InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Mobiel bellen: is prepaid, abonnement of sim-only goedkoper?

Mobiel bellen: is prepaid, abonnement of sim-only goedkoper?

Mobiel bellen: is prepaid, abonnement of sim-only goedkoper? Je wilt een mobiel abonnement afsluiten, maar je twijfelt over wat voor abonnement. Wil je überhaupt wel een abonnement of betaal je liever van te voren zodat je na het bellen niet voor verrassingen komt te staan. Heb je nog een telefoon of wil je graag een nieuwe gsm? De voor- en nadelen van prepaid, sim-only en een gewoon abonnement op een rijtje, inclusief een globale inschatting van de kosten.

Prepaid

Prepaid is eigenlijk alleen aan te raden als je héél weinig belt, aangezien de prijs per minuut vrij hoog ligt (gemiddeld tussen de 15 en 40 cent per minuut). Het voordeel van prepaid is uiteraard dat je niet voor verrassingen komt te staan. Je koopt van tevoren beltegoed en als dat op is, kan je niet meer bellen. Je kan dan nog wel steeds gebeld worden.

Afhankelijk van de provider die je kiest, zul je wel regelmatig je beltegoed moeten opladen. Anders loop je het risico dat je telefoonnummer afgesloten wordt. Meestal is dit een termijn van een jaar. Ook is je beltegoed vaak maximaal een jaar geldig. Als je binnen een jaar je tegoed niet hebt op gemaakt, komt het tegoed te vervallen.

Voordelen:
  • Geen maandelijkse factuur
  • Geen verrassingen wat betreft de kosten

Nadelen:
  • Kosten per minuut zijn hoog
  • Als je tegoed op is, kan je zelf niet meer bellen

Abonnement

Bij het afsluiten van een normaal abonnement krijg je een mobiel of een andere gadget. Dit is handig als je een nieuw mobieltje wilt, want als je er zelf één moet kopen ben je vaak veel geld kwijt. Vergis je niet dat je ook betaalt voor je mobiel, doordat je elke maand je abonnement betaalt. De meeste abonnementen met een telefoon beginnen vanaf 10 euro per maand en daar krijg je dan vaak niet veel belminuten bij.

Binnen de bundel betaal je meestal tussen de 10 en 15 cent per minuut. Ga je over je belbundel heen, dan lopen de kosten hard op. Vaak kost het 25 cent per minuut zodra je buiten je belbundel belt. Het is dan ook verstandig van tevoren in te schatten hoeveel minuten je belt en daar je abonnement op uit te zoeken. Je bent goedkoper uit als je elke maand iets over houdt dan dat je elke maand buiten je bundel belt.

Providers proberen altijd een tweejarig abonnement aan je te verkopen, terwijl je soms dezelfde korting krijgt bij een eenjarig abonnement. Let dus goed op de duur van je abonnement.

Voordelen:
  • Je kan altijd bellen
  • Je kan een (gratisof met korting) een gsm uitkiezen

Nadelen:
  • Elke maand weer een verrassing hoeveel je precies moet betalen
  • Hoge kosten zodra je buiten de belbundel belt

Sim-only

Sim-only is een aanrader als je mobiele telefoon nog prima werkt. Immers als je geen nieuwe gsm nodig hebt, krijg je een goedkoper abonnement. Sim-only is dus eigenlijk een gewoon abonnement, maar dan zonder toestel.

Abonnementen zijn veel goedkoper. Al vanaf een paar euro per maand kun je een sim-only abonnement afsluiten. Binnen de bundel betaal je meestal 3 tot 5 cent per minuut. Bepaal ook hier nauwkeurig je belminuten, want ook bij dit abonnement betaal je vaak 25 eurocent per minuut zodra je meer belt dan je belbundel.

Ook bij sim-only kan je kiezen voor een eenjarig of tweejarig abonnement. Vergeet niet dat je mobiel, en zeker de batterij, niet het eeuwige leven hebben.

Let op dat je toestel wel geschikt is voor sim only. Je hebt een simlockvrije telefoon nodig. Als jouw telefoon niet simlockvrij is, kan je aan jouw provider vragen hem simlock-vrij te maken. Vaak moet je dan wel al langere tijd via die provider gebeld hebben.

