InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Samsung Galaxy s6 Edge/Edge Plus: Topmodellen

Samsung Galaxy s6 Edge/Edge Plus: Topmodellen

Samsung Galaxy s6 Edge/Edge Plus: Topmodellen De Samsung Galaxy s6 Edge en Edge Plus; beide geïntroduceerd in het jaar 2015. Een prachtig design met een combinatie van metaal en glas. Strakker, dunner en afgerond. Met afgeronde zijkanten heeft het toestel snelle kiesfuncties waarbij meldingen, agenda-afspraken, favoriete apps en contacten snel zichtbaar zijn. Maar wat maakt de Samsung Galaxy s6 Edge/Edge Plus zo bijzonder? En wat zijn precies de verschillen tussen de twee topmodellen?

In het algemeen

De toestellen zijn uitgerust met vele nieuwe functies om het gebruiksgemak te vergroten. Ze zijn kwetsbaarder dan de voorgangers. De kunststof varianten met de mogelijkheid om het achterklepje open te maken, waarbij je nog bij de batterij kan, zijn veranderd in een robuustere en luxere uitstraling. Ook het plaatsen van een SD-kaart is niet meer mogelijk. Daar is de keuze uit een standaard intern geheugen van 32GB, 64GB of 128GB. De prijzen zijn ook iets omhoog geschroefd, maar dan heb je ook waar voor je geld.

Scherpe foto’s

Opvallend is dat de lichtgevoeligheid is verbeterd ten opzichten van de voorgangers. Er kunnen goede foto’s gemaakt worden in situaties met weinig lichtomvang. De primaire camera heeft een resolutie van 16 megapixels en de selfie-camera aan de voorzijde heeft 5 megapixels. Daarnaast beschikt de camera over een optische beeldstabilisatie. Hier kan een bewegend object toch scherp gefotografeerd worden. Door twee keer op de home button te klikken wordt je foto in 1 seconde gemaakt. Overigens zijn video’s te maken in Ultra HD-kwaliteit, wat vier keer scherper is dan HD-kwaliteit.

Dual Edge Design

De gebogen schermranden, ook wel boodschappenranden, beschikken over een aantal functies. Ze worden onder andere gebruikt om meldingen te tonen in het geval je het toestel niet wilt oppakken, bijvoorbeeld tijdens een vergadering of begrafenis. De mogelijkheid is er om meldingen van Twitter, Facebook, nieuwsberichten, e-mails of sms’jes in te stellen. Elke app die meldingen toont kan hierop ingesteld worden.

Contacten

Door een lichtstreepje aan de zijkant van het scherm te swipen, worden de vijf favoriete contactpersonen weergegeven. Ideaal voor als je vaak dezelfde mensen belt. Ook de meest gebruikte apps kunnen op dezelfde wijze worden ingesteld.

Edge Lighting

Tijdens een inkomende oproep geven de zijkanten van de Edge licht. Dit gebeurt wel alleen bij de vijf favoriete contactpersonen. Ieder contactpersoon heeft zijn eigen kleur. Op deze manier zijn de contacten makkelijk te herkennen. Ook deze functie is handig wanneer het toestel op stil staat en voor je op tafel ligt. Dit maakt het makkelijker om oproepen wel of niet te beantwoorden.

Klok, het weer, accuduur

Het is mogelijk om, op een bepaalde manier, over de gebogen schermranden heen te swipen, waardoor de standaard tijd (of nacht-alarmklok), het weer en de accuduur zichtbaar zijn. Dit is een energiezuinige oplossing, omdat de rest van het scherm zwart blijft. En zwart verbruikt geen energie.

SideSync

Een gemakkelijke oplossing om je pc en mobiel apparaat met elkaar te verbinden. De software biedt de mogelijkheid om via je laptop of pc te reageren op alle meldingen die binnenkomen, zoals WhatsApp berichten. De mirrorring-functie is een onderdeel van SideSync. Het geeft je toegang om het scherm van je smartphone volledig te weergeven op je laptop of pc, bijvoorbeeld om Android games te spelen.

Veiligheid

Het toestel beschikt over een beveiligingssysteem Samsung Knox. Een platform die de data op een smartphone beschermt tegen het uitlekken van gegevens. Voor zakelijk gebruik biedt Knox ook aan IT-beheerders controle over de zakelijke smartphones. De kosten van Knox zijn 2,88 euro exclusief btw per maand (kosten 2014).

De vingerafdrukscanner is er flink op vooruit gegaan. Het gebruik ervan is praktisch en snel. Deze functie wordt veel gebruikt bij mobiel bankieren-apps. Het kan ingesteld worden door de vinger op de homeknop te plaatsen. Vervolgens wordt er een afdruk van de vinger gescand. Erg handig bij het ontgrendelen van het toestel. Dat scheelt weer een extra wachtwoord of pincode.

