InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Gebruikerservaring Microsoft Lumia 535
recensie

Gebruikerservaring Microsoft Lumia 535

De Microsoft / Nokia Lumia 535 is een goedkope smartphone die in 2015 voor ongeveer € 80,- als prepaid model wordt aangeboden. Simlockvrij kost het toestel in 2015 iets meer dan € 100,-. De Lumia 535, die een aangenaam groot scherm heeft, laat zich zeer makkelijk bedienen, want de interface met Windows 8.1 is helder en duidelijk. Aangezien op de telefoon al veel geïnstalleerde apps staan kan elke gebruiker meteen aan de slag. Helaas moet voor het installeren van extra apps een Microsoftaccount worden ingesteld. Ben je helemaal nieuw op het gebied van smartphones dan zal een aantal functies positief verrassen, waaronder GPS.

Algemene indruk van het apparaat

Om mee te beginnen heeft de Lumia 535 een aangenaam groot scherm van maar liefst 5 inch. Dit is bijzonder te noemen voor een smartphone met een dergelijk lage prijs. De kleuren zijn fris, warm en helder. De touchscreen laat zich goed bedienen, er circuleren op internet enige negatieve beoordelingen over het toetsenbord, maar ik heb daar zelf geen problemen mee ondervonden. Het apparaat zelf voelt wel iets krakkemikkig aan, dit komt vooral door het kapje dat een beetje slap is. Een hoesje is voor deze smartphone dan ook wel handig, dit in tegenstelling tot een ouderwetse mobieltje, dat vaak veel steviger gebouwd is en tegen een flinke stoot kan. De Lumia 535 is dun en heeft een laag gewicht van 150 gram, en een kleine 190 gram inclusief lader. De telefoon draait lekker snel middels een quadcoreprocessor (1200 MHz). De telefoon heeft 8 gig opslagruimte standaard ingebouwd, met een micro SD kaart van maximaal 128 gig kan veel schijfruimte worden toegevoegd.

Besturingssysteem en reeds geïnstalleerde apps

De Lumia 535 draait op Windows Phone 8.1, dit besturingssysteem ziet er overzichtelijk uit, het hoofdscherm bestaat uit tegels die zichzelf voortdurend kunnen verversen. Nieuw binnengekomen emailberichten of nieuwsberichten worden dan live op de tegels weergegeven. Het vegen naar andere schermen of het aanklikken van apps gaat zeer eenvoudig, vanuit het hoofdscherm kan naar links worden geveegd voor een overzicht van alle apps, of naar beneden waarna een overzicht met de belangrijkste apps tevoorschijn komt.

Onderaan het scherm staan drie iconen, een pijltje waarmee telkens een scherm teruggebladerd kan worden, het Windows icoontje waarmee naar het hoofdscherm wordt gegaan, en een vergrootglas waarmee op de telefoon of internet naar bestanden kan worden gezocht. Een gemis vind ik de aanwezigheid van een Windowsverkenner waarmee door bestanden kan worden gebladerd en bestanden kunnen worden verplaatst. Helaas moet voor het installeren van extra apps een Microsoftaccount worden aangemaakt, dat is toch wel erg jammer voor een product waarvoor door de klant gewoon geld is betaald. Aan de andere kant zitten er op de Lumia 535 al voldoende apps waarmee de gebruiker goed uit de voeten kan, en ook op andere merken smartphones is een account tegenwoordig een vereiste.

Een overzicht van de belangrijkste apps die bij aankoop al zijn geïnstalleerd:

  • Films, video en foto’s kijken
  • Foto’s en video’s nemen met Lumia Camera
  • Muziek afspelen
  • Fm radio
  • Internetten via Internet Explorer 11
  • Agendabeheer
  • E-mail programma (geschikt voor verschillende accounts als hotmail of pop3)
  • Microsoft Office
  • Skype
  • Navigatie via Here Maps en Here Drive door middel van GPS
  • Data-inzicht om hoeveelheid dataverkeer bij te houden via Wi-Fi of mobiel netwerk
  • Facebook app
  • Weer-app (met kaarten)