Voordelen:
  • Je kan altijd bellen
  • Goedkoop abonnement
  • Kosten per minuut zijn laag

Nadelen:
Gerelateerde artikelen
Abonnement of prepaid bellenAbonnement of prepaid bellenWat is goedkoper, een gsm-abonnement in 2018 afsluiten of prepaid bellen? Je kunt kiezen voor een flexibel abonnement, e…
Simlock op mobiele telefoonsOp veel combinaties van mobiele telefoons en abonnementen of prepaid zit een simlock. Dit zorgt ervoor dat de klant ook…
Hoe goedkoop mobiel bellen in 2018?Hoe goedkoop mobiel bellen in 2018?Goedkoop mobiel bellen in 2018? Zonder een mobiele telefoon kun je tegenwoordig echt niet meer. Dan kan het verkeerde ab…
Telefoon unlocken en simlock vrij makenTelefoon unlocken en simlock vrij makenJe telefoon unlocken en simlock vrij maken is tegenwoordig heel eenvoudig en kan je gewoon zelf doen. Vroeger werden hie…
Abonnement v.s. prepaid telefoonAbonnement v.s. prepaid telefoonIedereen heeft tegenwoordig bijna wel een mobiele telefoon. Natuurlijk wil ook iedereen zo voordelig mogelijk kunnen bel…

Reageer op het artikel "Mobiel bellen: is prepaid, abonnement of sim-only goedkoper?"

Reacties

Gerda, 13-06-2013 08:08 #7
Is het nodig om een abonnement te nemen met int i.v.m. update voor je mobiel?

Kitty, 23-10-2012 19:18 #6
Hallo allemaal
Ik ben het helemaal niet eens met wat hier aan kosten word aangeboden
Ik heb al een heel tijd sim only van aldi talk en betaal maar 0.4 cent per minuut aan gesprekskosten
Dus geen abonnement meer voor mij en je word gewaarschuwd als je onder de 3 euro komt
Dus aldi bij deze een vette duim

Groeten van Kitty

Johan, 07-03-2011 13:33 #5
Tegenwoordig heb je ook een hybride tussen prepaid en sim only. Dat zijn abonnementen van hollandsnieuwe dus als je niet kunt kiezen is dit een variant. Daarbij kun bij Ben en Simyo abonnemeten afsluiten met een periode van 1 maand, maar heb je inderdaad wel met een bundel te maken.

Robert, 03-10-2010 13:31 #4
Altijd goed wanneer een en ander op een rijtje wordt gezet. Echter zijn abonnementen moeilijk te vergelijken. Zo betaal je voor een Relax30 van T-Mobile geen belminuten BINNEN de bundel. Heb speciaal mijn factuur nog eens goed bekeken - ik heb dus T-Mobile. Maar er zijn providers die "goedkopere" abonnementen aanbieden waarbij je wel belminuten voor je kiezen krijgt. Moeilijk met elkaar te vergelijken. Vergelijkingssites zouden een kolom belminuten - met een fictief aantal belminuten b.v. 260 minuten - moeten creëren, om de werkelijke kosten correct te kunnen vergelijken. Dat mis ik.

Leshea, 02-07-2010 18:48 #3
Bedankt voor deze handige informatie! :-) Reactie infoteur, 03-07-2010
Graag gedaan :-) Leuk dat je een reactie hebt achter gelaten!

Stefanie, 22-09-2009 11:40 #2
Duidelijk, bedankt voor de handige uitleg! Ik zat te twijfelen, maar ben er nu van overtuigd prepaid te blijven bellen :-)

P. C. M. de Jongh, 22-09-2008 17:29 #1
Is er verschil tussen prepaid en abbonnement voor wat betreft bellen vanuit en in het buitenland? Reactie infoteur, 23-09-2008
Dat hangt af van de provider. Over het algemeen verwacht ik dat een abonnement goedkoper is. Maar voor de exacte prijzen kunt u het beste informeren bij de provider zelf.

Als u voor een abonnement kiest en u heeft al een toestel, dan bent u waarschijnlijk met een sim only abonnement het goedkoopst uit.

Infoteur: Jour
Laatste update: 25-07-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 7
Schrijf mee!