InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Samsung Galaxy S6 versus S4: de verschillen

Samsung Galaxy S6 versus S4: de verschillen

Samsung Galaxy S6 versus S4: de verschillen De Galaxy S6, de nieuwste smartphone van Samsung, is vanaf 10 april 2015 verkrijgbaar op de Nederlandse markt. De S6 volgt de Galaxy S5 en Galaxy S4 op en moet door een ander ontwerp en diverse nieuwe functies de strijd aangaan met onder andere de iPhone 6 van Apple. Gebruikers van de Galaxy S4 kunnen de S5 overslaan en direct de S6 aanschaffen. Welke functies en opties biedt de Galaxy S6 en waarin verschillen de S6 en de S4 van elkaar?

Artikelindeling

Ontwerp en behuizing

Het verschil in het ontwerp komt voornamelijk door de afwerking en het materiaalgebruik. De S4 heeft een kunststof buitenkant, terwijl de buitenkant van de S6 bestaat uit aluminium aan de zijkant en glas aan de voor- en achterkant. Qua afmetingen is de S6 met 143 x 71 x 6,8 mm langer, breder en dunner dan de S4 met afmetingen van 136,6 x 69,8 x 7,9 mm. Het gewicht is nagenoeg hetzelfde. De S4 weegt 130 gram, de S6 138 gram. De S4 heeft iets meer keuze uit verschillende kleuren, namelijk zwart, wit, blauw, paars, rood, bruin en roze. De S6 komt in de kleuren blauw, wit, zwart en goud op de markt. Een andere extra functie is de vingerafdrukscanner, die niet in de S4 aanwezig is.

Beeldscherm en resolutie

Het beeldscherm van de S6 is 5,1 inch, waar de S4 een beeldscherm van 4,9 inch heeft. Daarnaast is de resolutie flink verbeterd. Het beeldscherm van de S4 is een 1080p full HD scherm met 1080 x 1920 pixels. De S6 overtreft dit met een 1440 full HD scherm met 2560 x 1440 pixels. Ook de helderheid is verbeterd. De S4 heeft een helderheid van 310 cm/m2 (candele per vierkante meter), terwijl de S6 een helderheid heeft van 600 cd/m2. Beide toestellen maken gebruik van het Super Amoled beeldscherm, die ook door de S5 wordt gebruikt.

Camera

De S6 heeft een 16 megapixel camera, terwijl de S4 een 13 megapixel camera heeft. Overigens beschikt de Galaxy S5 ook al over een 16 megapixel camera. Daarnaast is de camera van de S6 voorzien van optische stabilisatie, waarmee onscherpte kan worden gecompenseerd. De S6 beschikt over een lager diafragma (f/1.9) dan de S4 (f/2.2). Een lager diafragma betekent dat er meer natuurlijk licht opgevangen wordt tijdens het maken van de foto's. De kwaliteit van foto's neemt hierdoor toe. In tegenstelling tot de S4 heeft de S6 ook een 5 megapixel frontcamera, waarmee scherpe selfies gemaakt kunnen worden. De kwaliteit van de videocamera is verbeterd van 5 megapixel naar 12 megapixel. Ook kan de S6 sneller de camera openen door te dubbelklikken op de thuisknop.

Processor/accu

Het werkgeheugen van de S6 is verbeterd van 2 GB (S4) naar 3 GB. De standaard opslagruimte is verdubbeld van 16 GB bij de S4 naar 32 GB. De S6 maakt gebruik van een Exynos chip, die kleiner is dan de chip die in de S4 gebruik wordt. De prestaties zijn efficiënter en het toestel gebruikt hierdoor minder energie. Hiermee wordt de kleinere batterij, die door het nieuwe design overigens niet verwisseld kan worden, ruimschoots gecompenseerd. De S6 heeft een acht kernen 64 bit processor waarmee taken sneller uitgevoerd kunnen worden dan de S4. Bij normaal gebruik is dit verschil nauwelijks merkbaar, echter bij zware apps, zoals uitgebreide apps, is er wel degelijk verschil tussen de twee toestellen. De S6 kan in tegenstelling tot de S4 draadloos worden opgeladen. Samsung wil een wereldwijde dekking draadloze oplaadstations (in auto's, restaurants, stations e.d.) realiseren, waardoor de S6 overal kan worden opgeladen.

Besturingssysteem

De S6 maakt gebruik van het besturingssysteem Android 5.0. Lollipop, terwijl de S4 de Android 4.4. KitKat als besturingssysteem heeft (hetzelfde besturingssysteem als de S5). Het grote verschil is dat de Android 5.0. Lollipop ongeveer 40% minder standaard apps heeft en dat het aantal meldingen of pop-ups met 80% wordt gereduceerd. De vele standaard apps en meldingen werden door veel S4 en S5 gebruikers als onnodig ervaren. De apps Skype, Onenote (een app voor het maken van notities) en One drive (opslag via de Cloud) zijn standaard op de S6 geïnstalleerd.

De Galaxy S6 Edge

Naast de standaard S6 komt ook de S6 Edge uit. De S6 Edge heeft een beeldscherm wat over de zijkanten doorloopt, waardoor een betere kijkervaring tot stand komt. Vanuit de zijkant zijn bepaalde apps te openen. Door het toekennen van kleuren aan contacten kun je zien wie er belt, ook al ligt de telefoon met het scherm naar beneden.

Conclusie

De Galaxy S6 is vooral verbeterd door de hogere kwaliteit van de camera, het luxe design, de processor die zware taken sneller weet uit te voeren en een besturingssysteem wat overzichtelijker is. De adviesprijs van de S6 is 699 euro (bij het standaard geheugen van 32 GB). De S6 Edge moet 849 euro gaan kosten.
© 2015 - 2019 Frank1982, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Samsung Galaxy S8De Samsung Galaxy S8In 2017 is de Galaxy S8 het nieuwe vlaggenschip van Samsung. Als opvolger van een van de meest verkochte smartphones van…
Bronnen en referenties
  • http://www.samsunggalaxys4.nl/samsung-galaxy-s4-versus-galaxy-s6-twee-generaties-naast-elkaar/

Reageer op het artikel "Samsung Galaxy S6 versus S4: de verschillen"

Infoteur: Frank1982
Laatste update: 23-03-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!