Samsung Pay

Een nieuwe betaaldienst waarbij je contactloos kunt betalen. Het werkt als volgt: in samenwerking met MasterCard is het de bedoeling dat je eerst de creditcard of de betaalpas activeert via Samsung Pay. Tijdens een aankoop worden er tokens uitgewisseld met de retailer. De betaaldienst werkt met nfc en via de magneetstrip van de betaalterminal (MST-technologie). Door de smartphone contact te laten maken met de magneetstrip op de betaalterminal, kan de betaling voltooid worden. De consument autoriseert de betaling door middel van zijn vingerafdrukscan op de smartphone. Hierbij worden persoonlijke gegevens of bankkaartgegevens niet bekendgemaakt. De kans dat deze betaalvorm aanslaat is vrij groot, want retailers zijn niet genoodzaakt om hun bestaande betaalterminal te upgraden. Eind 2015 wordt het in Nederland geïntroduceerd.

Samsung Galaxy s6 Edge

De Samsung is voorzien van een 5,1 inch amoled-scherm met een hoge QHD-resolutie (2540 bij 1440 pixels). Een bijzonder scherp scherm. Met een 3GB werkgeheugen kan het toestel veel aan, wat betreft zware apps of games. Het toestel is uitgerust met een sterke processor, waardoor het bijna onmogelijk is dat het toestel kan haperen. Ook is het toestel energiezuiniger met een 2600 mAh-accu. Indien de batterij leeg is, kan deze door middel van een snellaadsysteem in tien minuten opgeladen worden om vervolgens vier uur lang mee te gaan. Het toestel is te verkrijgen in de kleuren: zwart, goud, groen en wit.

Samsung Galaxy s6 Edge Plus verschilt weinig ten opzichte van de Samsung Galaxy s6 Edge

Het verschil zit hem voornamelijk in de grootte van het scherm, het werkgeheugen en de batterijduur. Het amoled-scherm is 5,7 inch met een resolutie van 2560 bij 1440 pixels. De smartphone heeft dezelfde hardware als de Galaxy s6 Edge. Ook de opslagruimte biedt 32/64GB en de camera voor 5 megapixel / achter 16 megapixel. Het werkgeheugen is 4GB en er zit een 3000 mAh-accu in. Samsung heeft dit toestel later op de markt gebracht en heeft goed gekeken wat de consument belangrijk vindt. Volgens Samsung is de Edge Plus sterker en krasbestendiger. Ook laadt het toestel sneller op met een usb-kabel en draadloos is het zelfs met 27 procent versneld ten opzichte van de Galaxy s6 Edge. Het toestel wordt in vier verschillende kleuren uitgebracht. In Nederland is het alleen verkrijgbaar in zwart en goud.

De Samsung Galaxy s6 edge (32GB) is sinds april 2015 te koop in Nederland met een adviesprijs van 849 euro. De verkoop van de Samsung Galaxy s6 Edge Plus (32GB) is sinds september 2015 ingegaan. De adviesprijs is 799 euro en daarmee goedkoper dan de Galaxy s6 Edge. Daarmee hoopt Samsung het succes van de Edge-designtoestellen vast te blijven houden.

Vergelijking specificaties Galaxy s6 Edge/Edge Plus

Samsung Galaxy s6 EdgeSamsung Galaxy s6 Edge Plus
Dual Edge DesignDual Edge Design
5,1 inch amoled-scherm5,7 inch amoled-scherm
Camera achter 16MPCamera achter 16MP
Camera voor 5MPCamera voor 5MP
3GB RAM werkgeheugen4GB RAM werkgeheugen
2600 mAh-accu3000 mAh-accu
Draadloos opladenSneller draadloos opladen
32/64/128GB intern geheugen32/64/128GB intern geheugen
© 2015 - 2019 Carmenb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Samsung Galaxy S6 vs S5: de verschillenSamsung Galaxy S6 vs S5: de verschillenVanaf 10 april 2015 is de Samsung Galaxy S6 op de Nederlandse markt verkrijgbaar. Het toestel moet de concurrentie aanga…
Bronnen en referenties
  • Samsung, http://www.samsung.com/nl/consumer/mobile-phone/smartphones/smartphones/SM-G925FZGAPHN, bezocht op 17-09-2015

Reageer op het artikel "Samsung Galaxy s6 Edge/Edge Plus: Topmodellen"

Infoteur: Carmenb
Gepubliceerd: 21-09-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!