InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Sony Xperia Z5, Z5 Compact, Z5 Premium

Sony Xperia Z5, Z5 Compact, Z5 Premium

Sony Xperia Z5, Z5 Compact, Z5 Premium De Sony Xperia staat bekend om zijn waterdichte toestellen. Handig voor als je overvallen wordt door een regenbui of als je met natte vingers toch even je toestel wilt pakken. Het is wel van belang dat alle poorten en aangesloten covers gesloten moeten zijn. De Z5-reeks bestaat uit drie verschillende formaat toestellen. Voor ieder wat wils. Daarbij introduceert Sony met trots het eerste 4K-scherm. Een perfect beeldresultaat. Is dat echt zo bijzonder? Nog belangrijker, wat zijn precies de verschillen tussen de drie modellen?

Sony Xperia Z5 Premium

Sony introduceert de Xperia Z5 Premium met een 5,5 inch-scherm. Het eerste toestel dat beschikt over een 4K/Ultra HD beeldresolutie (3840 x 2160 pixels). Met Ultra HD is de resolutie zeer hoog, vier maal hoger dan met Full HD. Er zijn meer pixels te zien, waardoor je meer details kunt waarnemen. Dit komt vooral goed tot haar recht bij het gebruik van een virtualreality-bril. Geschikt om te gebruiken met de Playstation 4. Zo kunnen gamers zich in een virtuele wereld neerzetten. Er wordt een 3d-effect gegenereerd door verschillende beelden te tonen aan elk oog. De bril zal in de eerste helft van 2016 uitkomen.

Nieuw

  • De vingerafdrukscanner in de homeknop aan de zijkant van het toestel. Sony kiest voor een logische keuze om de knop aan de zijkant te plaatsen, want zo houd je het toestel vast.
  • Er zit een speciale koelconstructie in die de temperaturen laag houden. Dat heeft te maken met de Snapdragon 810-chip die erin zit. De voorganger Sony Z3 werd hierdoor heel heet en barstte van binnen.
  • Stereo front-facing speaker bevindt zich aan de voorzijde van de toestellen, zodat games, films en video’s afspelen extra goed tot hun recht komen.

Sony Xperia Z5 en Z5 Compact

De toestellen hebben nog steeds hun kenmerkende rechthoekige looks en een glazen voorkant. De achterkant is van mat glas, wat steviger aanvoelt en minder vingerafdrukken achterlaat. Het kenmerkende ronde aan/uit knopje aan de zijkant is vervangen door een platte powerknop. Met daarin een ingebouwde vingerafdrukscanner, waarmee je ook online betalingen kunt doen middels FIDO (Fast ID Online).

Beide toestellen zijn uitgerust met een 32GB intern geheugen dat uit te breiden is met een micro SD-kaart tot 200GB. Onderscheidend van de Z5 Compact is dat het toestel net zo krachtig is als de grotere high-end-smartphones. Dit ten opzichten van andere compacte smartphones, die meestal een echte compacte versie zijn met kwalitatief mindere specificaties.

Camera

De 23 megapixel camerasensor heeft een supersnelle autofocus die binnen 0,03 seconden scherp kan stellen. Doordat de camerasensor zo groot is kan er zonder kwaliteitsverlies ingezoomd worden. Dit wordt ook wel Clear Image Zoom genoemd. De Z5-reeks is uitgerust met een 1/2.3 Exmor RS camerasensor, waarbij onder alle lichtomstandigheden goede foto’s gemaakt kunnen worden. Ook de bekende functie Steady Shot, die normaal gebruikt wordt in fotocamera’s van Sony, kan mooie foto’s schieten bij ruige omstandigheden. De functie is ook geïntegreerd in de frontcamera, zodat het beeld altijd stabiel blijft bij video-opnames.

