen providers hun klanten niet meer dan 59,50 inclusief BTW per maand in rekening brengen als het gaat om internet gebruik binnen de Europese Unie. Heb je binnen een kalendermaand 80 % van dit bedrag verbruikt, krijg je daarvan een melding van de provider. Bij 100 % dient de verbinding automatisch te worden geblokkeerd. Het is dan nog wel mogelijk om je provider er van op de hoogte te stellen dat je boven het bedrag uit wilt gaan, of geen melding wilt ontvangen als 80 % van het maximale bedrag is verbruikt.

Alternatief

Een alternatief voor het mobiel internetten via de eigen provider over het netwerk van een buitenlandse provider, zijn de prepaid oplossingen. Er zijn verschillende aanbieders en mogelijkheden:
  • Het is mogelijk om in het land dat je bezoekt een prepaid kaart te kopen en deze te gebruiken. Het nadeel daarvan is dat je hiermee alleen de beschikking over internet hebt in dat desbetreffende land.
  • Een optie is om gebruik te maken van internet via wifi. Hotels en dergelijke hebben doorgaans een beschikbare wifi aansluiting. Deze oplossing beperkt echter het gebruik van internet tot een aantal beperkte locaties.
  • Een andere optie is de wifi hotspot. Er zijn apparaten te koop die zijn voorzien van een simkaart en zo kunnen functioneren als een hotspot. Een hotspot is een mobiele wifi verbinding die je dan altijd bij je hebt. Je kunt hier tot 5 apparaten, afhankelijk van de aanbieder op aansluiten.

Beperken van het gebruik van internet in het buitenland

Uiteraard kun je ook het gebruik van internet in het buitenland beperken. Hieronder een aantal tips die je daarbij kunnen helpen.
  • Schakel automatische updates van software uit. Als je software een nieuwe update binnen haalt via een internet verbinding, kost dit MB's en daarmee veel geld.
  • Vermijd filmpjes op YouTube en Facebook. Het bekijken van deze filmpjes kost veel MB's, helemaal wanneer het om HD-kwaliteit gaat.
  • Download geen films of mp3's in het buitenland.
  • Vermijd daarnaast ook streaming uitzendingen van radio of tv. Ongemerkt haal je hier veel MB's mee binnen.
© 2015 - 2019 Evertse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Abonnement of prepaid bellenAbonnement of prepaid bellenWat is goedkoper, een gsm-abonnement in 2019 afsluiten of prepaid bellen? Je kunt kiezen voor een flexibel abonnement, e…
Hoe goedkoop mobiel bellen in 2019?Hoe goedkoop mobiel bellen in 2019?Goedkoop mobiel bellen in 2018 en 2019? Zonder een mobiele telefoon kun je tegenwoordig echt niet meer. Dan kan het verk…
De Dongel van KPN voor mobiel internetten op de laptopDe Dongel van KPN voor mobiel internetten op de laptopDe Dongel van KPN maakt mobiel internetten eenvoudig. Dit is een duidelijke stap voorwaarts. Het is eenvoudig met laptop…
Huawei Mobile Wifi Router (Mifi): Handig voor onderweg!Huawei Mobile Wifi Router (Mifi): Handig voor onderweg!Anno 2015 is er bijna overal wel een wifi-netwerk beschikbaar. Gratis of tegen weinig kosten. Dit zijn vaak plekken als…
Bronnen en referenties
  • http://www.mobielinternetkiezen.nl/

Reageer op het artikel "Wat is roaming?"

Infoteur: Evertse
Gepubliceerd: 02-01-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!