InfoNu.nl > Electronica > Telecom > De Motorola Moto G, de versie van 2015

De Motorola Moto G, de versie van 2015

De Motorola Moto G, de versie van 2015 In 2013 bracht Motorola de Moto G voor het eerst uit. Deze extreem goedkope smartphone met uitstekende features werd een groot succes over de hele wereld. In 2014 kwam er nog een Moto G uit en in 2015 sloeg Motorola nogmaals toe, deze keer beter dan ooit. Een camera net zo goed als die van een smartphone uit de hogere klassen, een uitstekend scherm en een batterij die de Moto G een dag lang van stroom voorziet.

Inhoudsopgave

Motorola Mobility

In 1928 begon Motorola onder de naam Galvin Manufacturing Corporation. Later, in 1947, veranderde die naam naar Motorola. Het bedrijf was voornamelijk gericht op de productie van radiocommunicatietechnologie, zoals protofoons en draagbare telefoons. In 2011 splitste Motorola in twee delen: Motorola Solutions ging aan de slag met portofoons, RFID-systemen enzovoort en Motorola Mobility kreeg de taak om mobiele telefoons te produceren. Later dat jaar is Motorola Mobility gekocht door Google, maar in 2014 werd het bedrijf weer overgenomen door Lenovo. Google behield echter vele waardevolle patenten van Motorola.

Moto G

In 2013 kwam de eerste Moto G uit, een budget smartphone met relatief goede specificaties. Het was een succes en vele mensen kochten het toestel, net als de tweede versie die in 2014 uitkwam. Beide waren te personaliseren met behulp van covertjes die je aan de achterkant kon klikken, nadat je de oorspronkelijke cover er vanaf gehaald had. Kenmerkend voor de Moto G blijft echter de prijs, namelijk rond de 200 euro.

"Geweldig voor een lage prijs"

Op 28 juli 2015 werd de derde generatie van de Moto G aangekondigd, volgens Motorola zelf de 'grootste Moto G lancering ooit'. Het doel van Motorola was om 'de relatie met je telefoon' te verbeteren, door bij het ontwikkelen van de smartphones op de volgende punten te letten:
  • 1. Geen overbodige skins of bloatware
  • 2. Maken en delen van herinneringen
  • 3. Zelfexpressie
  • 4. Staat altijd voor jou klaar
  • 5. Je zal er niet je portemonnee voor hoeven omkeren
Motorola wilde een smartphone maken die bijna net zo goed was als de high-end smartphones van het moment, zoals de Samsung Galaxy S6 of de iPhone 6 (Plus), maar dan zo goedkoop dat iedereen er één kan kopen als hij of zij dat wil.

De derde generatie van de Motorola Moto G heeft een 5 inch HD scherm met een resolutie van 1280 x 720, gemaakt van Corning Gorilla Glass 3, waardoor het vrijwel onbreekbaar is. De batterij heeft een capaciteit van 2470 mAh die het 24 uur lang vol zou moeten houden. Het toestel is waterdicht (IPX7) en zou een meter onder water voor 30 minuten kunnen overleven. Aan de achterkant zit een 13 megapixel camera met flits en de voorkant is voorzien van een 5 megapixel selfiecamera. De Moto G draait op Android 5.1.1 Lollipop en de denkende kracht is een Snapdragon 410 chipset van Qualcomm met een kloksnelheid van 1.4 GHz. Het toestel is voorzien van 8GB aan opslag en 1GB RAM-geheugen. Als laatste is de derde generatie compatibel met het 4G-netwerk.

Ook deze Moto G is weer naar smaak te personaliseren. In het buitenland (oa. Duitsland) is dat mogelijk met Moto Maker, maar dat is niet beschikbaar in Nederland. Wel zijn er speciale covers in verschillende kleuren en uitvoeringen te koop die op de achterkant geklikt kunnen worden, nadat de oorspronkelijke cover verwijderd is.

Specificaties

Scherm en afmetingen
Schermgrootte5 inch
Schermresolutie720p HD (1280 x 720)
Hoogte142.1mm
Breedte72.4mm
Dikte6.1-11.6mm (Gebogen rug)
Gewicht155g
Opslag
Werkgeheugen1/2GB
Opslag8/16GB
Camera
Cameraresolutie achterkant13 megapixel
Cameraresolutie voorkant5 megapixel
FlitsJa
Specificaties
AndroidversieAndroid 5.1.1 (Lollipop)
Accucapaciteit2470 mAh
ChipsetSnapdragon 410
ProcessorkernenQuad-core
Kloksnelheid1,4 GHz
GPUAdreno 306
SIM kaartMicro-SIM
SD-kaartslotJa (Micro-SD)
WaterdichtJa, IPX7
Verbindingsmogelijkheden en sensoren
WiFi-ondersteuning802.11 b/g/n (2.4 GHz)
3G-standaardenHDSPA
4G-standaardenLTE
GPSGPS, Glonass, aGPS
Bluetooth-standaardenBluetooth 4.0 LE
NFCNee
BewegingAccelerometers, Kompas, Lichtsensor

Moto X

De Moto X is de grote broer van de Moto G en op 28 juli 2015 zijn ook de Moto X Style en de Moto X Play aangekondigd. Deze zijn duurder, maar ook voorzien van betere specificaties en een stukje groter. De Moto X werd vaak gezien als de beste Android smartphone ter wereld en Motorola heeft geprobeerd met deze twee toestellen die reputatie te behouden, met een prijs die aanzienlijk lager is dan de flagship-smartphones van grote merken als Samsung en LG.

Beschikbaarheid

De Motorola Moto G is vanaf 27 juli 2015 in Nederland te koop bij verschillende wenshops. De adviesprijs voor de 8GB versie is 199,99 en het toestel is beschikbaar in zwart of wit. Ook zal er waarschijnlijk een 16GB versie op de markt komen, maar voor welke prijs en wanneer is vooralsnog niet bekend.

Lees verder

© 2015 - 2017 Damundin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Motorola Moto E: goedkope smartphone met goede prestatiesDe Motorola Moto E: goedkope smartphone met goede prestatiesNa het succes van de Moto G kwam Motorola Mobility met een nieuwe budget-smartphone. De Moto E is nóg goedkoper, mist ee…
De Motorola Moto X, de versie van 2014De Motorola Moto X, de versie van 2014In 2013 maakte Motorola een comeback in de mobiele telefonie-industrie. Hun Moto X was een prima smartphone met uitsteke…
AndroidWear: Android voor op je smartwatchNu de smartphone zijn volledige inburgering in het Westen gehad heeft, wordt het tijd voor een stap vooruit in de techno…
Smart Lock instellen voor je ChromebookSmart Lock instellen voor je ChromebookVoor het ontgrendelen van je Chromebook is normaal het invoeren van een wachtwoord vereist. Google heeft voor gebruikers…
De PC die zich binnen de smartphone verschuildDe PC die zich binnen de smartphone verschuildHeden ten dage worden smartphones steeds krachtiger en sneller. Zo krachtig zelfs, dat er mogelijkheden zijn om high-end…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Motorola., Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Motorola, http://www.motorola.com/we/products/moto-g, bezocht op 28-07-2015
  • Androidworld, http://androidworld.nl/android-telefoons/motorola/motorola-moto-g-2015.html, bezocht op 28-07-2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Motorola, bezocht op 28-07-2015

Reageer op het artikel "De Motorola Moto G, de versie van 2015"

Infoteur: Damundin
Gepubliceerd: 29-07-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Motorola toestellen
Schrijf mee!