InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Apple iPhone 6s, 6s Plus en de Apple Watch

Apple iPhone 6s, 6s Plus en de Apple Watch

Apple iPhone 6s, 6s Plus en de Apple Watch Ieder jaar rond de maand oktober introduceert Apple zijn nieuwste toestellen. Apple-gebruikers willen daar als eerste bij zijn. Ook al doet Apple zijn verbeteringen in kleine stappen vooruit, de smartphones zijn vooralsnog zeer gewild. Wat zijn de nieuwe features van de iPhone 6s en 6s Plus? In combinatie met de iPhone is er de Apple Watch. Hiermee gaat de communicatie nog sneller. Nog niet alle apps worden ondersteund, maar een leuke gagdet is het zeker!

3D Touch

De techniek in het scherm is flink verbeterd. Er is een toevoeging van 3D Touch, ook wel te vergelijken met de Force Touch op de Apple Watch. Hiermee kan je door verschillende drukniveaus het toestel bedienen. Bij een lange en harde druk op het scherm komt er een verkort menu naar voren. Zo is het mogelijk om snel een selfie te maken of snel een email te bekijken. Peek en Pop: gebruik Peek (zacht drukken) om een voorvertoning van je e-mail te zien, vervolgens verschijnt de inhoud van de e-mail. Als er alleen een deel wordt weergegeven, dan zorgt Pop (harder drukken) ervoor dat je het volledige bericht kunt lezen.

Live Photos

De camera beschikt over een 12 megapixel camera aan de achterzijde en 5 megapixels aan de voorzijde. Een flinke make-over voor de iPhone. Omdat de camera over meer pixels beschikt zorgt dit ook voor minder ruis in foto’s. De functie Live Photos geeft een kort filmpje weer, nadat je een foto gemaakt hebt (1,5 seconde voor en na elke foto). De functionaliteit voegt beweging en geluid toe aan de foto. Zo komen je foto’s tot leven. Ook hier kan Peek en Pop toegepast worden. Tijdens het fotograferen kan je de foto’s bekijken die je gemaakt hebt.

4K-video’s

De mooiste filmpjes bij weinig licht. Met de 4K-camera is dat mogelijk. Al je belangrijke momenten kunnen vastgelegd worden met een resolutie die vier keer zo hoog is als die van HD-video. De video’s en foto’s kunnen bewerkt worden in iMovie en vervolgens gedeeld worden.

Retina HD-display

De smartphone beschikt over een aluminium behuizing, die wederom weer gebruikt wordt en over een Retina HD-display. De aluminiumlegering wordt ook in de vliegtuigindustrie gebruikt. Het display heeft een zeer robuust glas wat volgens Apple ongelooflijk sterk is. Met zo’n hoog contrast komen foto’s en apps altijd goed tot hun recht. Het Retina HD-display is tevens ook de flitser van je Face-Time HD-camera. Bij het maken van een selfie zal je merken dat de voorflits de belichting meet. Het komt er eigenlijk op neer dat het display een flits produceert die super helder is.

A9-chip en M9-bewegingsprocessor

De A9-chip levert tot 70 procent betere systeemprestaties en 90 procent betere grafische prestaties dan vorige generaties. Dit geldt ook voor de M9-bewegingsprocessor die geïntegreerd is in de A9-chip. De M9 vormt de verbinding tussen de versnellingsmeter, barometer, het kompas en de gyroscoop. Hierdoor kunnen je sportactiviteiten bijgehouden worden. Zo toont de stappenteller hoeveel kilometers je hebt gemaakt.

Hé Siri

Door de geïntegreerde M9-processor is de smartphone zo intelligent dat Siri altijd voor je klaar staat. Door ‘Hé Siri’ te zeggen geef je een opdracht. Vanaf IOS 9 is het ook te gebruiken zonder dat de iPhone aan de lader hangt. Dat is zeer handig voor in de auto. Siri luistert te alle tijde wanneer jij zelf Siri roept. Wel is het van belang om vooraf je stem te trainen, om te voorkomen dat andere Siri activeren.

Snelheid en batterij

Het openen van apps gaat razendsnel, zoals een YouTube-video openen. Dit heeft onder andere te maken met een goede WiFi-ondersteuning. Ook de vingerafdrukscanner werkt ook sneller ten opzichten van de voorgangers. De batterij is dan weer niet verbeterd. Dat wil niet zeggen dat het slecht is, maar na een hele dag intensief smartphonegebruik moet de iPhone weer opgeladen worden.

