InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Een gratis mobiel abonnement, bestaat het echt?

Een gratis mobiel abonnement, bestaat het echt?

Een gratis mobiel abonnement, bestaat het echt? Bijna iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon. Als je wel eens hebt geprobeerd om uit te zoeken wat voor jou de beste en goedkoopste telefoonaanbieder is, dan weet je wat een enorme uitdaging het is om de aanbiedingen van alle providers helder te krijgen. Het zou leuk zijn als er een mobiel abonnement is waarbij je geen maandelijkse kosten hebt maar wel iedere maand gewoon gratis kan bellen, sms'en en internetten. Sinds het eind van 2014 is die mogelijkheid er ook. Een mobiele provider die geen maandelijkse kosten in rekening brengt en waarbij je gratis belminuten krijgt. Is het inderdaad zo mooi en zitten er addertjes onder het gras?

Iets met bomen en bos

Er zijn veel aanbieders van mobiele telefonie en het aantal groeit. Naast de meest bekende mobiele providers komen er ook meer onbekendere namen ten tonele. Iedere provider heeft zijn eigen aanbiedingen, meestal zelfs meer dan één tegelijk. Als je probeert wijs te worden uit de wirwar van aanbiedingen van alle providers dan krijg je al snel het gevoel dat je helemaal niet meer weet wat je moet kiezen. Veel mensen die de aanbiedingen van mobiele providers gaan vergelijken zien op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Mobiel abonnement met toestel, maar welk toestel? Sim only, maar welke is de beste en goedkoopste? Je komt er bijna niet meer uit.

Gratis mobiel abonnement

In Amerika is het al een groot succes, providers die een mobiel abonnement aanbieden waarbij je maandelijks geen kosten verschuldigd bent terwijl je wel belminuten, sms en Mb's krijgt. Gratis bellen dus. Dit concept komt nu ook langzaam maar zeker naar Nederland overgewaaid. Sinds eind 2014 is Choozze als eerste aanbieder van zo'n gratis abonnement actief in Nederland.

Gratis en onbeperkt

Choozze is dus de eerste aanbieder van gratis mobiele telefonie in Nederland. Daarnaast hebben ze een abonnement waarmee je onbeperkt kunt bellen, sms'en en internetten.

Gratis

Het gratis abonnement draagt de naam Choozze Zero. Om dit abonnement af te sluiten betaal je eenmalige aansluitkosten, op dit moment is dit 25,00. Deze aansluitkosten zijn de enige kosten die je betaalt. Hierna zijn er geen maandelijks terugkerende kosten meer. Je krijgt zelfs 100 belminuten, 100 sms berichten en 100 Mb gratis, iedere maand opnieuw. Bel of sms je niet zoveel en maak je niet veel gebruik van internet, dan zal je dus echt een gratis abonnement hebben met gratis belminuten. Je gaat pas betalen als je de 100 belminuten, 100 sms berichten of 100 Mb in 1 kalendermaand overschrijdt. Hierna ga je voor al je verbruik in die maand betalen. Dit wordt achteraf automatisch in rekening gebracht.

Bundels

Het gratis abonnement is uit te breiden met bundels. Deze bundels kan je gewoon gratis toevoegen en weer beëindigen wanneer je dat wilt. Ook daar zit geen lange contractsduur aan. Wijzigingen gaan in per de 1e van de volgende maand.

Onbeperkt

Naast een gratis abonnement en de losse bundels is er ook een abonnement waarbij je onbeperkt kan bellen, sms'en en internetten. Dit geldt voor gebruik binnen Nederland en een groot aantal landen in Europa. Voor onbeperkt wordt de zogenaamde 'fair use policy' toegepast. Met andere woorden, als je met het gebruik extreem ver over het gemiddelde gebruik van de andere klanten heen gaat, dan word je aangesproken op je belgedrag. Ervan uitgaand dat dat niet het geval is, dan is onbeperkt ook echt onbeperkt.

Waarom een gratis abonnement wordt aangeboden

In Amerika doen providers die gratis abonnementen leveren het goed. Van klanten die zich echt goed weten te beheersen en binnen de gratis bundels blijven worden deze providers niet veel wijzer. Het idee achter het gratis mobiele abonnement is dat klanten extra bundels gaan afnemen of overstappen naar het onbeperkt bellen abonnement. Een bundel met 100 belminuten en zeker ook 100 Mb in de maand is voor de gemiddelde gebruiker met een smartphone tegenwoordig niet meer voldoende. Er zal dan ook al snel een bundel extra worden afgesloten. Het succes van dergelijke providers is er dan ook op gericht om klanten binnen te halen met het gratis abonnement waarna in veel gevallen upgrades aan het abonnement worden toegevoegd.

Ook niet onbelangrijk

De klantenservice van de hier besproken aanbieder ziet er in eerste instantie gelikt uit. Contact is, zoals het tegenwoordig vaak gebeurt, mogelijk via telefoon, email, Twitter en Facebook. Uit eigen ervaring, en ervaringen die je terugvindt in diverse forums of reviews, lijkt de klantenservice op dit moment toch minder efficiënt te zijn dan je in eerste instantie zou denken. Mijn eigen ervaring, opgedaan uit het stellen van een vrij eenvoudige vraag via email, is minder positief. Op mijn vrij eenvoudige vraag ontving ik een antwoord die bij mij alleen maar meer vragen losmaakte in plaats van mijn vraag te beantwoorden. Dezelfde vraag heb ik in vier e-mails teruggebracht naar een gesloten vraag waar eigenlijk alleen met 'ja' of 'nee' geantwoord kon worden. Zelfs dat gaf niet een geheel sluitend antwoord. Mijn advies hierin is om geen contact te zoeken via de digitale media maar gewoon via de telefoon.

Choozze maakt gebruik van het 3G netwerk van T-Mobile. Over dit netwerk hoor je uiteenlopende verhalen. Uit deze verhalen kan je opmaken dat de dekking van het netwerk niet overal even goed is, zeker in vergelijking met de grotere spelers op de telecom markt in Nederland. Ook is er niet bekend of er in de toekomst gebruik gemaakt gaat worden van het 4G netwerk.

Meer aanbieders

Er is nog een aanbieder van gratis mobiele telefonie die zijn pijlen heeft gericht op Nederland. Op dit moment is nog niet bekend of, en eventueel wanneer, deze provider daadwerkelijk in Nederland van start gaat. Over het aanbod kan dan ook nog niets worden gezegd.
© 2015 - 2019 Panic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis smartphone is lening en dus met BKR registratieGratis smartphone is lening en dus met BKR registratieEen gratis smartphone met abonnement is natuurlijk niet echt gratis. Een gratis mobieltje of smartphone in 2019 is ook e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een gratis mobiel abonnement, bestaat het echt?"

Reactie

Hugo, 05-02-2016 16:05 #1
Neem je een abonnement op 17 januari en krijg je bericht dat je abonnement per 1 februari wordt beëindigd! Droom lekker verder Choozze! Ik kom nooit meer terug!

Infoteur: Panic
Gepubliceerd: 16-03-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 1
Schrijf mee!