InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Handige smartphoneapps voor school en werk

Handige smartphoneapps voor school en werk

Handige smartphoneapps voor school en werk Veel mensen gebruiken hun mobiel voor zakelijke dingen, dit komt vooral omdat het makkelijk en snel is om even wat te regelen of doen op een smartphone. Tegenwoordig wordt het zelfs aangemoedigd om met je smartphone dingen voor werk of school te regelen. Veel mensen weten echter niet wat je eigenlijk allemaal kan met je mobiel, en gebruiken alleen eenvoudige functies op apps voor studie of zaken. De App Store en/of Google Playstore bieden anno 2017 een ruim aanbod aan apps die handig zijn voor zakelijke dingen of school.

Agenda

Het is heel handig om via je smartphone een agenda bij te houden. Je kunt gemakkelijker dingen wijzigen, verwijderen of toevoegen dan in een papieren agenda. Ook draag je het altijd bij je op je telefoon, en kun je bijvoorbeeld tijdens het bellen gemakkelijk even in de agenda kijken. De meeste smartphones hebben standaard al een agenda-app geïnstalleerd, maar deze zijn niet altijd goed en hebben niet altijd genoeg handige functies.

Google Agenda (Android en IOS)

De agenda app van Google is vooral handig als je een Gmail-account hebt. Zo kun je op elk apparaat de app verbinden en synchroniseren. Ook kan de app automatisch afspraken uit bijvoorbeeld je mail detecteren en je vragen of je deze wilt toevoegen aan de agenda. Google Agenda heeft een strak design, en alle functies zijn snel te bereiken. Je kunt je agenda met één klik/veeg per jaar, maand, week of dag bekijken. De app biedt ook kleine functies om je agenda 'eigen' te maken. Zo kun je bijvoorbeeld bij een afspraak naar het strand een achtergrond van de zee toevoegen. Een nadeel aan de app is dat de connectie met Facebook-evenementen mist. Als je op Facebook aangeeft dat je naar een evenement gaat, moet je dat handmatig toevoegen aan je agenda. Toch kan de app met veel andere dingen synchroniseren, bijvoorbeeld mail, sms of bioscoopapps.

De app is gratis te downloaden.

Any.do (Android en IOS)

Any.do is een app waarbij je je agenda tegelijk met een takenlijst bijhoudt. Aan een afspraak kun je een taak toevoegen, waarvan je meldingen krijgt. Een voorbeeld is dat je nog boodschappen moet doen voor een etentje. Ook kun je een bepaalde takenlijst opstellen die voor een bepaalde dag voltooid moet zijn. De hoeveelheid meldingen en reminders kun je naar eigen wens instellen. Als je je locatie aansluit op de app, kun je meldingen ontvangen als je in de buurt bent van een bepaalde taak. Als je dus bijvoorbeeld nog een boodschap moet doen voor een etentje, krijg je een melding zodra je in de buurt bent van een supermarkt. Verder kun je taken en afspraken delen met andere mensen die de app ook hebben. Samen met die mensen kun je taken voltooien, wijzigen of nieuwe afspraken maken. De app is erg overzichtelijk, vooral als je drukke dagen hebt. Het enige nadeel aan de app is dat het in het begin lastig is om te begrijpen hoe de app precies werkt.

De app is gratis te downloaden, je kunt vanuit de app een premiumaccount kopen waardoor je meer extra functies ontgrendelt.

Bron: Clker Free Vector Images, PixabayBron: Clker Free Vector Images, Pixabay
Jorte Kalender (Android en IOS)
Jorte Kalender heeft het design van een papieren agenda. De app is erg visueel ingesteld; je kunt stickers toevoegen aan afspraken, met het lettertype van een handschrift schrijven en belangrijke afspraken rood en groter dan de overige afspraken maken. Dit maakt de app echter wel minder onoverzichtelijk.

