InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Alto: Sprekende gsm voor slechtzienden en blinden

Alto: Sprekende gsm voor slechtzienden en blinden

Alto: Sprekende gsm voor slechtzienden en blinden Veel smartphones zoals een Apple- of Android-toestel zijn toegankelijk voor blinden en slechtzienden, maar bieden voor heel wat visueel gehandicapten alsook senioren veel te veel functies. Alto, een sprekende gsm, is daarom een eenvoudig Nederlandstalig toestel dat wel geschikt is voor deze mensen. De sprekende gsm heeft grote en duidelijke letters, biedt veel contrast voor slechtzienden, heeft een alarmfunctie aan boord enzovoort. Het toestel is van Zwitserse makelij (GoldGMT) maar is in 2016 verkrijgbaar in heel wat Nederlandse en Belgische webwinkels en bij diverse hulpmiddelenleveranciers voor blinden en slechtzienden.

Uiterlijk sprekende gsm voor slechtzienden en blinden

Toetsenbord en nummers

Bij dit compacte toestel dat SIM-lock vrij is, zit het toetsenbord verscholen achter het scherm, en schuift de gebruiker dit uit wanneer hij de gsm wil gebruiken. De gsm heeft grote gekleurde knoppen, hetgeen handig is voor slechtzienden. Daarnaast zijn de cijfertoetsen goed gespreid waardoor het per toeval indrukken van een fout cijfer niet snel meer voorkomt. De cijfertoetsen zijn zwart en de cijfers zelf zijn wit. Door dit goede contrast zijn de letters prettig te lezen. Bovendien kan de gebruiker zelf ook nog het contrast instellen. De letters zijn 20 punt groot, wat vergelijkbaar is met een grootte van 5 mm. Ingetypte nummers komen in een lettergrootte van 24 punt (6 mm) op het scherm. Bij tekstberichten is de lettertypegrootte 12 punt (3 mm). Dit is zeer duidelijk voor slechtziende personen.

Afmetingen, gewicht en kleur

Het toestel heeft volgende afmetingen: 100 mm x 52 mm x 20 mm (L x B x D). Wanneer het toestel is opengeschoven (schuifmodel), is de lengte 145 mm. De Alto is een lichtgewicht gsm die slechts 100 gram weegt. De bureaulader (tafellader) kent een gewicht van 150 gram. Het toestel is daarnaast verkrijgbaar in verschillende kleuren, waaronder donkergrijs, zwart en oranje.

Accessoires

Voorts is het toestel eenvoudig op te laden via een usb-kabel of via een adapter met een bureauhouder, hetgeen meegeleverd wordt. De gsm heeft een standby-tijd van 75 uur en een beltijd van 300 minuten wanneer dit werkt op de batterij (Li-ion 1000 mAh), die ook wordt meegeleverd. De Alto-gsm heeft bovendien een koppeling met hoorapparaten aan boord, wat handig is voor slechthorenden. Het telefoongeluid is daarnaast instelbaar tot 60 dB. Een ingebouwde handsfreespeaker is bovendien aanwezig op de Alto mobiele telefoon. Oordopjes, die tevens dienstdoen als microfoon, worden ook meegeleverd. Wanneer de slechtziende of blinde persoon dit toestel aanschaft, krijgt hij hierbij een volledige Nederlandstalige handleiding. Deze handleiding is ook vrij te downloaden, bijvoorbeeld via de website van Optelec, één van de Nederlandstalige hulpmiddelenleverancier die dit toestel verdeelt.

Functies Alto-toestel

Spraak

Dit toestel werkt met spraak. Elke letter wordt uitgesproken bij het intikken van een sms-bericht. Ook het menu, het telefoonboek, de telefoonnummers en inkomende en uitgaande sms-berichten leest het toestel in zijn geheel voor. Het toestel kan eveneens mms-berichten ontvangen en uitspreken. De gebruiker kiest hierbij voor een mannelijke of vrouwelijke stem, al is het mogelijk dat Nederlandstalige toestellen enkel een vrouwelijke stem bevatten. De spraaksnelheid is hierbij vrij te kiezen. Ook is het mogelijk om de spraak desgewenst uit te schakelen. De menu's zijn hierbij eenvoudig in gebruik. De gebruiker kan tot 200 contacten in het telefoonboek opslaan. Wanneer vervolgens een gesprek binnenkomt, vertelt de Alto-gsm de bijbehorende naam die is opgeslagen in het telefoonboek. Het toestel beschikt tot slot over drie verschillende beltonen en ook over een trilalarm.