Een aantal belangrijke apps nader bekeken

Films en video’s bekijken

Films bekijken gaat prima, er vallen geen haperingen te ontdekken. Hoewel het scherm in vergelijking met een tablet of laptop klein is, stoort dit niet. Dit komt doordat de scherpte van het beeldscherm met 960 x 540 pixels ruim voldoende is. Minpunt in de reeds geïnstalleerde film-app is dat losse ondertiteling (srt- of txt- bestanden) niet wordt weergegeven. Wil je toch een film met ondertiteling zien, dan zul je er dus zelf voor moeten zorgen dat de ondertiteling al in het videobeeld is opgenomen. Op de interne opslag van 8 gig kunnen al behoorlijk wat films worden gezet, maar met de maximaal uitbreidbare opslagcapaciteit van 128 gig kan de liefhebber flink uitpakken. Voor een paar euro is al een micro SD-kaart van 16 gig te koop. Koop er dan een waarbij ook een SD-adapter zit, want dan kun je de micro SD- kaart ook eerst in je computer plaatsen en er films en andere bestanden opzetten.

Foto’s en video’s nemen

De Lumia 535 heeft zowel aan de voor als achterzijde een camera van 5 megapixels. De kwaliteit van de foto’s is goed te noemen, met name objecten dichtbij staan er haarscherp op. Toch hebben de foto’s nog niet de kwaliteit van een echte losse camera. Op de Lumia 535 kan handmatig de ISO-waarde, sluitertijd en scherpte-diepte worden ingesteld. De resolutie van de foto’s bedraagt 2592 x 1456 bij breedbeeld. Inzoomen is niet mogelijk.

Video’s opnemen gaat alleen in mono geluid, maar dit is natuurlijk vanzelfsprekend op een smartphone, er is geen stereomicrofoon aan boord. Het geluid wordt wel weer in een hoge frequentie van 48000 Hz opgenomen. De opnamekwaliteit van het beeld is goed, dit gebeurt in een resolutie van 848x480 (breedbeeld) of 640x480 (normaal beeld) en met 30 frames per seconde. Geen HD kwaliteit dus, maar wel voldoende.

GPS en Here Maps

Wanneer je nog niet eerder met GPS hebt gewerkt dan is dat een compleet nieuwe ervaring. GPS is erg handig wanneer je ergens wilt navigeren maar geen Wi-Fi of telefoonverbinding hebt. In de reeds geïnstalleerde app Here Maps wordt de locatie van de telefoon precies weergegeven. Nog mooier is dat je via Here Maps kaartmateriaal gratis kunt downloaden, zodat je deze kaarten ook kunt gebruiken wanneer er geen verbinding is met het internet. Je kan dus altijd zien waar je je bevindt, internet of geen internet. Handig tijdens vakantie, fiets- en wandeltochten. Absoluut een pluspunt!

Een boek lezen op de Lumia 535

Voor de lezers onder ons, om E-books (epub-bestanden) te kunnen lezen moet helaas een app worden gedownload en daarvoor is een Microsoftaccount nodig. Hier kan via een omweg wat op worden gevonden. In het besturingssysteem Linux Mint zit een pdf-reader die ook epub-bestanden kan lezen en, nog mooier, kan converteren naar html- of tekstbestanden. Vervolgens kan in Windows op de pc in Word (of in Open Office in Linux) dit tekstbestand als een Word bestand worden opgeslagen. Dit Word bestand kan vervolgens worden ingeladen in de Word versie op de Lumia 535. Het is een beetje omslachtig maar het werkt prima, je kan dan gewoon je boek lezen.

Telefoneren

Omdat ik dit toestel vooral als tablet gebruik, kan ik vanuit mijn ervaring weinig melden over bellen plus alle bijbehorende functies. Toch gaat bellen wellicht vrij eenvoudig op de Lumia 535, via het telefoon icoontje bovenaan het startscherm wordt het belscherm geopend en kan gebeld worden wanneer een simkaart is geïnstalleerd. Zonder simkaart zijn noodoproepen zoals 112 altijd mogelijk. De Lumia 535 heeft nog geen snellere 4G-verbinding, maar moet het nog doen met 3G.

Accuduur

De Lumia 535 heeft een iets kortere accuduur dan andere vergelijkbare smartphones. Toch houdt de Lumia 535 het bij zuinig gebruik nog altijd 5 tot 7 dagen uit. Er moet dan wel nauwelijks worden geïnternet, alleen af en toe gebeld worden, af en toe een foto gemaakt worden en eventueel een kort fragment uit een film worden bekeken. Bij normaal gebruik gaat de telefoon met 2-3 dagen leeg, en bij intensief gebruik mag de telefoon elke dag aan de lader. Vooral films kijken kost veel stroom, wanneer Wi-Fi wordt uitgeschakeld dan kan dat stroom schelen. De oplaadtijd bedraagt drie uur, en kan ook gedaan worden door de telefoon via USB op de computer aan te sluiten.