De app is gratis te downloaden. Vanuit de app zelf kun je aankopen doen, bijvoorbeeld om extra stickers te ontgrendelen.

Microsoft Outlook (Agenda) (Android en IOS)

De agenda van Microsoft Outlook is alleen voor mensen die ook een e-mailaccount hebben bij Microsoft Outlook. Als je dus een agenda bij Microsoft Outlook wilt bijhouden, zul je een Outlook-e-mailaccount aan moeten maken. Je kunt de agenda koppelen aan de mail, waardoor (evenals bij Google Agenda) je activiteiten en afspraken vanuit de mail gelijk in de agenda gezet kunnen worden. Microsoft Outlook Agenda kan echter niet met Google of andere social media-accounts koppelen.

De twee-in-één-app (Microsoft Outlook) is gratis te downloaden.

Business Calendar (alleen voor Android)

Business Calendar is een handige app waarbij je privé- en zakelijke afspraken kunt scheiden. De afspraken krijgen beide een ander design waardoor ze goed te onderscheiden zijn. Ook heeft de app op zich een strak design. Hierdoor is de agenda erg handig voor mensen met drukke dagen.

De app is beschikbaar in een gratis en in een betaalde versie. De gratis versie laat reclames zien.

Financiën

De meeste banken bieden apps aan waarop je een overzicht hebt van je rekeningen en geldzaken. Ook kun je op de meeste van deze apps geld overboeken of betalingen aanvragen. Een aantal voorbeelden zijn:
  • ABN AMRO Mobiel Bankieren
  • ING Bankieren
  • Rabo Bankieren (Rabobank)
  • SNS Mobiel Bankieren

Sommige banken bieden naast mobiel bankieren meer aanvullende apps aan, om bijvoorbeeld meer inzicht te krijgen in je geldzaken via je smartphone. Zo biedt ABN AMRO de Grip-app aan, waarop je een handig overzicht kunt vinden van je geldstromen. Typ eenvoudig in de App Store of Google Playstore de bank in waarbij je ingeschreven staat, en je zult alle apps die de bank aanbiedt vinden.

De meeste apps om mobiel mee te bankieren zijn voor beide Android en IOS te verkrijgen, en gratis te downloaden.

Documenten bewaren

Android en IOS bieden vaak zelf al een bepaalde app of map aan waarin je bestanden zoals tekstdocumenten kunt bewaren. Deze zijn echter niet altijd even overzichtelijk.

Google Drive (Android en IOS)

Google Drive is een erg overzichtelijke app om allerlei verschillende soorten bestanden in te bewaren. De app is zeker handig als je al een Gmail-account hebt, zodat je het kunt koppelen (als je nog geen Gmail-account hebt zul je er een aan moeten maken). Op de app kun je verschillende mappen met bestanden aanmaken, meldingen en reminders instellen, en documenten delen met andere Gmail-gebruikers. Het enige nadeel aan de app is dat je voor elk type bestand dat je wilt openen (en eventueel bewerken), een aparte app moet downloaden. Zo moet je om tekstdocumenten te openen en bewerken Google Documenten downloaden. Al deze apps zijn echter wel gratis te downloaden en gebruiken.

Een aantal voorbeelden van Google-apps die aan Google Drive gekoppeld zijn, zijn:
  • Google Documenten
  • Google Foto's
  • Google Spreadsheets (te vergelijken met Excel)
  • Google Presentaties (te vergelijken met PowerPoint)

Dropbox (Android en IOS)

Dropbox is ook een erg bekende en handige app om bestanden in te bewaren. De app wordt voornamelijk gebruikt voor foto's en video's. Om de app te kunnen gebruiken moet je een Dropbox-account aanmaken. De app is gratis te downloaden, de opslag die je erbij krijgt is echter beperkt. Om meer opslag te verkrijgen, en dus meer bestanden op te slaan, moet je een betaald abonnement nemen.

