InfoNu.nl > Electronica > Telecom > OnePlus X design smartphone - recensie
recensie

OnePlus X design smartphone - recensie

OnePlus X design smartphone - recensie Waar de laatste twee smartphones van de Chinese smartphonemaker Oneplus de concurrentie aangingen met de gevestigde merken op het gebied van prijs-kwaliteitsverhouding, lanceert Oneplus nu een smartphone met de nadruk op design: de Oneplus X. De Oneplus 1 was revolutionair, gaat Oneplus met de Oneplus X weer de smartphonewereld op zijn kop zetten? 2015 bracht ons al een aantal mooie smartphones, onder andere de HTC One M9 en de iPhone 6, en dit toestel past prima in dat rijtje.

OnePlus

Het Chinese bedrijf Oneplus is bekend geworden door zijn revolutionaire smartphone in 2014: de Oneplus One. In 2015 lanceerde Oneplus twee toestellen, een opvolger voor de Oneplus One en een geheel nieuw toestel. Terwijl Oneplus eerder inzette op een krachtige telefoon met een sterke processor lijkt bij de nieuwe telefoon de nadruk op design te liggen.

Chinese smartphones

Chinese smartphones staan bekend om lage prestaties en lage duurzaamheid. Daarnaast is het design vaak slecht gekopieerd van andere fabrikanten en voelen de smartphones goedkoop aan. Oneplus heeft al eerder laten zien dat ook Chinezen goede smartphones kunnen maken. De Oneplus 1 was revolutionair, niemand had verwacht dat er op dat moment zo'n goede smartphone voor zo'n lage prijs gemaakt kon worden. De verwachtingen voor het tweede toestel van Oneplus, de Oneplus 2, waren dan ook hoog. Veel mensen waren echter teleurgesteld. Hoewel het een prima toestel is kan het toch niet meekomen met smartphones van de bekende fabrikanten. Onder andere belangrijke features als een nfc-chip misten daar.

Oneplus X

Slechts enkele maanden na de Oneplus 2 kwam er een compleet nieuw toestel uit op 5 november 2015: de Oneplus X. In tegenstelling tot de andere smartphones van Oneplus ligt de focus in dit toestel op het design. Het toestel heeft wat weg van de iPhone. Het heeft een prachtig design, maar wat verouderde technologie aan de binnenkant. Dat zorgt ervoor dat de Oneplus X niet kan meekomen in de high-end markt, zoals de Oneplus One dat wel kon.

Hardwarespecificaties

Processor2,2 Ghz Quad-core
Accu2525Mah
Scherm5,0 Inch Gorilla Glass
ResolutieFull HD (1080P)
Camera13MP en 8MP frontcamera
Geheugen16GB uitbreidbaar tot 128GB
RAM3GB RAM-geheugen
BesturingssyteemOxygenOS gebaseerd op Android 5.1.1

De Oneplus X gebruikt de Qualcomm Snapdragon 801 processor. Dit is een quad-core processor met 2,2 GHz per kern. Daarnaast heeft het 3GB aan RAM geheugen, wat redelijk standaard is voor moderne smartphones. Er is weinig intern geheugen: slechts 16GB. Gelukkig kan dit uitgebreid worden als je slechts één SIM-kaart gebruikt. In het tweede SIM-slot kan dan een SD-kaartje gestopt worden.

Het scherm is 5 inch groot. Met een resolutie van 1080P heeft het toestel een Pixel Density (pixel dichtheid) van 441 pixels per vierkante inch. De camera kan met zijn 13MP filmen met een resolutie van 1080P. Als beelden in slow-motion afgespeeld worden dan is de resolutie lager, namelijk 720P.

Design

Het toestel heeft een 5 inch amoled-scherm met een full-HD resolutie (1920x1080 pixels). Het complete toestel is 14 bij 6,9 centimeter en 6,9 millimeter dik. Deze maat is vrijwel perfect om een smartphone prettig te gebruiken. De achterkant is gemaakt van glas, dit ziet er erg mooi uit, maar heeft wel als nadeel dat het erg gevoelig is voor vingerafdrukken. De randen van het toestel zijn van metaal en aan de onderkant zitten gaatjes voor het geluid. Het design lijkt op veel punten op dat van de iPhone 5s. Verschil is dan wel dat de Oneplus X flink groter is.

