InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Vaste en mobiele telefoons speciaal voor ouderen en senioren

Vaste en mobiele telefoons speciaal voor ouderen en senioren

Op zoek naar een telefoon speciaal voor ouderen? Er bestaan anno 2015 een tientallen telefoons die speciaal voor bejaarden, senioren en ouderen in het algemeen zijn gemaakt. Veel mensen kopen dit soort seniorentelefoons speciaal voor hun ouders, omdat zij steeds meer moeite krijgen met het lezen van een klein scherm, de kleine toetsen van een normale telefoon en het horen van stemmen door een luidspreker. Vaak zijn de bejaardentelefoons uitgerust met een speciale alarmknop. Welke vaste telefoons zijn in 2015 te koop en erg geschikt voor ouderen? En bestaan er ook mobiele seniorentelefoons?

Een seniorentelefoon

Veel mensen zijn anno 2015 op zoek naar een geschikte telefoon voor zichzelf, of voor hun ouders die steeds ouder worden. De toetsten van een normale telefoon zijn eigenlijk te klein aan het worden en ook het scherm wordt steeds minder goed leesbaar voor bejaarden, senioren of ouderen. Een seniorentelefoon of GSM voor ouderen biedt uitkomst. Deze telefoons zijn speciaal gemaakt voor mensen waarbij het zicht, gehoor en de motoriek minder aan het worden is. Ook zijn deze telefoons vaak voorzien van een speciale alarm- of noodknop. Als iemand deze knop ingedrukt houdt word er automatisch een vooraf ingesteld nummer gebeld. Let goed op dat je dit nummer in een seniorentelefoon verandert, vaak staat het alarmnummer 112 in Nederland of 112, 100 in Belgische landen.

Functies van een (mobiele) telefoon die handig zijn voor ouderen

Voor oudere mensen vormen de volgende kenmerken en functionaliteiten van de telefoon zeer welkom hulpmiddel:
  • Een nood- of alarmknop waarmee er, na indrukken, automatisch een vooraf ingesteld nummer gebeld wordt. Vaak wordt eerst het bovenste voorkeursnummer gebeld. Als deze niet opneemt automatisch een volgend telefoonnummer
  • Een groot en helder scherm
  • Grote toetsen om telefoonnummers in te voeren en de seniorentelefoon te bedienen
  • Lange batterijduur
  • Functie om met één knop een nummer te herhalen bij in gesprek
  • Een zaklamp functie
  • Heldere verlichting bij het toetsenbord
  • Volume beltoon en volume gesprekken extra hard instelbaar
  • Grote en heldere LED-verlichting om aan te geven als de telefoon een bericht heeft ontvangen of er gebeld wordt
  • Een oplaadstation waar het toestel in opgeladen kan worden. Gedoe met een kleine oplaadkabel is minder geschikt voor ouder wordende mensen
  • Een simkaart plaatsing mogelijk van een aanbieder waarbij beltegoed automatisch opgewaardeerd kan worden
  • Een duidelijke handleiding met grote letters

Mobiele seniorentelefoons

Enkele voorbeelden van mobiele telefoons die uitermate geschikt zijn, en in 2015 te koop zijn in (online) winkels, in Nederland en België. Deze telefoons kunnen dus ook buitenshuis worden gebruikt.

Senioren Telefoon B600 van Mmobiel

Deze telefoon heeft een noodoproep functie en een zeer groot en helder beeldscherm. Als je gebeld wordt hoor je dit aan de zeer harde beltoon en je ziet het aan de verlichting aan de achterkant van het toestel. Het toetsenbord wordt verlicht met heldere oranje verlichting. De adviesprijs in 2015 is €59,99.