Bron: OpenClipart Vectors, PixabayBron: OpenClipart Vectors, Pixabay

Printen vanaf je smartphone

Bijna elk printermerk heeft een mobiele app, waarop je eenvoudig documenten vanaf je smartphone kunt uitprinten. Zoek eenvoudig het merk van je printer op in de App Store of Google Playstore en je zult zien of er voor printer een app bestaat. Als de app op de smartphone geïnstalleerd is, kun je via wifi of bluetooth verbinding maken met je printer en opdrachten versturen. Let wel op dat de documenten die je kunt uitprinten wel op je smartphone moeten staan, je kunt geen bestanden die bijvoorbeeld op een computer staan vanaf je smartphone uitprinten. Mocht je dit wel willen, dan kun je eventueel het bestand van de computer naar de smartphone toe sturen (bijvoorbeeld door het naar jezelf te mailen).

De meeste printer-apps zijn voor Android en IOS, en gratis te downloaden.

Overig

Er zijn nog veel meer apps te vinden die eventueel handig kunnen zijn bij het werken of leren.

GateGuru (Android en IOS)

GateGuru is een hadige app voor mensen die veel reizen. Je kunt je vlucht opslaan en volgen (om bij te houden of er eventuele wijzigingen zijn) via de app. De app kan je ook meldingen versturen, wanneer je vlucht bijvoorbeeld vertraagd is. Niet alleen kun je algemene informatie over je vlucht vinden, ook kan de app je informeren over de vluchthaven van vertrek (parkeerplaatsen, openbaar vervoer naar de haven toe, restaurants en winkels) en je uiteindelijke bestemming.

De app is gratis te downloaden.

Genius Scan (Android en IOS)

Met de Genius Scan kun je geschreven artikelen, teksten, brieven of bonnetjes om laten zetten in een digitaal tekstdocument, door er een foto van te maken. De app maakt er een pdf-bestand van. Je kunt het bestand vervolgens mailen of opslaan, bijvoorbeeld in Google-Drive.

De app is gratis te downloaden.

Hootsuite (Android en IOS)

Als je weinig tijd hebt om social media bij te houden, is Hootsuite erg handig. Je kunt je Facebook-, Twitter-, LinkedIn- en Google + accounts samenvoegen in de app van Hootsuite. De app geeft een kort overzicht van de berichten op je social media-accounts. Ook kun je één bericht schrijven, en dat tegelijkertijd op al je social media accounts plaatsen.

De app is gratis te downloaden.

Natuurlijk zijn er nog veel meer apps te vinden die handig kunnen zijn. Het is nooit een verkeerd idee om in de App Store of Google Playstore te bladeren.
© 2017 Annastasia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis beste Android Apps van 2012 - Gratis downloadenGratis beste Android Apps van 2012 - Gratis downloadenHier kun je de beste Adroid apps van 2012 vinden. Zowel gratis Android apps als betaalde apps voor de tablet en de smart…
Apps kopen zonder creditcardJe wilt een bepaalde app kopen in de Google Play store op je Android telefoon. Maar helaas heb je niet de beschikking ov…
Android 4.0, of Android Ice Cream SandwichAndroid 4.0, of Android Ice Cream SandwichGoogle introduceerde op 19 oktober 2011 een nieuwe versie van het mobiele besturingssysteem Android. Versie 4.0, ook wel…
Google Play Store werkt niet meer, wat te doen?Google Play Store werkt niet meer, wat te doen?Google Play, voorheen de Android Market, is de tegenhanger van de App Store. Het gebeurt helaas met enige regelmaat dat…
Hoe kun je applicaties downloaden via Android Market?Hoe kun je applicaties downloaden via Android Market?Net een nieuwe smartphone met Android? Weet je nog niet hoe deze werkt maar wil je toch de reisplanner alvast installere…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Handige smartphoneapps voor school en werk"

Infoteur: Annastasia
Laatste update: 05-11-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!