InfoNu.nl > Electronica > Telecom > De Light Phone: een telefoon en meer niet

De Light Phone: een telefoon en meer niet

De Light Phone: een telefoon en meer niet We kunnen steeds meer met onze smartphones. Je kan het zo gek niet bedenken: internetten, via verschillende social media communiceren met onze contacten, gamen, de agenda bijhouden. We kunnen niet meer zonder de smartphones. Maar wat nou als je een telefoon zou hebben waarmee je enkel kan bellen. Dan is de Light Phone dé oplossing! De Light Phone is een lichtgewicht onder de mobiele telefoons. Kenmerkend voor deze telefoon is de manier waarop het zo geproduceerd is dat je er maar één ding mee kan: bellen. Dit neemt veel stress weg en je hebt een toestel bij de hand waarmee je altijd te bereiken bent en altijd anderen kunt bereiken.

Een telefoon om mee te bellen en meer niet

Vele mensen zoeken naar smartphones die van alles wat kan. Denk maar aan het mogelijk maken van het spelen van games en een toestel dat de toegang tot het internet biedt. Daarnaast een toestel dat ook de agenda bij kan houden welke weer gesynchroniseerd kan worden met de agenda op de pc. Misschien zijn anderen wel op zoek naar een smartphone die uitstekend geschikt is als mp3 speler of de mogelijkheid heeft tot het kijken en editen van filmpjes. De mogelijkheden van de smartphones zijn eindeloos en we kunnen niet meer zonder. Maar wat nou als iemand op zoek is naar een telefoon die het liefst alleen maar kan bellen? Waar je geen omkijken naar hebt omdat er steeds een bericht binnenkomt of omdat er een push notificatie van een geïnstalleerde game naar voren komt? Dan is er de Light Phone.

De Light Phone doet exact wat zijn naam al aangeeft: een lichtgewicht uithangen. Het toestel is klein en licht en is niet groter dan een bankpas. Het kan uitsluitend worden gebruikt voor het bellen en gebeld worden, waarbij er geen gebruik kan worden gemaakt van functies die een smartphone wel heeft.

De achterliggende gedachte van de producenten van het toestel is: wel bereikbaar zijn maar meer rust door minder functies. Dit geldt uiteraard voor de mensen die hier naar op zoek zijn! Het toestel kan worden beschreven als een lichtgewicht onder alle mobiele telefoons waarmee je uitsluitend kan doen waarvoor een telefoon eigenlijk bestemd is: bellen.

De specificaties van de Light Phone ten opzichte van Android

De Light Phone is een klein toestel met de grootte van een bankpas. Het kan uitsluitend worden gebruikt om te bellen, overige functies zijn niet mogelijk. De voorloper van de Light Phone, de 'John's Phone' bood nog wel de mogelijkheid om een sms bericht te sturen maar dat is in dit toestel niet mogelijk.
  • Overal wordt het heldere licht van de LED lampjes in het scherm weergegeven.
  • Het toestel heeft een grootte van een bankpas. Het is rond de 53 mm. breed, 85,6 mm. lang en 5 mm. dik. Het weegt niet meer dan 38,5 gram.
  • Het toestel wordt in de kleur wit geleverd.
  • Er kunnen tot 10 telefoonnummers op het toestel worden opgeslagen.
  • De voertaal van het toestel is Engels.
  • Het type simkaart dat in het toestel past is een MICRO simkaart.
  • De volgende netwerken worden door het toestel ondersteund: GSM/850/900/1800/1900 MHZ.
  • Het volume van het toestel kan worden bediend met de knop aan de zijkant.
  • Het toestel kan worden opgeladen via de micro USB poort aan de onderkant.
  • De mogelijkheid bestaat om telefoongesprekken door te schakelen naar een ander telefoonnummer.
  • Na het opladen kan het toestel tot wel 20 dagen aanblijven.
  • De prijs per toestel ligt rond de $100.

Hoe werkt het toestel?