Ik heb nu een keer meegemaakt dat de telefoon niet meer wilde opladen, want het toestel reageerde niet meer op de lader, even later startte de telefoon zomaar vanzelf weer op en toen lukte het laden wel weer. Dit kan een softwareprobleem zijn, dat de telefoon middels een “reboot” of update zelf heeft opgelost.

Aansluiten van de Lumia 535 op de pc

Bij aansluitingen op de pc worden in de Windowsverkenner alle mappen zichtbaar, zowel op de schijfruimte van de telefoon als op de eventueel geplaatste micro SD-kaart. Er kunnen dan eenvoudig bestanden zoals eigen films of muziek worden toegevoegd of gemaakte foto’s worden gekopieerd. Je kan ook eigen foto’s en afbeeldingen op de telefoon zetten, handig voor kaartmateriaal en dergelijke. Soms stagneert het kopiëren van bestanden, het volstaat dan om de telefoon even los te koppelen en opnieuw in de verkenner te openen.

Belangrijkste specificaties

8 gig interne opslagruimte Muziek luisteren in veel formaten als mp3, wav en wma
Maximaal uitbreidbaar met 128 gig Wi-Fi
Uitbreidingskaart via micro SD-kaart Bluetooth 4.0
1200 MHz quadcoreprocessor GPS
1 gig intern geheugen Camera 5 megapixels voor en achter
Scherm 960 x 540 pixels Gewicht 146 gram (met lader circa 180-190)
Diagonaal van het scherm 5 inch (12,7 cm) USB-aansluiting (micro USB)
FM radio Opladen via USB-aansluiting
Film kijken in formaten als mp4, xvid Besturingssysteem Windows Phone 8.1
Bellen via 3G Type simkaart: micro Sim

Conclusie

Als minitablet is deze smartphone zeer geschikt, uiteraard kan er ook prima mee gebeld worden. Internetten, filmen, foto’s maken gaat allemaal prima. Snelheid en vloeiendheid zijn in orde. De interface van Windows 8.1 is duidelijk en overzichtelijk. De Lumia 535 is wegens het lage gewicht van 180-190 gram inclusief lader zeer geschikt om mee te nemen op vakantie, het zware fototoestel kan dan thuisblijven. De GPS-functie is een echte aanwinst, zeker voor mensen voor wie dit nieuw is. Minpunt is dat er geen extra apps kunnen worden geïnstalleerd zonder een Microsoftaccount. Let wel het is een budgettoestel, wees eerlijk en verwacht geen dure iPhone van 600 euro, maar een prima instapmodel voor gebruikers die voor het eerst kennismaken met een smartphone. Als beginnend gebruiker ben ik tevreden met deze smartphone.
© 2015 - 2017 Blauwevinvis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nokia Lumia 930 smartphoneDe Lumia 930 is door Nokia uitgebracht in 2014. Deze smartphone probeert anders dan veel van de concurrenten op de mobie…
Windows Phone: Serieus alternatief voor iPhone of Android?Smartphones met Windows Phone erop kom je steeds meer tegen. Vergeleken met de iPhone of Android toestellen, gaat het om…
Het Finse bedrijf Nokia CorporationNokia is een fabrikant die gevestigd is in Finland. Op 2 september 2013 is Nokia bijna in zijn geheel overgenomen door M…
Nokia E5 smartphoneNokia E5 smartphoneDe Nokia E5 smartphone is een mobiele telefoon die zich vooral richt op zakelijke gebruikers die deze telefoon ook privé…
Nokia N95 8GB: mobiele telefoon & pcNokia N95 8GB: mobiele telefoon & pcNokia is jarenlang marktleider geweest op het gebied van mobiele telefoons. Nog altijd gaat de Nokia veelvuldig over de…
Bronnen en referenties
  • http://www.microsoft.com/nl-nl/mobiel/toestel/lumia535/specificaties/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Lumia

Reageer op het artikel "Gebruikerservaring Microsoft Lumia 535"

Infoteur: Blauwevinvis
Laatste update: 25-04-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Recensies…
Schrijf mee!