InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Samsung Galaxy S6 - duur of geld waard?

Samsung Galaxy S6 - duur of geld waard?

Samsung Galaxy S6 - duur of geld waard? 'Next is now' is dé slogan van het nieuwe vlaggenschip van Samsung. Samsung heeft zijn assortiment namelijk uitgebreid met de Samsung galaxy s6 en Samsung S6 (edge). De Samsung Galaxy S6 is een van de beste en 'mooiste' Android-telefoons die er tot nu toe is geproduceerd. De telefoon kost echter op de releasedatum zo'n 700 euro. Deze prijs zal langzamerhand natuurlijk gaan dalen. De vraag blijft echter: is de Samsung S6 wel zoveel geld waard?

Uiterlijk: dun, mooi design met metalen behuizing

Bij het zien van de nieuwe Samsung s6, is er een grote verandering te zien. Samsung was altijd wel goed, maar het uiterlijk van de Samsung S serie was minimaal. Hiervoor bestond de gehele lijn uit plastic mobielen, die alles waren behalve echt mooi en stijlvol. Met de S6 komt daar grote verandering in. De s6 heeft een hoogwaardig design met een flinterdunne premium behuizing van glas en metaal. Het plastic gevoel bij Samsung is dan ook in een klap veranderd.

Scherm

De telefoon heeft een mooi formaat van 5,1 inch, met een goed QHD scherm. Het scherm is flink verbeterd ten opzichte van de S5 en telt nu 2560 bij 1440 pixels. Door het super amoled paneel zullen foto's, filmpjes en andere media extra mooi tot uiting komen. De telefoon beschikt zelfs over de functie om goed beeld te krijgen in het zonlicht. Wanneer je buiten bent en de zon schijnt erg fel, dan gaat hij automatisch over op de zon-modus. De kleuren worden scherp en het contrast past zich aan, hierdoor kan je ook dan alles goed lezen op je mobiel.

Hardware

Net zoals het scherm is ook de hardware goed verbeterd. Hij wordt aangedreven door een 64-bit met een octacore-processor geklokt op 2,1 GHz en 1,5GHz en 3 GB DDR4-geheugen. Doordat de hardware zo goed op elkaar is afgesteld is de mobiel veel efficiënter, wordt hij minder snel warm en zal minder energie verbruiken. Daarnaast is het een hele snelle mobiel en dat is een groot pluspunt. Nadeel is wel dat hij nog af en toe vastloopt en zich dan opnieuw opstart. Dit kan echter wel mogelijk verholpen worden op het moment dat Samsung een software update toepast.

Multimedia

De multimedia is op verschillende fronten goed verbeterd. De camera is met zijn 16MP, 5MP front en 4K videokwaliteit erg goed. Door twee keer op de home-knop te klikken, kun je meteen de mooiste foto's schieten. Er zijn vele nieuwe camera-opties en met deze camera kan je ook in het donker mooie foto''s maken. Tijdens het filmen kan je door middel van touchfocus de video focussen op een bepaald deel van het beeld. Dat deel komt naar voren en de rest wordt wat waziger, een aanrader voor mooie videobeelden!
Het luisteren naar muziek is niet veel verbeterd. Op volledig volume blijft het wat krakerig en niet mooi zuiver. Echter is het geluid met een headset al een stuk beter en kan je daarbij zelfs een eigen gehoorprofiel maken. Het geluid wordt dan aan jouw oren op het juiste niveau aangepast.

Software

De software draait op Android 5.0 Lollipop met daarbij een gestroomlijnde TouchWiz-interface. Handig en vernieuwend is het feit dat je vensters kan verkleinen en kan verplaatsen. Daarnaast kan je ook weer gebruik maken van een splitscreen, waarbij je bijvoorbeeld Facebook en WhatsApp tegelijk op je beeldscherm kan gebruiken. Ook zitten de 'standaard' applicaties er niet meer standaard op, maar kan je ze gemakkelijk downloaden in de Galaxy store. Hiermee hebben ze een mooie stap gemaakt, waarbij je niet meer allemaal standaard app's erop hebt staan.

Batterij

De batterij is niet zo super als de rest van de mobiel. Hij gaat gemiddeld zeker een dag mee, maar daarbij praat je over zo'n 3,5 uur letterlijk gebruik. Zit je soms uren op je telefoon, dan gaat hij niet lang mee. Voordeel is wel dat hij snel kan worden opgeladen. De telefoon is na 1,5 uur helemaal opgeladen. Daarnaast heeft hij de mogelijkheid om hem draadloos op te laden, maar de batterij is helaas niet meer vervangbaar.

Handige extra's

De mobiel kan je gebruiken om je hartslag te meten, maar ook zit er een stressmeter en een bloedzuurstofmeter op. Daarnaast kan je door middel van een vingerafdrukscan je mobiel ontgrendelen. Dit is een fijne toevoeging waardoor je hem snel kan gebruiken.

Conclusie

Pluspunten:

  • Veel mooier design
  • Erg mooi scherm
  • Super prestaties
  • Goede vingerafdrukscanner
  • Erg goede camera

Nadelen:

  • Slechte batterij
  • Op het 'glas' zie je wel snel vingerafdrukken
  • Geheugen niet uitbreidbaar
  • Batterij niet vervangbaar

De nieuwe Samsung S6 is in ieder geval al veel meer zijn geld waard dan de vorige varianten van de S-serie. De kwaliteit van de behuizing is nu veel beter, de camera behoort tot de beste telefoons en met zijn presentaties is hij een erg snelle Android-telefoon. Toch zijn er een aantal nadelen, die voor sommige mensen wel/niet belangrijk zijn. Dit ligt natuurlijk aan je zelf, maar in principe is hij dus zeker het bedrag waard.

Belangrijkste specificaties op een rijtje

Specificatie Aanwezig op Samsung s6
Afmetingen 143.4 mm bij 70.5 mm bij 6.8 mm
Display 5,1 inch
Resolutie 1140 bij 2560 pixels
Camera 16 megapixel en front 5 MP
Intern geheugen 32, 54 of 128 GB, niet uitbreidbaar
Batterij capaciteit 2250 mAh, niet vervangbaar
© 2015 - 2019 Lin25, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Samsung Galaxy S8De Samsung Galaxy S8In 2017 is de Galaxy S8 het nieuwe vlaggenschip van Samsung. Als opvolger van een van de meest verkochte smartphones van…
Bronnen en referenties
  • http://www.samsung.com/nl/galaxys6/
  • http://www.androidplanet.nl/samsung/galaxy-s6/

Reageer op het artikel "Samsung Galaxy S6 - duur of geld waard?"

Infoteur: Lin25
Gepubliceerd: 29-04-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!