Waterdicht en stofdicht

Het kan natuurlijk gebeuren dat je iets knoeit op je telefoon of dat het per ongeluk in het water valt. De Z5-reeks kan tegen een beetje water. Het heeft dan ook een IP-classificatie (Ingress Protection). Dit is een internationale standaard, waarmee de bescherming van het apparaat tegen water en stof wordt bepaald. Wel moeten alle poorten en covers gesloten zijn wanneer het toestel in aanraking komt met water. Bij de Z5-reeks zijn bepaalde aansluitingen ook waterdicht gemaakt, zoals de USB aansluiting en de audio-uitgang. Hierdoor is een afdekklepje niet eens meer nodig.

Tips tegen water en stof

Als het toestel gebruikt wordt in natte omstandigheden, dient het toestel afgespoeld te worden met schoon water en vervolgens goed afgedroogd te worden. Dit geldt ook wanneer het toestel in aanraking komt met vies water (chloor). Vermijd zeewater, zout water, vloeistoffen en azijn. Het kan voorkomen dat bepaalde aansluitingen toch nat worden, bijvoorbeeld de luidspreker of microfoon. Hierdoor kan het functioneren van de aansluitingen beïnvloed worden totdat de vloeistof is opgedroogd. Gebruik geen föhn om het droogproces te versnellen. De droogtijd kan wel tot drie uur duren, maar tijdens het opdrogen kunnen alle functies gewoon gebruikt worden, uiteraard die geen gebruik maken van de microfoon of luidspreker.

Levensduur batterij

Het toestel is voor een normale smartphonegebruiker prima om er twee dagen mee te doen. Een normale smartphonegebruiker die gebruik maakt van functies als: bellen, sms'en, internetten, foto’s maken, sociaal netwerken, video's online bekijken, games spelen en muziek luisteren. Wanneer het toestel dan leeg raakt is er de functie snel opladen. Met de functie snel opladen wordt het toestel binnen 45 minuten voldoende opgeladen voor een hele dag.

Prijs

De Sony Xperia Z5 is verkrijgbaar in oktober 2015 in Nederland in de kleuren zwart, goud, groen en wit. De adviesprijs ligt op 699 euro. En de Z5 Compact komt uit in de kleuren zwart, wit, geel en koraal. Met een adviesprijs van 599 euro.

Z5 Premium is leverbaar in november 2015. In de kleuren zwart, chrome en goud. Ten opzichten van de Z5 en Z5 Compact heeft de Premium een glanzende achterkant en een hoger adviesprijs van 799 euro.

Vergelijking specificaties van de Z5-reeks

Xperia Z5 CompactXperia Z5Xperia Z5 Premium
4,6 inch-scherm5,2 inch-scherm5,5 inch-scherm
1280 x 720 pixelsFull HD 1920 x 1080 pixels 4K/Ultra HD 3840 x 2160 pixels
Camera achter 23MPCamera achter 23MP Camera achter 23MP
Camera voor 5MPCamera voor 5MP Camera voor 5MP
2GB RAM werkgeheugen3GB RAM werkgeheugen 3GB RAM werkgeheugen
2700 mAh-accu2900 mAh-accu 3430 mAh-accu
De toestellen beginnen bij een 32GB intern geheugen en zijn uit te breiden tot 200GB
© 2015 - 2019 Carmenb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sony Xperia Z2 smartphoneSony Xperia Z2 smartphoneDe nieuwe smartphone van Sony heet Xperia Z2. De nieuwe mobiel in de Xperia Z serie van Sony heeft verrassende specifica…
Smart Lock instellen voor je ChromebookSmart Lock instellen voor je ChromebookVoor het ontgrendelen van je Chromebook is normaal het invoeren van een wachtwoord vereist. Google heeft voor gebruikers…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: YS-Park, Pixabay
  • Inleidingsfoto: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/2000657636.jpeg
  • http://support.sonymobile.com/nl/dm/waterproof/?utm_source=marketing-url&utm_medium=http://support.sonymobile.com/waterproof&utm_campaign=http://www.sonymobile.com/waterproof

Reageer op het artikel "Sony Xperia Z5, Z5 Compact, Z5 Premium"

Infoteur: Carmenb
Laatste update: 29-10-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!