Alcatel 20.00 zwart voor senioren

De mobiele telefoon van het merk Alcatel met nummer 20.00 is speciaal gemaakt voor senioren. Op de rug van de telefoon is een knop aanwezig voor de ‘emergency call’. Na het indrukken worden vijf telefoonnummers achterelkaar gebeld totdat er iemand opneemt. Deze nummers kunnen vooraf worden geprogrammeerd. De telefoon kan extra hard worden gezet en ook het niveau van de trilfunctie kan worden aangepast. Adviesprijs in 2015 is €79,99

Vaste seniorentelefoons

Vaak is een huistelefoon voor senioren voldoende om bereikbaar te zijn. De volgende telefoons zijn slechts enkele voorbeelden van alle beschikbare vaste telefoons voor senioren:

Fysic FM 9700 Senioren telefoon

De grote rode telefoon is van het merk Fysic en heeft naast de functies die een telefoon voor ouderen moet bezitten ook een camera. Als je gebeld wordt hoef je alleen maar de telefoon op te klappen. Na het telefoontje kan de verbinding worden verbroken door de telefoon weer dicht te klappen. Het beeldscherm is fel verlicht en de telefoon is geschikt voor alle simkaarten; hij is SIM-lock vrij). De alarmtoets kan in geval van nood worden gebruikt.

Fysic FX-6000 en FX-5700

Het bedrijf Fysic is een bekend bedrijf op het gebied van aangepaste telefoon. Ze hebben meerdere modellen in de FX-serie huistelefoons. Deze telefoons zijn allemaal geschikt voor zowel Belgische als Nederlandse aansluitingen. De twee telefoons met nummer 6000 en 5750 hebben allebei een noodknop en een groot toetsenbord met grote toetsen. Adviesprijzen liggen in 2015 rond de €50.

Profoon TX-565 Vaste senioren telefoon

De enige telefoon die aan een draad vastzit uit de lijst. Deze analoge telefoon kan op een tafeltje worden neergezet, maar ook aan de wand worden gemonteerd. Erg handig als de gebruiker bijvoorbeeld erg vergeetachtig aan het worden is en daarbij voorwerpen kwijtraakt. De telefoon is voorzien van een groot toetsenbord en een aparte indicatie voor binnengekomen voicemails. Er kunnen drie voorkeursnummers worden ingevoerd die met een simpele druk op de knop gebeld kunnen worden.
Gerelateerde artikelen
Red je in het water gevallen telefoonIs je telefoon (of mp3speler) gelijk verloren als je hem per ongeluk in het water hebt laten vallen? Nog niet. Probeer h…
Geld verdienen: je oude mobiele telefoon verkopenGeld verdienen: je oude mobiele telefoon verkopenGeld verdienen door je oude mobiele telefoon te verkopen is heel simpel en het is bovendien zo geregeld. Via Envirofone…
Help mijn mobiele telefoon is nat geworden, wat nu?Help mijn mobiele telefoon is nat geworden, wat nu?Een ongelukje is gauw gebeurd, zo ook met je mobiele telefoon. Vaak heb je hem in een borstzakje of broekzak en kan hij…
Geld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld ontvangen voor oude mobiele telefoon. Een oude mobiele telefoon is geld waard. Je oude mobiel verkopen kan op versc…
Telefoonangst, bang zijn om te bellen of gebeld te wordenTelefoonangst, bang zijn om te bellen of gebeld te wordenVoor veel mensen is het herkenbaar: angst voor de telefoon. Men heeft er moeite mee de telefoon op te nemen om te bellen…
Bronnen en referenties
  • http://www.seniorentelefoonwinkel.nl/
  • http://www.seniorentelefoonstore.nl/category/192728/top-10-seniorentelefoons.html
  • http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/telefonie/mobiele-telefoons/extra/seniorentelefoon/
  • http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/seniorentelefoon/N/0/Nty/1/search/true/searchType/qck/sc/media_all/index.html?_requestid=312960
  • http://www.fysic.nl/producten/huistelefoons
  • http://www.fysic.nl/producten/huistelefoons/vaste-telefoons/

Reageer op het artikel "Vaste en mobiele telefoons speciaal voor ouderen en senioren"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 10-02-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!