De Light Phone, die enkel de mogelijkheid heeft om mee te bellen en er gebeld op te worden, is daardoor simpel in gebruik. De gebruiker ontvangt een simkaart meegeleverd bij het toestel. Hierop staat standaard 500 belminuten die kunnen worden opgemaakt.

De productie

Het toestel is ontwikkeld door Joe Hollier en Kaiwei Tang die via de Kickstarter organisatie. De productie van de toestellen is gestart in het jaar 2015 waarbij de definitieve designs zijn afgerond in mei 2015. De prototypes zullen worden afgerond in december 2015 waarbij de distributiecentra gereed worden gemaakt in de maanden februari en maart 2016. Vanaf mei 2016 zal de verkoop starten.

De voordelen

Het toestel brengt vele voordelen met zich mee:
  • Het is geschikt voor iedereen die zicht niet wenst bezig te houden met smartphonefuncties zoals internet, social media en audio/visuele mogelijkheden.
  • Het is makkelijk mee te dragen. Door zijn kleine formaat kan het makkelijk worden weggestopt in bijvoorbeeld een portemonnee.
  • Het is goed te gebruiken als een eerste kindertelefoon, doordat het enkel geschikt is voor het bereikbaar zijn. Daarnaast kunnen er tot 10 telefoonnummers als speed dial worden ingesteld dus is het bellen makkelijk.
  • Door de LED technologie dat in het toestel is gebruikt, zal het altijd even helder oplichten.
  • Doordat het toestel na één laadbeurt tot 20 uur aan kan blijven, is het ideaal in gebruik als een back-up telefoon.
  • Er is één ringtone op het toestel aanwezig die zowel uit als aan kan worden gezet.

De nadelen

Alhoewel het toestel internationaal wordt verkocht, is er geen garantie te bieden of andere landen buiten de VS ondersteuning bieden op het netwerk. Dit heeft te maken met de gelimiteerde mogelijkheden van de netwerkondersteuning in het toestel waarbij netwerken als 3G of 4G niet te behalen zijn. Daarnaast kunnen er niet veel contacten op het toestel worden opgeslagen. Het limiet reikt tot 10 contacten die opgeslagen kunnen worden.

Maar ook:
  • Het toestel is niet multifunctioneel. Smartphone opties worden niet ondersteund en het is enkel te gebruiken voor het bellen en het gebeld kunnen worden. Zelfs tekstberichten kunnen er niet mee verstuurd of door ontvangen worden.
  • Simkaarten zullen niet internationaal verstrekt kunnen worden. De mogelijkheid bestaat dan wel om prepaidkaarten van andere providers te gebruiken, rekening houdend of deze providers de 850 tot en met 1900 MHZ netwerken ondersteunen.
  • Het toestel is niet water- en shockproof en de batterij is niet vervangbaar.

De Light Phone: een toestel om mee te bellen en meer niet!
© 2015 - 2019 Galideon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doen light frisdranken met je?Wat doen light frisdranken met je?Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvalle…
Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Light sigaretten worden vaak gerookt door rokers die geleidelijk aan willen stoppen met roken. De light sigaret bevat mi…
Top 10 populaire berichtenapps & alternatieven voor WhatsAppJe kunt, anno 2015, gratis tekstberichten naar vrienden of bekenden sturen via een van de honderden beschikbare apps voo…
Term light niet altijd duidelijk voor consumentenTerm light niet altijd duidelijk voor consumentenDe voordelen van lightproducten worden vaak overschat. Voor een deel zou dat kunnen komen omdat de informatie op de verp…
Hoe verwijder je Mobogenie?Hoe verwijder je Mobogenie?Mobogenie wordt in het algemeen gerekend tot de adware die zich lastig van je computer laat verwijderen. Waarschijnlijk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • http://www.thelightphone.com/
  • http://www.androidplanet.nl/nieuws/the-light-phone-kickstarter/

Reageer op het artikel "De Light Phone: een telefoon en meer niet"

Infoteur: Galideon
Laatste update: 02-07-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!