Bijkomende opties

Wat eveneens nuttig is, is dat het toestel drie programmeerbare alarmnummers aan boord heeft. Ook het instellen van een alarmbericht is mogelijk, wat dan herhaald afgespeeld kan worden. Dit is bijvoorbeeld handig voor slechtziende of blinde mensen of ouderen die werken met een medicatieschema. De tijd beluisteren is ook eenvoudig met de Alto-gsm. Wanneer de gebruiker namelijk het toetsenbord opengeschoven, spreekt de gsm automatisch de tijd uit. Ook via een bepaalde toetsencombinatie hoort hij meteen de tijd en datum.

Niet aanwezige opties

Het toestel heeft geen internet, geen MP3, geen camera, geen bluetooth en geen GPS aan boord en bezit enkel de basisfuncties.

Aankoop

Diverse hulpmiddelenleveranciers en (web)winkels verkopen dit toestel. Meestal bedraagt de verkoopprijs tussen de 180 en 190 euro (in 2016). In veel gevallen krijgt de slechtziende of blinde persoon hiervoor een tussenkomst van de zorgverzekeraar (NL) of het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH - www.vaph.be). Een blindenvereniging of revalidatiecentrum zoals Koninklijke Visio (http://www.visio.org) en Bartiméus (http://www.bartimeus.nl) helpt de persoon bij de aanvraag en het gebruik van dit toestel. Het is wel belangrijk om onafhankelijk hulpmiddelenadvies in te winnen alvorens dit toestel aan te schaffen, om miskopen te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bankieren voor blinden en slechtziendenBankieren voor blinden en slechtziendenBankieren voor blinden en slechtzienden kan bij de Rabobank. In Nederland zijn er ruim 350.000 mensen met een gezichtsbe…
Braille, schrift voor blinden en slechtziendenVoor blinden en slechtzienden is het niet zo maar weggelegd om even een boek te gaan lezen. Daarom is het brailleschrift…
Keuken en koken: Aanpassingen voor blinden en slechtziendenKeuken en koken: Aanpassingen voor blinden en slechtziendenDat blind of slechtziend zijn geen obstakel hoeft te zijn bij het koken, bewees de Chinese Christine Ha die in 2012 het…
Blind of slechtziend: iPhone, iPad en andere Apple-productenBlind of slechtziend: iPhone, iPad en andere Apple-productenOok voor wie niet (goed) meer ziet is een iPad of iPhone een uitkomst. Dankzij de standaard toegankelijkheidsfuncties zo…
Luc Costermans: vlieg-, rally- en speedbootpiloot en blindLuc Costermans: vlieg-, rally- en speedbootpiloot en blindOok blinden en slechtzienden zijn in staat om heel wat sporten te beoefenen. Voor deze doelgroep is veel mogelijk. Zo he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • 1.Alto V.I. gsm; Producent: GoldGMT SA, http://www.vlibank.be/vlibank.jsp?COMMAND=PRINT&RECORD_ID=E30055, geraadpleegd op 20 mei 2016
  • Alto 2 Talking Mobile Phone, http://www.livingmadeeasy.org.uk/communication/mobile-phones-with-features-designed-for-sight-loss-p/alto-2-talking-mobile-phone-0111339-1354-information.htm, geraadpleegd op 20 mei 2016
  • Alto 2 talking mobile phone - blue, http://shop.rnib.org.uk/alto-2-talking-mobile-phone-blue.html, geraadpleegd op 20 mei 2016
  • Alto spraaktelefoon (VIP) oranje, https://nl.optelec.com/producten/al000100-alto-spraaktelefoon-vip-oranje.html#overview, geraadpleegd op 20 mei 2016

Reageer op het artikel "Alto: Sprekende gsm voor slechtzienden en blinden"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-05-2019
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Blinden en slechtzienden
Schrijf mee!