Stijlvol in vier kleuren

De smartphone is in vier verschillende uitvoeringen gemaakt: Silver, Gold, Space Gray en Rose Gold.

Prijs

De toestellen zijn te verkrijgen in 16GB, 64GB en 128GB intern geheugen. Daar hangen verschillende prijskaartjes aan.
OpslagiPhone 6siPhone 6s Plus
16GB749 euro859 euro
64GB859 euro 969 euro
128GB969 euro 1079 euro
(Kosten 2015)

Apple Watch

De iPhones zijn te combineren met een design Apple Watch. Ook wel een verlengstuk van je iPhone. Deze zijn er in 34 verschillende versies met verschillende bandjes van leer, rubber of metaal. Zo creëer je je eigen stijl. Dat kan ook met het instellen van de wijzerplaat. De kleur en stijl kan aangepast worden naar jouw wens.

Digital Crown

De Apple Watch kan eigenlijk niet zonder een iPhone functioneren. Vanaf de iPhone 5 is het horloge te combineren. Alle berichten die op de iPhone binnenkomen zijn ook te bekijken en te beantwoorden op de Apple Watch. Zo is het niet nodig om telkens je iPhone erbij te pakken. Door aan de kroon (Crown, aan de zijkant) te draaien, scroll je door het menu heen. Bij het maken van foto’s kan je er ook mee in- en uitzoomen.

Force Touch

Net als bij de iPhone 6s kan je door middel van zachter of harder drukken op het scherm, meerdere opties naar voren halen.

Communicatie

De communicatie gaat nog sneller. Voor korte telefoongesprekken kan je de ingebouwde luidspreker en microfoon gebruiken. Voor het beantwoorden van e-mails of berichten kan je de microfoon gebruiken om tekst te dicteren. Dit gaat via de digitale spraakasisstent Siri. Door stemcommando’s te geven kan je in je eigen taal teksten dicteren. In het geval dat de telefoongesprekken langer duren of berichten groter worden, kan je dit gemakkelijk overschakelen naar de iPhone.

Workout

Er zijn diverse sensoren geïntegreerd om je alle informatie te geven over je verbande calorieën, hartslag en de afgelegde afstand op een dag. Zo kun je je workouts voortzetten. Om meer informatie over de route te verstrekken is het wel van belang om de iPhone erbij te hebben, want er zit geen GPS in het horloge. Ook in het geval wanneer je de weg kwijt bent, kun je de kaarten-app gebruiken. De Watch geeft je telkens een tikje als je moet afslaan. Dit fysiek tikje kan overigens ook ingesteld worden voor andere meldingen als Whatsapp-berichten, sms-berichten of andere berichten die voor jou belangrijk zijn.

Batterij

De accu gaat een dag mee en is in 2,5 uur weer opgeladen. Gedurende de dag gaat het scherm automatisch uit wanneer het niet aangeraakt wordt. Dit werkt batterijbesparend. Het scherm gaat weer aan zodra je je pols optilt.

Modellen

UitvoeringPrijsOpmerking
Apple Watch Sport (38 mm)
Apple Watch Sport (42mm)
419 euro
469 euro
  • Heeft een gehard ion-X-glas scherm en een licht soort aluminium. De sportuitvoering kan tegen een stootje en is bestand tegen stof en water.
  • Voor een actieve gebruiker.
Apple Watch (38 mm)
Apple Watch (42mm)
669 euro
719 euro
  • Heeft een saffierkristal scherm en een roestvrijstalen behuizing.
  • Voor een doorsnee gebruiker.
Apple Watch Edition (38 mm)
Apple Watch Edition (42mm)
11.200 euro
13.200 euro
  • Heeft een scherm van saffierglas en een 18-karaats gouden behuizing, wat twee keer sterker is als goud.
  • Voor een meer Premium gebruiker.
(Kosten 2015)
© 2015 - 2019 Carmenb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto:
  • http://www.iphoneabonnementen.com/wp-content/uploads/2015/10/iphone-6s-vier-modellen.jpeg
  • http://www.apple.com/nl/iphone-6s/

Reageer op het artikel "Apple iPhone 6s, 6s Plus en de Apple Watch"

Infoteur: Carmenb
Laatste update: 12-11-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!