De Oneplus X is wat zwaarder dan de gemiddelde telefoon. Mede door het gewicht en de afmeting ligt de telefoon erg prettig in de hand. Er zijn twee versies, de ene heeft een zgn. onyx kleur, dit is eigenlijk de standaard zwarte versie. De andere heeft een keramische achterkant, dit is een gelimiteerde editie die ook flink duurder is dan de eerder genoemde onyx-editie. De onyx-editie is ook lichter met 138g tegen de keramische editie die 160g weegt. De keramische versie is ook daadwerkelijk van keramiek gemaakt en dat geeft een premium gevoel. Er worden echter slechts 10.000 stuks van verkocht en dan alleen in Europa. In de VS en Azië is alleen de onyx-editie beschikbaar.

Een leuke feature die de Oneplus X met zich meebrengt is dat zowel de aan-/uitknop als de volumeknoppen aan de rechterkant zitten. Aan de linkerkant zit een knop die in drie standen geschoven kan worden. Hiermee kan het toestel makkelijk op stil gezet worden of op de prioriteitsstand.

Prijs

De standaard editie kost bij de lancering 269 euro. De keramische versie kost 369 euro. Zoals eerder bij de Oneplus 1 en Oneplus 2 is er ook nu weer het zgn. invitesysteem. Enkel als je een uitnodiging hebt kun je een toestel kopen. Oneplus zegt dat het invitesysteem voor de Oneplus X in ieder geval de eerste maand zal blijven.

Oneplus verkoopt telefoonhoesjes voor de iPhone 6. Als ludieke actie geven ze bij elk hoesje dat ze verkopen een invite voor een Oneplus X. In sommige gevallen geven ze ook korting mee en in een zeldzaam geval krijgt de gelukkige koper van een Oneplus hoesje een gratis Oneplus X. Hoewel het niet waarschijnlijk lijkt dat een iPhone eigenaar zijn telefoon inruilt voor een telefoon die een derde kost van zijn huidige toestel is dit toch een leuke actie.

Conclusie

De Oneplus X is een prima telefoon met een prachtig design. Voor mensen die de beste hardware willen is het misschien geen aanrader, maar voor iedereen die voor de dag wil durven komen met zijn telefoon is dit een goede optie. Zeker als we de prijs vergelijken met andere smartphones met de nadruk op design (bijvoorbeeld iPhones) dan is de Oneplus X verreweg de beste keuze.

Lees verder

© 2015 - 2017 Dutchguy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De smartphone OnePlus OneOnePlus, een opkomende Chinese smartphonefabrikant, met als smartphone de OnePlus One. De OnePlus One heeft vele overeen…
Beste Smartphones in 2016 - Nieuwe mobiele telefoonsEen overzicht met een lijst van de nieuwe beste smartphones in 2016. Het overzicht is gebaseerd op de meningen van exper…
OnePlus One vs. Iphone 6 & Galaxy S5: reuzendoder of hype?Met de slogan Never Settle heeft OnePlus een hyperambitieus plan voor ogen. De concurrentie aangaan met de vlaggenschepe…
Smart Lock instellen voor je ChromebookSmart Lock instellen voor je ChromebookVoor het ontgrendelen van je Chromebook is normaal het invoeren van een wachtwoord vereist. Google heeft voor gebruikers…
Pokémon GO blijven spelen met scherm uit: bespaar batterijPokémon GO blijven spelen met scherm uit: bespaar batterijDe app Pokémon GO verbruikt ontzettend veel energie waardoor de batterij van je smartphone soms al binnen anderhalf uur…
Bronnen en referenties
  • https://oneplus.net/nl/x/specs

Reageer op het artikel "OnePlus X design smartphone - recensie"

Infoteur: Dutchguy
Gepubliceerd: 09-12-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Recensies…
Schrijf mee!