InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Samsung Galaxy S6 vs S5: de verschillen

Samsung Galaxy S6 vs S5: de verschillen

Samsung Galaxy S6 vs S5: de verschillen Vanaf 10 april 2015 is de Samsung Galaxy S6 op de Nederlandse markt verkrijgbaar. Het toestel moet de concurrentie aangaan met onder andere de iPhone 6 en is de opvolger van de Samsung Galaxy S5. Naast de S6 komt ook de S6 Edge op de markt. Wat zijn de functies van de Galaxy S6 en wat zijn de verschillen met de voorganger?

Ontwerp en behuizing

Het ontwerp van de Galaxy S6 verschilt van de S5. Waar de S5 gemaakt is van kunststof bestaat de S6 uit glas en metaal, waardoor de S6 robuuster aanvoelt en deze een goede grip heeft door de afwerking tussen het metaal en glas. Qua afmetingen verschillen de beide toestellen weinig van elkaar. De S6 heeft een lengte en breedte van 143,4 en 70,5 mm, waar dit bij de S5 142 en 72,5 mm is. De S6 is wel dunner dan de S5, namelijk 6,8 mm ten opzicht van 8,1 mm van de S5. Verder is de scanner van de vingerafdruk verschillend. Waar de vinger eerst over de thuisknop geswiped moest worden, hoeft de vinger nu alleen nog op de thuisknop gelegd te worden. De vingerafdruk wordt hierdoor beter herkend. Er kan bij de S6 uit vier verschillende kleuren worden gekozen: blauw, wit, zwart en goud. Dit zijn dezelfde kleuren als bij de S5.

Beeldscherm en resolutie

De grootte van het beeldscherm is ongewijzigd gebleven. Deze bedraagt net als bij de S5 5,1 inch. De resolutie is echter flink verbeterd. Waar de S5 een resolutie heeft van 1920 x 1080 pixels, heeft de S6 een resolutie van maar liefst 2560 x 1440 pixels. Ook de helderheid ligt met 600 cd/m2 (candele per vierkante meter) hoger dan de 436 cm/m2 die de S5 heeft. Net als bij de S5 maakt ook de S6 gebruik van het Super Amoled beeldscherm.

Camera

De camera is grotendeels hetzelfde als de S5. Beide toestellen beschikken over een 16 megapixel camera. Ook de resolutie is met 2988 x 5312 pixels gelijk aan de S5. Wel is het diafragma verbeterd. De diafragma bepaalt hoeveel natuurlijk licht er opgevangen kan worden door de camera. De S6 heeft een diafragma van f/1.9 waarmee meer licht wordt opgevangen dan de S5, die over een diafragma van f/2,2 beschikt, zodat de kwaliteit van de foto's toeneemt. Ook de kwaliteit van video's is toegenomen van 5 megapixel naar 12 megapixel. Door op de vingerafdrukscanner te klikken, kan snel een selfie gemaakt worden. De camera is tijdens het gebruik van een app snel te openen door te dubbelklikken op de thuisknop. Zo kan op elk moment snel een foto gemaakt worden.

Processor/accu

Het werkgeheugen van de S6 is verbeterd van 2 GB (S5) naar 3 GB. Ook de standaard opslagruimte is verhoogd. De laagste opslagruimte is verdubbeld van 16 GB bij de S5 naar 32 GB. Er wordt gebruik gemaakt van een Exynos chip. Dit is een kleinere chip dan de S5 waardoor de prestaties efficiënter en energiebesparend zijn. De acht kernen 64 bit processor is een krachtigere processor dan de S5 waardoor taken sneller uitgevoerd kunnen worden. Vooral bij zwaardere apps (uitgebreide games) is het verschil goed merkbaar. De batterij is met 2550 mAh kleiner dan de 2800 mAh batterij van de S5, echter vangt de zuinigere processor dit verlies op. Een extra is dat de Galaxy S6 draadloos opgeladen kan worden. Samsung is bezig met een wereldwijde dekking voor draadloze oplaadstations (in auto's, restaurants, stations e.d.). De batterij is hiermee in een halfuur voor 50% opgeladen.

Besturingssysteem

Waar de Galaxy S5 op de Android 4.4. KitKat draait, maakt de S6 gebruik van de Android 5.0. Lollipop. Bij de S5 was er veel kritiek op de grote hoeveelheid standaard apps. Op de Android 5.0. Lollipop staan 40% minder standaard apps en er zijn 80% minder meldingen of popups. Op de S6 zijn ook standaard Skype, Onenote (voor notities) en Onedrive (cloud opslag) geïnstalleerd.

De Galaxy S6 Edge

Naast de introductie van de S6 komt ook de S6 Edge op de markt. De Edge heeft een aflopend scherm aan de zijkanten, wat de kwaliteit van het kijken van filmpjes en video's verbetert. Daarnaast kan er vanaf de zijkant door bepaalde apps geswiped worden en kun je kleuren toekennen aan contacten. Wanneer de telefoon met het scherm naar beneden ligt, kun je door middel van het oplichten van een kleur aan de zijkant toch zien wie er belt.

Conclusie

De Galaxy S6 biedt een aantal verbeteringen ten opzichte van de S5 aan, met name in het uiterlijk, de krachtigere processor, een verbeterde camera en een gebruikersvriendelijker besturingssysteem. De startprijs (afhankelijk van het opslag geheugen) bedraagt bij de S6 699 euro. Voor de S6 Edge dient 849 euro betaald te worden.
© 2015 - 2019 Frank1982, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Samsung Galaxy S8De Samsung Galaxy S8In 2017 is de Galaxy S8 het nieuwe vlaggenschip van Samsung. Als opvolger van een van de meest verkochte smartphones van…
Bronnen en referenties
  • http://www.nu.nl/mobiel/4001810/vergelijking-verschil-tussen-galaxy-s6-s5-iphone-6-en-htc-one-m9.html
  • https://www.droidapp.nl/toestellen/samsung-galaxy-s6-vs-samsung-galaxy-s5-de-verschillen/

Reageer op het artikel "Samsung Galaxy S6 vs S5: de verschillen"

Infoteur: Frank1982
Gepubliceerd: 09-03-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!